بجنورد-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان استان امسال ۱۸۴ هزار و ۶۵۸ تن گندم مازاد بر نیاز خود را به دولت عرضه کردند.

احمد نامور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان گندم در قالب ۴۳ هزار و ۸۹۸ محموله از ۱۵ هزار و ۳۵۲ کشاورز به صورت تضمینی خریداری شد.

وی افزود: میزان خرید تضمینی گندم در استان نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش دارد و این استان در زمینه رشد خرید تضمینی این محصول در رتبه سوم استان های کشور قرار دارد.

نامور تصریح کرد: عملیات خرید تضمینی گندم سال جاری در استان از ۱۷ خرداد ماه با بازگشایی مراکز گرمسیر آغاز و در ادامه با ۲۶ مرکز تداوم یافت.

وی اظهار کرد: ارزش خرید تضمینی گندم در استان ۳۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال است که از این میزان ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال وجوه مربوط به خرید این محصول به حساب کشاورزان استان واریز شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: گندم کاران استان اکنون هفت هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بابت عرضه محصول خود به دولت مطالبه دارند که این مطالبات در هفته های آینده پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا، نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال تعیین شد و دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.