تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

بندرعباس - ایرنا - عمران و آبادانی جزایر ایرانی خلیج فارس در استان هرمزگان با اجرای ۳۲۲ طرح زیرساختی و اعتبار ۴۰ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال شتاب قابل توجهی گرفته است که ۲۳۱ طرح با اعتبار ۲۰ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال تکمیل شده و ۹۱ پروژه دیگر نیز با اعتباری بیش از ۲۰ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان در پهنه شگفت‌انگیز خود علاوه بر پسکرانه‌های پُرظرفت، جزایر فوق‌العاده‌ای دارد که بهره‌گیری مناسب از آنها می‌تواند علاوه بر ایجاد نشاط و امید در میان مردم ایران‌زمین، رونق بسیار خوبی به کسب و کار فعالان گردشگری و صیادی بدهد و هم‌اکنون این اتفاق مهم در جزایر ایرانی خلیج فارس در حال رقم خوردن بوده و تردد دریایی و هوایی به بیشتر این جزایر فراهم شده تا هموطنان‌مان بتوانند با سفر به این جزایر، خاطرات شیرینی برای خود و خانواده‌هایشان به ثبت برسانند.

روزگاری کمتر کسانی می‌توانستند به جزایر زیبای خلیج فارس در جنوب کشور سفر کنند و شاید افراد زیادی اصلا از وضعیت این جزایر اطلاع دقیقی نداشتند اما آنچه مشخص است؛ نگاه پیشرفت‌محور جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های مغفول مانده کشور در همه نقاط است و جزایر خلیج فارس نیز از این توجه، مستثنی نبوده و امروز می‌بینیم که مسافران و گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور عازم استان هرمزگان و جزایر ایرانی خلیج فارس می‌شوند و این، خود ثابت می‌کند که زیرساخت‌های مناسب برای سکونت در این مناطق، شکل گرفته و روز به روز در حال توسعه است.

برای اینکه از میزان هزینه‌کرد دولت در این جزیره‌ها مطلع بشویم با "عبدالرسول دریایی" مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان گفت و گو می‌کنیم.

دریایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: ۳۲۲ پروژه زیرساختی جزایر هرمزگان به تفکیک شامل جزایر بوموسی با ۸۶ پروژه، قشم با ۱۸۹ پروژه، هرمز با ۲۵ پروژه، لارک و هنگام با هشت پروژه، کیش و لاوان با ۱۴ پروژه بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های اجرایی در سطح جزایر استان، اظهار کرد: ۲۳۱ پروژه زیر ساختی با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال در سطح جزایر اجرایی و تفکیک شده این طرح ها می توان به ۷۷ پروژه بوموسی با اعتبار ۱۰ هزار و ۵۷۲ میلیارد ۶۹۶ میلیون ریال، ۱۱۸ پروژه در قشم با اعتبار هفت هزار و ۹۷۷ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال اشاره کرد.

دریایی اضافه کرد: همچنین ۱۷ پروژه در هرمز با اعتبار ۷۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، ۶ پروژه در لارک و هنگام با اعتبار یک هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون ریال و ۱۳ پروژه با اعتبار یک هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال در کیش و لاوان اجرایی شده است.

وی به ۹۱ پروژه در دست اجرا در سطح جزایر استان اشاره کرد و گفت: طرح‌های در دست اجرا در جزایر هرمزگان به تفکیک شامل ۹ طرح در بوموسی با اعتبار چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال، ۷۱ طرح در قشم با اعتبار پنج هزار و ۴۵۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال، هشت طرح در هرمز با اعتبار ۱۱ هزار و ۳۳۱ میلیارد و ۹۵ میلیون ریال، ۲ طرح در لارک و هنگام با اعتبار ۶۱۷ میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال و در نهایت یک طرح با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در کیش و لاوان است.

حال که از آخرین وضعیت طرح‌های زیرساختی و عمرانی جزایر هرمزگان مطلع شدیم، خوب است به صورت خلاصه و عصاره با جزیره‌های ایرانی خلیج فارس در خطه پُرگهر هرمزگان نیز آشنا بشویم، شاید مقصد بعدی گردشگری‌مان برخی از این جزایر باشد و از کجا معلوم! شاید جزیره بوموسی را به عنوان دومین محل سکونت‌مان انتخاب کردیم چراکه دولت تسهیلات فوق‌العاده‌ای برای ساکنان بوموسی درنظر گرفته است و طبق آخرین اطلاعات؛ یکی از فرزندان پسر ساکنان بوموسی از خدمت سربازی معاف می‌شود و چندی قبل شاهد بودیم که کارت‌های پایان خدمت شماری از ساکنان بوموسی صادر و توسط مهدی دوستی استاندار هرمزگان به آنها تحویل داده شد، نکته دیگر اینکه دریافت زمین رایگان در بوموسی به سبز بودن یا نبودن فرم (ج) محدود نشده است و افرادی که در جزیره بوموسی خانه بسازند و از تسهیلات دولتی استفاده کنند، تغییری در فرم (ج) آنها ایجاد نمی‌شود و می‌توانند در استان دیگری نیز اقدام به دریافت زمین و تسهیلات مسکن کنند.

گذری بر جزایر استان هرمزگان

قِشم یکی از جزایر خلیج فارس است که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیرهٔ ایران و خاورمیانه در استان هرمزگان قرار دارد. جنگل‌های حرا، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی، خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایر ناز، و غار نمکدان از نقاط دیدنی این جزیره به شمار می‌روند.

بوموسی (ابوموسی) یکی دیگر از جزایر ایران در خلیج‌فارس و از توابع شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان است. مساحت این جزیره حدود ۱۲ کیلومتر مربع است. فاصله بوموسی و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است. ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس و نزدیک‌ترین آنها به خط استوا است.

کیش یک جزیره تفریحی ورزشی در شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان در جنوب ایران واقع در خلیج فارس است. کیش به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری، مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های فراوان یکی از مقاصد عمده گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود.

لاوان نیز یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج‌فارس و از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه است و در مقابل منطقه گاوبندی (پارسیان) و شیبکوه قرار دارد اما به منطقه شیبکوه نزدیک‌تر است. این جزیره از شمال‌شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور (شتور) منتهی می‌شود و در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج‌فارس واقع شده است.

هِندُرابی (هندورابی) هم یکی از جزایر ایرانی خلیج‌فارس و از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. هندورابی در حد فاصل بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار گرفته است.

شیدوَر یکی دیگر از جزایر خلیج فارس و از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است. این جزیره جزو مناطق حفاظت‌شده محیط زیست کشور و یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگانی همچون عقاب دریایی دم سفید و آبزیانی مانند لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌ها در خلیج‌فارس است. شیدور به عنوان پناهگاه حیات وحش و آب‌سنگ‌های مرجانی، اهمیت بین‌المللی دارد.

لارَک یکی از جزیره‌های ایران در تنگه هرمز در منتهی الیه شرقی خلیج فارس و جزئی از استان هرمزگان است. این جزیره به شکل بیضی‌شکل و تنها سکونتگاه آن، روستای لارک شهری است. در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی بیشتر اهالی جزیره لارک صید و غواصی و بوم‌گردی است.

هُرمُز جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و در هشت کیلومتری بندرعباس است. این جزیره بیضی‌شکل با مساحتی بیش از ۴۲ کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته و از مقصدهای گردشگری جنوب ایران است. شهر هرمز که در شمال جزیره قرار گرفته، تنها نقطه جمعیتی جزیره است. هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند.

هِنگام یکی دیگر از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم در استان هرمزگان واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. شهرت هنگام بیشتر به خاطر جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز آن بوده و یکی از این جاذبه‌ها حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیک به ساحل این جزیره است.

تُنب بزرگ (تمب بزرگ) براساس تقسیمات کشوری بخشی از شهرستان بوموسی در استان هرمزگان است. تنب بزرگ در اسفند ۱۴۰۲ به شهر ارتقاء یافت.

جزیره تنب کوچک جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

 تنب‌های بزرگ و کوچک، ۲ جزیره ایرانی در آب‌های نیمه شرقی و نیمه شمالی خلیج فارس هستند. تنب، واژه‌ای تنگستانی به معنای «تپه» است.

سیری (راز) هم جزیره‌ای ایرانی واقع در خلیج فارس است. این جزیره به شکل ذوزنقه است و اندکی بالاتر و غرب‌تر از جزیره بوموسی قرار دارد. این جزیره ۱۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.

فارور بزرگ (فارور) جزیره‌ای در خلیج‌فارس است که از توابع بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان در جنوب ایران به‌شمار می‌آید. این جزیره که در ۵۵ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است تا نزدیک‌ترین نقطه سواحل سرزمین اصلی، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. بهمن‌ماه ۱۳۸۹ از سوی رئیس‌جمهور قانون الحاق جزیره‌های هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش ابلاغ شد.

فارور کوچک، بنی‌فارور یا فرورگان نیز از جزیره‌های غیرمسکونی ایرانی در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان است.