همدان- ایرنا- میزبانی همدان از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور کشورهای مختلف، فرصتی ناب برای معرفی هرچه بیشتر این کهن شهر به جهانیان است و زمانی می‌توان بر نقش تاثیرگذار این رویداد فراملی بر توسعه همدان صحه گذاشت که خود مردم به خصوص کودکان و نوجوانان، بهره برداری حداکثری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ وفاق و همدلی مسوولان اجرایی استان همدان به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باعث شد تا پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین امسال میزبان جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان شود.

دیار هگمتانه به اذعان امیر مشهدی عباس دبیر این دوره از جشنواره، از قدیم خاستگاه تئاتر کودک بوده و قدمتی دیرینه در این حوزه هنرهای نمایشی داشته است.

همدان امسال پس از ثبت جهانی هگمتانه، اکنون به دنبال دومین رویداد مهم بین‌المللی است تا معرفی هرچه بهتر در جهانیان داشته باشد.

حضور میهمانان خارجی از ۱۳ کشور دنیا در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فرصتی دیگر را برای معرفی توانمندی‌های ظرفیت هنری این استان به خصوص همدان فراهم کرده است.

میهمانانی که هر یک بواسطه چهره‌های شناخته شده، می‌توانند مُبلغ بین‌المللی برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های بالقوه هنری، تاریخی و گردشگری دیار هگمتانه در عرصه جهانی باشند.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، نیمه دوم آبان ماه امسال در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

همدان باردیگر جهانی شد

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این باره گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بهترین فرصت برای معرفی دستاوردها و توانمندی‌های کشورمان به ویژه شهر میزبان به جهانیان است.

حمید نیلی افزود: همدان در حال تبدیل شدن به پایتخت کودک و نوجوان است و هنرهای نمایشی کمک شایانی به این ظرفیت خواهد کرد.

همدان در حال تبدیل شدن به پایتخت کودک و نوجوان است و هنرهای نمایشی کمک شایانی به این ظرفیت خواهد کرد.

وی بیان کرد: برگزاری باشکوه جشنواره رویکرد اصلی به شمار می‌رود و همدانی‌ها به ویژه شهردار این شهر، نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان همکاری بسیار مطلوب داشته‌اند.

نیلی اضافه کرد: این انگیزه مدیران همدان منجر به مولفه های بسیار خوب در برگزاری مطلوب جشنواره شده و نهاد شهرداری کمک شایانی داشته است.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور ادامه داد: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر حوزه این هنر ملی را ساماندهی کرده و انگیزه‌ها برای حضور با کیفیت‌تر را مهیا ساخته است.

وی همدان را پایتخت کار هنری در حوزه کودک و نوجوان دانست و گفت: همدانی‌ها در برگزاری رویدادهای مختلف، توانمند هستند.

افتتاح دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

شهردار همدان با اشاره به افتتاح دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: همدان افزون بر اینکه امسال پایتخت گردشگری معرفی شده و افتخار بزرگ ثبت جهانی هگمتانه را داشته است، اکنون در رویداد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز ورود کرده است.

سیدمسعود حسینی افزود: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فرصت بسیار مناسب برای معرفی هرچه بهتر همدان در سطوح فراملی است.

وی بیان کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره نیز در مجتمع فرهنگی عین القضات وابسته به شهرداری همدان ایجاد شده و اقدام‌های برنامه محور برای میزبان شایسته همدان از میهمانان کشوری و بین‌المللی جشنواره انجام شده است.

دبیرخانه دائمی جشنواره نیز در مجتمع فرهنگی عین القضات وابسته به شهرداری همدان ایجاد شده و اقدام‌های برنامه محور برای میزبان شایسته همدان از میهمانان کشوری و بین‌المللی جشنواره انجام شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره حاصل کار مشترک شهرداری با فرهنگ و ارشاد اسلامی است که همانند ثبت جهانی هگمتانه خروجی خوبی خواهد داشت تا همدان را به جهانیان معرفی کند.

حسینی افزود: شهرداری امسال وارد مباحث اجرایی جشنواره شده و یکصد میلیارد ریال برای این جشنواره اختصاص داده است.

شهردار همدان خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این جشنواره زیرساخت‌های نمایشی همدان نیز نونوار شده و دبیرخانه دائمی نیز در مجتمع فرهنگی عین القضات تشکیل شده است.

رونمایی از پوستر جشنواره با چهره نوستالژی

پوستر این دوره از جشنواره در حالی رونمایی شد که یکی از چهره‌های شناخته شده فیلم و تئاتر کودک و نوجوان میهمان برنامه بود.

بهرام شاه‌محمدلو همان آقای حکایتی و قصه‌گوی دهه شصتی‌ها است و حضورش در این رونمایی از پوستر جشنواره، شور و هیجانی راه انداخت.

بهرام شاه‌محمدلو همان آقای حکایتی و قصه‌گوی دهه شصتی‌ها است و حضورش در این رونمایی از پوستر جشنواره، شور و هیجانی راه انداخت.

شاه محمدلو همدان را شهر هنرخیز کشور دانست و گفت: خوشحالم بازهم شاهد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر هستم.

وی بیان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بهترین رویداد برای دیده شدن توانمندی هنرمندان این عرصه است و فرصت بسیار خوبی را برای آن‌ها فراهم ساخته است.

جشنواره تئاتر، از ۱۳ کشور تا روستاهای دور و نزدیک همدان

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: ۱۳ کشور دنیا میهمان بیست و نهمین دوره جشنواره هستند و هفت اثر نمایشی از این ۱۳ کشور در جشنواره شرکت دارند.

امیر مشهدی عباس اظهار کرد: ۴۱۵ اثر در مجموع به جشنواره ارسال شده است و در نهایت ۴۰ اثر برگزیده و به نمایش گذاشته خواهد شد.

مشهدی عباس اضافه کرد: این جشنواره در بخش‌های کودک، نوجوان، خردسال، خیابانی و بین‌المللی برگزار و در بخش جانبی نیز کارگاه‌های تخصصی برای مخاطبان هنردوست اجرا خواهد شد.

وی بودجه ملی جشنواره را یکصد میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز در این جشنواره مشارکت دارند.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به نمایش تئاتر سیار در روستاهای همدان، بیان کرد: تئاتر سیار بوسیله خودروهای تریلر در سطح روستاهای شهر همدان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد از گروه‌های نمایشی تئاتر در روستاها توسط همدانی‌ها اجرا خواهند داشت.