گنبدکاووس- ایرنا- اکبر، خدیجه، اکرم و بقیه دانش‌آموزان روستای دورافتاده «براین» مینودشت که با آغاز سال آموزشی، اندوهناک چگونگی آمد و شد به مدرسه در کوچه و خیابان‌های گِلی روستا بودند، با شروع آسفالت محل سکونت خود پس از چند دهه چشم‌براهی، با خیالی آسوده چکمه‌های خود را در گوشه‌ای از انبار خانه آویزان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستای کوهستانی «براین» بخش کوهسارات مینودشت ۵۰ کیلومتر از مرکز شهر دور است و آخرین سکونتگاه این شهرستان در مرز ۲ استان گلستان و سمنان محسوب می‌شود.

نزدیک به ۵۰۰ باشنده (ساکن) این روستا از دهه‌های قبل تاکنون برای آسفالت کوچه و خیابان‌های روستا بارها به ادارات رفتند اما هر بار با دستی خالی باز می‌گشتند و گویا دیگر امیدی به انجام آن نداشتند تا اینکه از چند روز قبل ماشین‌آلات بزرگ انجام کارهای عمرانی و آسفالت یکی پس از دیگری وارد این روستا شد.

بیش از همه ساکنان روستا، دانش‌آموزان از نزدیک بودن آسفالت روستا شادمان شدند چرا که پس از سال‌ها خاطره‌های تلخ آمد و شد دشوار به مدرسه را فراموش کرده و مثل خیلی از همسن و سال‌های خود در شهر و روستاهای دیگر، دلواپس سختی رفتن به کلاس درس را نداشتند.

لیلا و هم‌کلاس‌هایش دیگر از پلاستیک کشیدن روی کفش‌های گل گلی، پاشنه‌دار و یا کتانی خود برای کثیف‌نشدن موقع بارندگی، راحت شدند و اکبر و دوستانش هم دیگر نگران پیداکردن جای مناسب برای بازی نیستند و با خیال آسوده در هر کجای روستا که بخواهند گل کوچک‌های خود را گذاشته و فوتبال بازی می‌کنند.

در چشم بزرگترهای روستا هم که سال‌ها در کوچه و خیابان‌های خاکی راه رفته و در گِل و لای رفت و آمد می‌کردند، برق خوشحالی آشکار بود.

قاسمعلی، رمضانعلی، علی‌محمد، حسین، سیف‌قلی و قدرت‌الله از ریش سفیدان روستای براین مینودشت در گوشه‌ای از خیابان اصلی روستا دورهم جمع شده و به تماشای آسفالت‌ریزی کوچه و خیابان‌ها نشسته بودند.

خوشحالی انجام آسفالت روستا از یک طرف و رنج سال‌ها رفت و آمد در راه‌های خاکی را می‌شد در نگاهشان فهمید با این حال نگاه بیشتر آنها رضایت پیدا بود.

شغل بیشتر ساکنان روستای کوهستانی براین مینودشت دامپروری و کشاورزی است و شهرت بیشتر آنان که ۶ شهید را برای پایداری نهال انقلاب اسلامی تقدیم میهن کرده‌اند «عرب» است.

به گفته بخشدار کوهسارات مینودشت، آسفالت راه‌های روستای کوهستانی براین به مساحت تقریبی سه هزار و ۴۰۰ مترمربع با مشارکت دوسویه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیاری و از محل قیر رایگان، درحال انجام است.

یعقوب حاجیلری افزود: برآورد اعتبار زیرسازی و آسفالت معابر روستای براین نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در راستای نهضت آسفالت معابر خاکی روستاهای مینودشت و در مرحله نخست، قرار است راه‌های روستاهای «سایر، کلاسره، درجن، ترسه و صفی آباد» بخش کوهسارات این شهرستان هم آسفالت شود.

حاجیلری ادامه داد: مساحت پیش بینی شده برای آسفالت معابر این روستاها در مجموع ۲۰ هزار مترمربع است.

به گفته وی، بخش کوهسارات مینودشت ۱۷ روستا و یک نقطه شهری با مجموع جمعیت تقریبی ۱۸ هزار نفر دارد.

شهرستان مینودشت درشرق استان گلستان حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۷۱ روستا در ۲ بخش مرکزی و کوهسارات سکونت دارند.

به گزارش ایرنا، انجام اقدامات عمرانی در روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در قالب طرح «هادی» اجرا می‌شود.

پایه‌گذاری طرح هادی روستایی تحت عنوان «روان بخشی روستاها» در ایران به سال ۱۳۶۲ باز می‌گردد، این طرح توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد اجرا شد و از ۱۳۶۶ به طور جدی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری و به اجرا درآمد.