تهران- ایرنا- کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفت که اقدامات برای حرکت کشورش به سمت تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی و یک قدرت توانمند هسته‌ای افزایش خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کیم این اظهارات را روز دوشنبه به وقت محلی کره شمالی در دانشگاهی در این کشور بیان کرد.

خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) با انتشار گزارشی از این سخنرانی نوشت، کیم گفت که وی قصد حمله به کره جنوبی را ندارد اما «اگر دشمن تلاش کند که از زور علیه کشور ما استفاده کند» ارتش کره شمالی بدون تعلل از تمام زور خود استفاده خواهد کرد و در این راستا «استفاده از تسلیحات هسته‌ای» را منع نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری مرکزی کره، کیم همچنین یک پیام تبریک به مناسبت روز تولد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارسال کرد.

کیم، پوتین را «نزدیک‌ترین رفیق» خود نامید و تاکید کرد که «همکاری‌ها و روابط راهبردی» دو کشور به منظور «دفاع از صلاح منطقه‌ای و جهانی و عدالت بین‌المللی» به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.

رهبر کره شمالی هفته گذشته نیز اعلام کرده بود: اگر دشمن از نیروهای مسلح خود برای نقض حاکمیت جمهوری دموکراتیک خلق کره استفاده کند، کشور ما بدون هیچ تعللی از همه نیروهای تهاجمی از جمله سلاح‌های هسته‌ای را به کار خواهد گرفت.

وی همچنین از اظهارات «یون سوک یئول» رئیس جمهور کره جنوبی درباره کره شمالی انتقاد کرد. یون سه‌شنبه درباره استفاده کره شمالی از سلاح هسته‌ای هشدار داد و گفت که پیونگ یانگ با «پاسخ قاطع و کوبنده ارتش ما و آمریکا مواجه خواهد شد. و آن روز، روز پایان رژیم کره شمالی است.»

رهبر کره شمالی افزود، یون «در دروازه‌های کشوری که دارای سلاح‌های هسته‌ای است، درباره زور نظامی کوبنده خود لاف‌زنی کرد.»

وی یون را به دلیل این اظهارت «مردی غیرعادی» نامید و افزود: دشمنانی که تهدید به لفاظی، اقدام و حیله‌گری می‌کنند، قدرت نظامی بالای کره شمالی را بررسی نکرده‌اند.