تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳

ساری - ایرنا - همزمان با آغاز برداشت مرکبات در مازندران ، زمزمه رنگ افزایی و سالم‌نبودن این محصولات با توسل به جریان سازی در شبکه های اجتماعی، روایت تلخی را برای قطب تولید مرکبات کشور رقم زده است، نمایشی که نشردهندگان این مطالب اشتباه، منبع درآمد تولید کنندگان مازندران را هدف گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مطرح کردن مطالبی از قبیل رنگ آوری در سورتینگ ها و بی کیفیت نشان دادن مرکبات مازندران تازگی ندارد ولی حجم مطالب و ادعاهائی که مطرح می شود ، بی سابقه است و توجه به آنها به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سبب می شود تا راه برای واردات مرکبات از خارج برای عده ای باز شود و نارضایتی باغداران را در سالی که به نظر می رسد آب و هوا با آنان همراهی کرده ، به دنبال داشته باشد.
مدعیان ناسالم بودن مرکبات مازندران می گویند که برخی از باغداران و سورتینگ داران پرتقال های نرسیده را برداشت کرده و به وسیله گاز اتیلن در رنگ آنها تغییر ایجاد می کنند تا به قیمت نوبرانه در بازار بفروشند ، موضوعی که بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد صحت ندارد.
گاز اتلین سبب می شود رنگدانه کلروفیل سبز رنگ مرکبات تخریب شده و رنگدانه کاروتنوئید که یک رنگدانه زرد رنگ در زیر کلروفیل محصور شده است ، ظاهر شود.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از هفته آینده آغاز خواهد شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار هستند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن محصول برداشت می شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید خوب و قابل قبول محصول مرکبات در استان پیش بینی کرد: میزان برداشت انواع مرکبات به سه میلیون تن در سال زراعی جاری برسد.

هادی باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۲۰ هزار هکتار باغ مرکبات در استان مازندران وجود دارد که از این میزان ۲۰ هزار هکتار به کشت نارنگی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار هکتار از باغات نارنگی مازندران به کشت ارقام نارنگی پیش رس اختصاص دارد که میوه ای سبزرنگ با مزه ترش است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: نارنگی های زودرس شامل ارقام ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و هوشیموتو است که به طور معمول از دهه دوم شهریور ماه برداشت می شود و در حال حاضر در بازار عرضه شده است.

وی میزان تولید نارنگی زودرس مازندران را در سال جاری ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: همچنین میزان تولید و برداشت دیگر نوع نارنگی یعنی نارنگی دیرس ۵۰۰ هزار تن است.

به گفته باقری، بخش عمده تولید مرکبات مازندران به انواع پرتقال بر می گردد که برداشت پرتقال هم بسته به نوع زودرس یا دیررس از آبان شروع می شود و تا اواخر بهمن ادامه می یابد.

وی توضیح داد: بخشی از مرکبات تولیدی استان در انبارها ذخیره سازی می شود تا در فرصت مناسب قیمتی به بازار داخلی و خارجی عرضه شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران شرایط آب و هوایی امسال مازندران را مناسب و مطلوب برای تولید مرکبات توصیف کرد و افزود : تجربه چند روز گرمای بیش از ۳۰ درجه در ماه مهر و همچنین خنکی شب ها در یک ماه اخیر سبب شده است تا رنگ دهی و قندگیری مرکبات استان زودتر از موعد رخ بدهد .
وی گفت : اعضای کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران که شامل بالاترین مقام های مسئول این سازمان و محققان مراکز جهاد کشاورزی هستند ، با بررسی هائی که انجام دادند بر رنگدهی طبیعی و رسیده شدن پرتقال ها صحه گذاشته اند.
باقری افزود : رنگدهی و قندگیری بعضی از ارقام پرتقال همچون ' ناویلینا ' و ' فوکوموتو ' امسال حتی زودتر از زمان تعیین شده از سوی کمیته فنی انجام شد و برداشت آنها نیز صورت گرفت .
وی ادامه داد: با نظارت های دقیقی که از سوی اکیپ های سازمان صنعت ، معدن و کشاوری ، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر روی سورتینگ داران استان صورت می گیرد تا محصولات سالم و مناسب وارد بازار شود ، امکان رنگ آوری و سودجوئی بشدت کاهش می یابد و نمی تواند بیشتر از حدی باشد که برای سایر محصولات در همه جای کشور صورت می گیرد.
شکوهی با اشاره به اینکه برف و سرمای پارسال صدها میلیارد ریال به باغداران این استان خسارت وارد کرد ، گفت : شرایط مساعد آب و هوایی امسال در استان باعث شده تا مرکبات خوبی به بار بنشیند و باغداران سال خوبی را در پیش دارند .

از سویی با توجه به اینکه مرکبات مازندران در سبد صادراتی ایران به کشورهای دیگر قرار دارد این موضوغ با جدیت از سوی مسوولان امر پیگیری و رصد می شود و این موضوع را معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر آن صحه گذاشته است.

حسین مولایی گفت : رنگ‌آمیزی و سبززدایی مرکبات نوبرانه مازندران با هدف صادرات محصولات تولیدی و رفع چالش‌های بهداشتی در این حوزه ممنوع شد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضوابطی را برای تولید و عرضه مرکبات در نظر گرفته که بر اساس آن رنگ آمیزی مرکبات در سورتینگ ها ممنوع است و در صورت هرگونه گزارش سبززدایی با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این که در سال جاری صادرات مرکبات از استان شرایط جدید و ویژه ای خواهد داشت، گفت : طرح صادرات مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف جهان در دست پیگیری است و باید با برنامه ریزی اصولی برای تحقق این امر بکوشیم.

مولایی با بیان این که باید از شرایط سنتی صادرات کالا دست برداریم، ادامه داد : تحقق صادرات مطلوب مرکبات به چین رعایت الزامات کشور مقصد را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: تمامی سردخانه ها و انبارهای صادراتی که قرار است در طرح صادرات مرکبات به کشور چین مشارکت داشته باشند باید در سامانه مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود چون در غیر این صورت محصول تولیدی نگهداری شده در سردخانه فاقد مجوز، امکان صادر ندارد.

وی تصریح کرد: صادرات مرکبات به چین دارای چارچوب بهداشتی خوبی است که در صورت اجرای دقیق آن علاوه بر رونق کسب و کار، فرهنگ صادرات کالا به کشورهای مختلف را در بین کشاورزان نهادینه می کند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که استاندار مازندران هر ۴۸ ساعت یک بار پیگیر روند اجرای طرح صادرات مرکبات است، گفت : مسئولان امر و فعالان اقتصادی با برنامه ریزی اصولی برای تحقق این امر بکوشند.