به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس دوشنبه در آیین رونمایی از بازی «رندو» گفت: سالهاست در ایام بزرگداشت حافظ در آرامگاه این شاعر پرآوازه حضور مییابیم و در مراسم شعرخوانی، موسیقی و نشستهای تخصصی در باب اندیشه این شاعر شرکت میکنیم اما کمتر پیش آمده که شاهد برگزاری مراسمی با هدف رونمایی از یک محصول فرهنگی مرتبط با حافظ در این مکان باشیم.
حمیدرضا قانعی ادامه داد: طراحی بازی که بتواند کودکان و نوجوانان را بیشتر با اشعار و اندیشههای حافظ شیرازی آشنا کند اتفاق ویژهای است و ضرورت داشت که یکی از رویدادهای هفته فرهنگی هنری حافظ به رونمایی از این بازی اختصاص یابد.
قانعی اضافه کرد: انتقال مفاهیم فرهنگی و هنری در قالب مدیاها و رسانههای مختلف در دنیای امروز رایج شده و یکی از این عرصه یا رسانهها، بازیهای مختلف رومیزی و موبایلی است؛ لذا در ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامههای گوناگونی برای ترویج و توسعه بازیهای کنسولی و موبایلی تعریف و اجرا شده است.
او بازی «رندو» را یکی از اتفاقات خوب در حوزه بازی رومیزی دانست و افزود: یکی از ویژگی خاص بازیهای رومیزی، گروهی انجام شدن این بازیهاست؛ این در حالیست که بازیهای کنسولی و موبایلی فردگرایانه هستند؛ امیدواریم که حمایتهای حداقلی که از موسسات در حوزه تولید بازیها صورت میگیرد و قول و قرارهایی که با دیگر دستگاهها برای حمایت از تولید انبوه این بازیها گرفته شده بتواند موجبات ایجاد انگیزه را برای افراد خلاق و موسسات فعال در حوزههای مختلف فرهنگی فراهم کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: این روزها در دنیا فروش و بازار کسب و کار بازیها سهم جدی را در اقتصاد کشورهای مختلف ایفا میکند و این ماجرا در کشور ما نیز جذاب است و روز به روز در حال رشد و توسعه است اما نیاز است حمایتهای لازم برای معرفی این بازیها انجام شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس هم در این مراسم گفت: در بازیهای رومیزی چالش و هیجان زیادی وجود دارد؛ این بازیها در نوع خود آموزنده هستند و نکات مهمی از جمله رعایت نوبت، صبر و حوصله را به کودکان و نوجوانان میآموزند و باعث افزایش هوش محاسباتی این قشر میشوند.
علی خواجهنژادیان افزود: بازی رندو هم کودکان و نوجوانان را با اشعار حافظ و مفاهیم عرفانی و اخلاقی که در این اشعار وجود دارند آشنا میکند و این یکی از بزرگترین و ارزشمندترین اقداماتی است که در حوزه کودکان و نوجوانان انجام شده؛ امیدواریم این رویکرد در زمینه آشنایی این قشر با دیگر مفاخر هم دنبال شود.
طراح این بازی فکری و فرهنگی هم گفت: در این بازی برای مفاهیم عمیق اشعار حافظ مانند قابلیت پیدا کردن، همت طلبی و دیگر مفاهیم طراحی فرمی مفصلی شکل گرفت و تلاش شد تا قواعد ادبی کمی و کیفی را به یک اندازه در کنار هم قرار دهیم.
سجاد ایام افزود: بازی رندو براساس نشانهشناسی و تصاویری از اشعار حافظ طراحی شد و برای طراحی این بازی، دیگر بازیهای رومیزی فرهنگی آسیبشناسی شد.
او خواستار حمایت برای تولید انبوه این بازی شد و گفت: هدف ما تولید انبوه این بازی و رسیدن آن به دست مخاطب است که امیدواریم حمایتهای لازم در این زمینه انجام شود.
مشاور ادبی بازی رندو هم گفت: پیش از خلق این بازی برای ما این پرسش مطرح بود که چرا نوجوانان امروز علاقهای به ادبیات کهن ندارند و اگر دارند هم بیشتر تاکید بر گلستان سعدی شده؛ لذا به فکرمان رسید که همجواری کانون و حافظیه میتواند این فرصت را ایجاد کند که با خلق یک بازی متفاوت به نوجوان امروز نزدیک شویم؛ لذا طرح را به شکل آزمون در حوزه فعالیتهای کتاب محور استارت زدیم؛ این طرح به شکل کارتهای کاغذی خیلی ساده بود که بچهها با مرتب کردن ردیف و قافیه میتوانستند لذت از ادبیات را تجربه کنند اما وقتی که تجربههای بیشتری کسب کردیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این بازی ساختار متفاوتتری پیدا کند و در این بازی خود نوجوان درگیر شود و لقمه آماده در اختیار او قرار نگیرد.
اعظم ایزدی ادامه داد: تلاش کردیم تا این بازی بر نیاز نوجوان امروز تمرکز کند؛ آن هم در شرایطی که آگاهی داشتیم نوجوانی که درگیر فضای مجازی است فرصتهای تمرکز پایینی دارد؛ لذا باید به سمتی حرکت میکردیم که افزون بر جذابیتهای گرافیکی کار فرصت کشف برای نوجوانان فراهم شود؛ بدینترتیب به سمت نشانههای تصویری شعر حافظ حرکت کردیم؛ کشف نشانههای تصویری در هر غزل و تبدیل کردن آنها به عامل کنجکاویبرانگیز در شعر حافظ در نهایت ما را به این بازی رساند.
وی درباره نامگذاری این بازی نیز گفت: برخی کلمات در اشعار حافظ بسامد بالایی دارند؛ یکی از آن کلمات هم رند است که در مورد این کلمه در کتابشناسیهای حافظ تفاسیر مختلفی وجود دارد؛ رند در سادهترین معنا یعنی زیرک، یعنی کسی که به راحتی فریب نمیخورد؛ همچنین برای اینکه بتوانیم فرهنگ، سنت و اندیشه اشعار حافظ را با فرهنگ و بافت تاریخی شیراز همراه کنیم از «او»یی که در پایان کلمات شیرازیها استفاده میشود برای حرف پایانی اسم این بازی بهره بردیم.