تهران - ایرنا - یک کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی گفت: تغییر سبک زندگی و ارزش‌های اجتماعی و کاهش جذابیت زندگی روستایی از جمله دلایل افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها به شمار می رود.

امیرحسن شاهسوند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مهاجرت روستاییان به شهرها پدیده‌ای است که در جوامع در حال توسعه از جمله ایران مشاهده می شود و در دهه های اخیر شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه تشدید این پدیده سبب خالی شدن روستاها از سکنه می شود، ادامه داد: این امر نه تنها به کاهش تولیدات کشاورزی و از بین رفتن سنت‌ها و فرهنگ روستایی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند بر پایداری محیط زیست و توسعه متوازن کشور نیز تاثیر منفی بگذارد.

این کارشناس مدیریت منابع انسانی با برشمردن عواملی که در شکل گیری مهاجرت روستاییان به شهرها نقش دارند، از فقر و نبود شغل مناسب، کاهش درآمد کشاورزی، نبود صنایع تبدیلی و ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و کمبود فرصت های شغلی غیرکشاورزی در روستاها به عنوان مهمترین این دلایل ذکر کرد.

به گفته وی، نبود امکانات زیربنایی، کمبود آب شرب سالم، برق، گاز، راه‌های دسترسی مناسب، امکانات بهداشتی و درمانی و مدارس مجهز در روستاها، باعث نارضایتی روستاییان از شرایط زیستی خود و تشویق آنها به مهاجرت می‌شود.

شاهسوند ادامه داد: وجود امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی بیشتر در شهرها، فرصت‌های شغلی متنوع تر و جذابیت های زندگی شهری از جمله عواملی هستند که روستاییان را به سمت شهرها می کشانند و تغییر سبک زندگی و ارزش‌های اجتماعی، مهاجرت جوانان به دنبال تحصیل و کار و کاهش جذابیت زندگی روستایی از دیگر دلایل مهاجرت هستند.

کارشناس ارشد مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی با بیان اینکه قوانین و مقررات دست و پاگیر از جمله محدودیت‌های تبدیل کاربری زمین‌های کشاورزی و پیچیدگی‌های اداری و بروکراسی نیز از عوامل مؤثر در مهاجرت روستاییان محسوب می شوند، افزود: مهاجرت روستاییان پیامدهای منفی متعددی کاهش تولیدات کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور را به همراه دارد.


وی، از بین رفتن سنتها و فرهنگ روستایی، رشد حاشیه نشینی در شهرها، تخریب محیط زیست، افزایش نابرابریهای اجتماعی، از دیگر پیامدهای مهاجرت از روستاها به شهرها است.

شاهسوند با اشاره به راهکارهای مقابله با مهاجرت روستایی و احیای روستاها برای مقابله با مهاجرت روستایی و احیای روستاها، گفت: تقویت اقتصاد روستا، توسعه زیرساخت‌ها، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، تغییر قوانین و مقررات، ایجاد انگیزه برای ماندگاری در روستا از جمله ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره به روستائیان، ایجاد صندوق های اعتباری محلی و حمایت از تولید محصولات ارگانیک و صنایع دستی از جمله راهکارهایی است که می تواند انگیزه روستاییان برای ماندگاری در روستا را افزایش دهد.

وی مهاجرت روستاییان به شهرها را یکی از چالش‌های مهم توسعه پایدار در بسیاری از کشورها عنوان کرد و اظهار داشت: برای مقابله با این پدیده، باید به موضوع با رویکردی جامع و همه جانبه و با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به موضوع پرداخت.

به گزارش ایرنا، از دیرباز، روستاییان و عشایر به عنوان نگهبانان سنت‌ها، فرهنگ‌ها و منابع طبیعی ایران زمین شناخته شده‌اند و نقش آنان در تاریخ کشور بسیار پررنگ بوده است. روز روستا و عشایر در ایران به عنوان روزی برای تجلیل از اهمیت و نقش حیاتی روستاییان و عشایر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، در تقویم ملی ثبت شده است.

این روز که ۱۵ مهرماه هر سال گرامی داشته می‌شود، فرصتی برای یادآوری اهمیت تلاش‌های این قشر از جامعه در تأمین مواد غذایی، تولیدات دامی و کشاورزی و حفظ فرهنگ و آداب و رسوم بومی کشور است.