ارومیه - ایرنا - رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: ۸۳۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که دامپزشکان در خط مقدم پیشگیری و مبارزه با آنها هستند.

به گزارش ایرنا حامد زارعی روز دوشنبه در همایش روز دامپزشک در ارومیه افزود: برخی بیماری ها به صورت ناگهانی ایجاد می شوند و وضعیت اقتصادی و سیاسی خاصی به وجود می آید.

وی ادامه داد:جنگ فقط در میدان نظامی نیست و پیشگیری از بیماریها و مبارزه با شیوع آنها نیز به نوعی حضور در میدان جهاد است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به پیام رییس جمهور برای روز دامپزشکی گفت:این نخستین بار است که رییس جمهور چنین پیام با محبت و حامل دستور مهم را صادر کرده که نشانه‌ای برای اقتدار این مجموعه در سال‌جاری و سال پیش رو است.

زارعی بیان کرد: سلامت انسانی موضوعی مهم در سراسر جهان است که تمام سازمانها و بهداشت جهانی و فعالان این بخش در حوزه سلامت انسانی به صورت واحد عمل می کنند.

وی ا فزود: این موضوع وابستگی مستقیمی به سلامت دام و خوراک انسان دارد و یک چرخه است.

۲۳ درصد عسل کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: این استان تولیدکننده ۲۳ درصد عسل کشور بوده و در ردیف استان‌های برتر کشور در تولید جوجه یک روزه، شیر و گوشت است.

خسرو شهبازی افزود: در زمینه تعداد گاومیش در کشور نیز رتبه دوم متعلق به این استان است و در اصلاح نژادی گاومیش نیز در ردیف استانهای برتر کشور هستیم.

وی ادامه داد: هفت زنجیره طیور در این استان فعال است و در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز آذربایجان غربی جزو استان‌های فعال به شمار می‌رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: هم مرز بودن با سه کشور باعث شده تا تهدیدهایی از نظر بیماری‌ها برای دام استان وجود داشته باشد ولی تاکنون هیچ بیماری اپیدمی در این زمینه گزارش نشده است.

آذربایجان غربی دارای بیش از چهار میلیون دام سبک و سنگین است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: این استان دارای رتبه سوم جمعیت دام سبک با بیش از چهار میلیون راس و رتبه پنجم دام سنگین کشور با ۴۰۰ هزار راس دام است.

سید امید خلیل زاده روز دوشنبه در همایش روز دامپزشک در ارومیه افزود: این استان به لحاظ مرزی بودن علاوه بر صادرات دام به خارج از کشور به استان‌ های دیگر کشور نیز دام ارسال می‌کند که این موضوع جایگاه مهم کنترل بیماری‌های دامی را برای این نقطه از کشور دوچندان می کند.

وی اظهار کرد: پنج درصد از تولیدات فرآورده‌های خام دامی کشور و رتبه اول در تولید آبزیان در بین استان‌های غیر ساحلی متعلق به این استان است.

خلیل زاده ادامه داد: آذربایجان غربی همچنین دارای رتبه هفتم تولیدات دامی کشور، رتبه نخست تولید عسل، رتبه سوم تولید گوشت و رتبه چهارم تولید شیر کشور است.

وی گفت: صیانت و حفاظت از جمعیت دامی از وظایف مهم دامپزشکی است که در کنار تامین امنیت غذایی انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: ارتقای شاخص‌های کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و شاخص‌های کنترل بیماری‌های دام و طیور و آبزیان از وظایف دیگر این بخش است.

وی بیان کرد: سالانه ۱۴ نوبت خدمات رایگان خانه به خانه به واحدهای روستایی استان آذربایجان غربی در تمام ایام سال ارایه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اضافه کرد: این خدمات در زمینه های کنترل انواع بیماری‌ها از جمله کنترل تب برفکی، شاربون، لمپی اسکین، بروسلوز، طاعون نشخوار کنندگان و هاری در سگ سانان و سایر بیماری‌های موجود ارایه می شود.

وی اظهارکرد: فرصت‌های زیادی در این زمینه در آذربایجان غربی وجود دارد که کارخانه های واکسن سازی، دانشکده های دامپزشکی و کثرت دانش‌آموختگان این رشته از جمله این موارد و فرصت‌های موجود است.

خلیل زاده افزود: تهدیدها نیز در کنار این موارد وجود دارد که لزوم کنترل بیماری‌های راهبردی را دوچندان می‌کند.