مسکو- ایرنا- مدیرکل کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه اعلام کرد: مرکز اطلاعات و رسانه‌های فرهنگی بریکس پلاس پیش از گشایش شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در مسکو آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس،‌ پاول کوزمین در این باره گفت: این مرکز رسانه‌ای به صورت دائمی در کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه مستقر و میزبان کنفرانس‌های مطبوعاتی، همایش‌ها، ارائه طرح‌های اطلاعاتی، فرهنگی، آموزشی و علمی و نمایش فیلم خواهد بود.
وی گفت:‌هدف این طرح، ترویج و تقویت همکاری‌های بشردوستانه بین کشورهای عضو گروه بریکس و سایر کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه موسوم به بریکس پلاس و نیز ترویج فرهنگ، علم و آموزش است.
مدیرکل کتابخانه دولتی ادبیات خارجی روسیه گفت: این مرکز با هدف توسعه گفت و گوی بین فرهنگی بین مردم کشورهای عضو گروه بریکس بر اساس ارزش‌های دیرین ملت‌ها و دستیابی به درک متقابل و متحد کردن فرهنگ‌ها فعالیت خواهد کرد.
ژانا تولستیکووا مدیرعامل شبکه بین‌المللی تی وی بریکس نیز با اشاره به مشارکت این شبکه در راه‌اندازی مرکز رسانه‌ای بریکس پلاس گفت:‌ ایجاد بستری تخصصی برای گفت و گو و تقویت روابط بشردوستانه بین کشورهای مختلف، فراهم کردن فرصت‌های جدید رسانه‌ای برای ارتباطات حرفه‌ای و شکل‌گیری دایره المعارفی از ارزش‌های بشردوستانه کشورهای عضو گروه بریکس و شرکا از اهداف این طرح است.
بنا بر این گزارش، نخستین رویدادی که ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴ (برابر با ۲۵ مهر ۱۴۰۳) همزمان با روز افتتاحیه مرکز رسانه‌ای بریکس پلاس برگزار می شود، کنفرانس بین المللی "مبانی بشردوستانه گفت‌وگو بین کشورهای بریکس پلاس: نقش رسانه ها در تقویت همکاری در فرهنگ، علم و آموزش" خواهد بود.
در این کنفرانس، برخی دیپلمات‌ها و رؤسای رسانه‌های همکار شبکه تلویزیونی بریکس شرکت خواهند کرد.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس، اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان میزبان نشست سران کشورهای عضو این گروه است. بنا بر اعلام سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، سران بیش از ۳۰ کشور حضور خود در نشست کازان را تأیید کرده‌اند.
ججمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پیوسته است.