لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه ایرلند با ابراز نگرانی درباره گسترش دامنه جنگ غزه تصریح کرد که برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در کل منطقه باید اقدام فوری صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، مایکل مارتین روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد آغاز جنگ در غزه، که یک نسخه آن در تارنمای دولت ایرلند منتشر شد، عملیات طوفان‌الاقصی را همسو با مقام‌های غربی محکوم کرد. وی مدعی شد: وحشت این حملات در ذهن ما نقش بسته و من مجدداً محکومیت صریح ایرلند را نسبت به این رویداد تکرار می کنم.

وزیر امور خارجه ایرلند در ادامه تصریح کرد که آمار بالای تلفات غیرنظامیان و ویرانی‌های غزه را نمی‌توان از این رویداد جدا کرد. مارتین تصریح کرد: موضع ایرلند روشن است. خشونت‌ها باید متوقف و آتش‌بس فوری برقرار و درباره آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) توافق شود. همچنین کمک‌های بشردوستانه به غزه باید افزایش یابد.

وزیر امور خارجه ایرلند به بحران لبنان هم اشاره کرد و گفت: افکار ما با مردم لبنان است. سطح مرگ، ویرانی و آوارگی در این کشور تکان دهنده و غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، خواستار احیای یک روند سیاسی و دو برابر کردن تلاش‌ها در این زمینه شد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند.

پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. رژیم صهیونیستی همچنین به بهانه مبارزه با جنبش مقاومت در منطقه، حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، علاوه بر دبیرکل و شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز به همرزمان شهید خود پیوست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چندین قطعنامه در حمایت از آتش‌بس در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ تصویب کرده است اما رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده و متحدانش در غرب، به جنایات خود ادامه می‌دهد.