تهران- ایرنا- نسل جوان بداند که امروز بزرگترین قدرت‌های جهان جرأت تهدید و حمله به ایران اسلامی را ندارند و رهبر معظم انقلاب با حضور خیل مشتاقان، نماز جمعه نصر را برگزار می‌کنند و تمامی تهدیدهای دشمنان ایران اسلامی را به تمسخر می‌گیرند.

سردرگمی انسان معاصر در کثرت‌های فراوان بیهوده زندگی و فراموشی معنا و مفهوم حقیقت زندگی، واقعیتی تلخ و انکار ناپذیر است. اینکه آدمی گرفتار انواع مسائل حاشیه‌ای و بی‌ارزش شده و از مسائل اصلی و کلیدی زندگی دور شده است، ریشه در تعقلات انسان‌ها به فضای مجازی و وابسته شدن آنها به رسانه ها دارد.

انسان‌های نسل جدید در گم‌گشتگی و غفلت فراگیر قرار گرفته‌اند که سه زمان گذشته، حال و آینده را به درستی درک نکرده‌اند. نسل جوان در بسیاری از کشورها از جمله ایران، در حالی رشد پیدا می‌کند که اعتیاد به فضای مجازی و سرگرم شدن در حاشیه‌های متعدد، انسان‌ها را از تاریخ و تمدن و هویت گذشته خودشان دور کرده و در گرفتاری سه آفت قضاوت دیگران، مقایسه خود با دیگر افراد جامعه و رقابت با هم نوعان عملاً زندگی حال این نسل را تباه کرده است؛ به جای اینکه از زندگی و زیبایی‌های آن لذت ببرد، همواره در اندیشه اینکه دیگر اقوام و دوستان چه می گویند و چه کرده اند، دچار انواع قضاوت های نادرست می شوند چرا که دیدن وضعیت بیرونی و ظاهری دیگر انسان‌ها هیچ گاه موجب شناخت و آگاهی ما از مسائل و مشکلات درونی آنها نمی شود.

هر انسانی گرفتاری های خاص خود را دارد که سعی می کند با پنهان کردن نقاط ضعف، مشکلات، آسیب ها و تهدیدهایی که دارد، وضعیت زندگی خود را خوب نشان دهد، این در حالی است که دیگران این گرفتاری ها را نمی بیینند ولی آنها را قضاوت می کنند.

مشکل دیگر انسان ها در زندگی حال خودشان این است که بدون توجه به اینکه به لحاظ توانمندی جسمی، مهارت ها، استعدادها و ظرفیت های مادی و معنوی انسان ها در طیف های گوناگونی قرار دارند که سبد نعمت های الهی بین بندگان خداوند به تنوع فراوانی توزیع شده است و هر انسانی از نعمت های خاص خودش و مواهب الهی برخوردار است لیکن در زندگی اجتماعی، بسیاری از انسان ها در رقابت های چشم و هم چشمی و مقایسه وضعیت درونی خودشان با وضعیت بیرونی دیگران، دچار برداشت های غلط می شوند.

این برداشت های غلط، حال خوش زندگی در حال آن ها را به افسردگی، فشار روحی (استرس)، نگرانی و پریشان احوالی تبدیل می کند اما وضعیت آینده نسل جوان امروز اگر چه بیشتر متأثر از وضعیت اقتصادی خانواده، تربیت و آموزش است و متأثر از نظام برنامه ریزی کشوری می باشد لیکن بیشتر جوانان اسیر احساسات هیجانی و عواطف نادرست می شوند و کمتر از عقلانیت و تجربه بزرگترها و انسان های آگاه بهره برداری می کنند.

نسل جوان بیشتر از اینکه به خانواده و انسان های اطراف خود اعتماد داشته باشد، به فضای مجازی و دوستان خود وابسته است و همین امر آینده چنین نسلی را دچار بحران و گرفتاری می کند. جامعه امروز و نسل جوان در صورتی به بالندگی و رشد می رسد که هویت تاریخی و فرهنگی خود را خوب بشناسد، ظرفیت های رشد و استعدادیابی لازم را در خود فراهم کرده باشد و با بهره گیری از دانش و تجربه انسان های دانا و فهیم، آینده خود را درست برنامه ریزی کند.

حجت الاسلام جلال نوری؛ پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نسل جوان ایرانی باید بداند که در ایران، هویت دینی و تاریخی وی تا چه اندازه غنی و پر محتوا هست. جوانان ایران باید بدانند که بزرگترین دانشمندان جهان در گذشته و برترین ادیبان و شاعران دنیا متعلق به همین خاک ایران زمین و همین هویت اسلامی آنها می باشد. این در حالی است که بیشتر کشورهای جهان از داشتن چنین سرمایه اجتماعی و تاریخی و هویتی محروم هستند.

نسل جوان ایرانی باید به لحاظ هویت سیاسی خود بداند که تا چه اندازه از یک کشور سلطنتی موروثی وابسته به ابرقدرت ها که همواره تحقیر می شده است، به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و برکت فرهنگ دینی تشیع خود، چگونه به عزت و استقلال و هویت تاریخی و دینی خودش بازگشته تا جایی که ابرقدرتی چون استکبار آمریکا و نیرنگ بازی چون استعمار انگلیس و دیگر کشورهای سلطه جو و فرصت طلب، در مدیریت سیاسی و اقتصادی و هویت فرهنگی و اجتماعی ملت ایران هیچ نقش ندارند. بلکه این مجامع علمی و دانشگاهی و بزرگان سیاست و مدیریت کشور هستند که از همین مرز و بوم برای این ملت تلاش می کنند و در حال حاضر بعد از هشت سال دفاع مقدس، بعد از ده ها حادثه تروریستی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از ایران اسلامی گرفتند و بعد از چند دهه تحریم اقتصادی، کشورشان به عنوان ابرقدرت منطقه در حوزه استراتزیکی سیاسی و نظامی قرار گرفته است و در حوزه علوم و فنون مختلف، جزء کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

هر چند که باید اعتراف کرد که به دلیل برخی از سیاست های نادرست و ضعف مدیریتی در کشور، سطح عمومی معیشت و اقتصاد مردم، بهبود پیدا نکرده و اوضاع فرهنگی نسل جوان نیز با چالش های زیادی مواجه است لیکن وضعیت کلان کشور در مسیر رشد و توسعه، پایداری، استقلال و عزت قرار دارد.

امروزی که نسل جوان مشاهده می کند، بزرگترین قدرت های جهان جرأت تهدید و حمله به ایران اسلامی را ندارند و رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه ای(دامت برکاته) درحالی که تهدید علنی بر ترور ایشان شده است، با حضور خیل مشتاقان و علاقه مندان در یک فضای آزاد در یک ساعت معین روز جمعه، نماز جمعه نصر را برگزار می کنند و تمامی تهدیدهای دشمنان ایران اسلامی را به تمسخر می گیرد.

ملت ایران و نسل جوان باید به خود و داشتن چنین رهبری و نیروهای جان برکف مسلح خودشان افتخار کنند که در مقابل رژیم غاصب و کودک کش اسرائیل ایستاده اند و این رژیم منحوس با تمام توان و با تمام حمایت های علنی آمریکا و اروپا جرأت حمله به ایران اسلامی را ندارد.

نسل جوان امروز باید بداند که قهرمانان پوشالی کودکان که در هالیوود به عنوان نجات دهنده معرفی شده اند تنها در کارتون ها و انیمیشن ها حضور دارند. مرد عنکبوتی، سوپر من و بتن من و هری پاتر، دروغ های امپراطوری رسانه ای غرب و آمریکا است. قهرمان های نسل جوان ایران اسلامی، حاج قاسم سلیمانی، سید حسن نصر الله و صد ها هزار شهید راه انقلاب، ترور، دفاع مقدس و مدافعان حرم و تمام شهدای کشور هستند که شجاعانه در مقابل دشمن اصلی جهان اسلام و جامعه بشریت ایستاده اند و با قدرت و صلابت از ایران اسلامی و هویت دینی جهان تشیع دفاع می کند.

جوانان امروز ما باید همچون علی اکبر و قاسم بن الحسن و امام زین العابدین در ماجرای حماسه حسینی کربلا باشند و بدانند که پیاده روی های اربعین حسینی و عشق به مکتب عاشورا و مرام اهل بیت(علیهم السلام) برای آنها چه عزت و شوکتی فراهم آورده است که دیگر جوانان در کشورهای عربی و اروپایی و آسیای جنوب شرقی، آرزو می کنند که ای کاش در ایران اسلامی بودند و رهبری چون امام خامنه ای دامت برکاته داشتند.

ان شاء الله که نظام رسانه ای کشور و برنامه ریزان رسانه ملی با بیان حقیقت ها و نمایش جذاب این پیروزی ها و عزت ها کاری کنند که کودکان و نوجوانان ایرانی روز به روز به عزت و افتخار ایرانی بودن، مسلمانی و شیعه بودن خود افتخار کنند.