تهران - ایرنا - سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های‌ سیاسی و مطبوعاتی گفت: هیات منصفه با اکثریت مطلق آراء مدیران مسئول «شرق آنلاین» و کانال‌های تبلیغاتی فرهنگ‌سازی «حیا» و ارتباط جمعی «شهدای ایران» را مجرم ندانستند.

به گزارش ایرنا، اکبر نصراللهی‌ روز دوشنبه ۱۶ مهر درباره پرونده‌های امروز هیأت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی اظهار داشت: اتهام‌ مهدی رحمانیان "نشر اکاذیب " موضوع شکایت عبدالله عبدی مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران (گزارش 18 تیر 1402 درمورد "ابربدهکار بانکی") و اتهام صدیقه سادات حسینی باهری و کبری احمدی مدیران مسئول کانال فرهنگسازی حیا و ارتباطا جمعی شهدای ایران را نشر اکاذیب در شبکه‌های رایانه‌ای موضوع شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی ادامه داد: امروز همچنین پرونده شکایت شهرداری تهران علیه روزنامه سازندگی به ریاست قاضی کریمی و با حضور اعضای هیات منصفه برگزار شد.

نصراللهی اضافه کرد: در این پرونده سید افضل موسوی مدیر مسئول روزنامه سازندگی به نشر مطالب خلاف واقع متهم شده است. در شکایت شهرداری تهران آمده است که «روزنامه سازندگی در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ با تیتر " شهر رها شده ...." گفته است زاکانی شهر را رها کرده و به نشر اخبار کذب مبنی بر فروش تراکم غیر مجاز اقدام کرده است».

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: در این جلسه قاضی از وکیل متهم پرسید با توجه به نقصی که دیوان‌عالی کشور گرفته است آیا مستنداتی مبنی بر "رها شدن شهر و تراکم غیرمجاز در شهر تهران" دارید؟ وکیل روزنامه سازندگی بااشاره به نقش و جایگاه رسانه گفت که «موکلش بازرسی نیست که مدارک بر اساس تحقیقات داشته باشد، روزنامه‌نگار است. تراکم فروشی منطبق بر استانداردهای شهر نیست. موکلم در اجرای اصول مسئولیت، آزادی بیان و با حسن نیت، چالش شهری را در مورد منطبق نبودن فروش تراکم بر اساس استاندارد البته بدون دقت در استخدام دقیق واژه غیرمجاز منتشر کرده است».

براساس این گزارش، اعضای هیات منصفه بعد از استماع شکایت و دفاعیات فوق، مدیر مسئول سازندگی را با اکثریت مطلق آراء مجرم و با اکثریت آراء، وی را مستحق تخفیف دانستند.

نصراللهی افزود: رأی دادگاه رسیدگی به پرونده اتهام‌های رحمانی، موسوی، حسینی و احمدی که به ریاست قاضی کریمی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.