تهران- ایرنا- داوری‌های ششمین جشنواره موسیقی امیرجاهد پایان یافت و برگزیدگان این جشنواره ۲۰ مهرماه اعلام می‌شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جشنواره موسیقی امیرجاهد، آخرین روز از داوری اجراهای نهایی ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در بخش‌های دونوازی و گروه‌نوازی موسیقی پاپ و کلاسیک دوشنبه-۱۶ مهرماه- در سالن اصلی برج آزادی تهران برگزار شد.

در بخش نخست که به دونوازی موسیقی کلاسیک اختصاص داشت، ۳۴ شرکت‌کننده در مقابل هیات داوران آثاری را اجرا کردند.

در بخش دوم، گروه‌نوازی موسیقی پاپ و کلاسیک، یک گروه از شهرستان و ۱۶ گروه از تهران به اجرا پرداختند.

این اجراها در حضور هیات داوران متشکل از آقایان بیژن بیژنی، آندره مرادیان، فرزاد دانشمند و امیرپدرام طاهریان برگزار شد.

دیده‌شدن شرکت‌کنندگان در این جشنواره فرصت طلایی است

بیژن بیژنی خواننده و عضو هیات داوران ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد درباره کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره اظهارداشت: احساس می‌کنم این جوان‌ها در آینده می‌توانند به موسیقی پاپ و کلاسیک جان ببخشند.

وی گفت: این جشنواره در حقیقت موقعیتی برای استعدادیابی‌هایی است که می‌تواند در موسیقی ایران تاثیرگذار باشد.

این عضو هیات داوران ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد درباره نقاط ضعف و قوت شرکت‌کنندگان بیان کرد: شرکت‌کنندگان بیشتر در بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک خوب بودند و آنها را مستعد می‌دیدم. فکر می‌کنم اگر متولیان موسیقی روی آنها سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند سرمایه‌های درخشانی برای موسیقی این سرزمین باشند.

بیژنی گفت: در برخی بخش‌ها نوازندگان واقعاً خوب بودند. فکر می‌کنم حضورشان در جشنواره‌ها می‌تواند سطح هنریشان را بالاتر ببرد.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها در حال حاضر همه‌گیرتر و نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: در حال حاضر در هر شهری که می‌روید به آموزشگاه‌هایی بر می‌خورید که فعال هستند و هنرجویان در آنها آموزش می‌بینند. به نظرم گستردگی موسیقی می‌تواند نوید آینده خوبی برای موسیقی باشد.

این خواننده با اشاره به نقش جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد در پیشرفت شرکت‌کنندگان گفت: جشنواره می‌تواند جایگاهی برای جوان‌ها باشد که موسیقی‌شان را به نمایش بگذارند. همین که آنها دیده می‌شوند و مورد تشویق قرار می‌گیرند یک فرصت طلایی است.

جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد تأثیرگذار است

فرزاد دانشمند موسیقیدان و نوازنده گیتار و یکی دیگر از داوران ششمین جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد درباره سطح کیفی اجراهای این دوره از جشنواره بیان کرد: وقتی صحبت از کیفیت اجراها می‌شود، به سراغ ارزیابی ایده‌آل‌هایمان از اجراها در این رده سنی می‌رویم، در حالی که باید اجراهای این جشنواره را با دوره‌های گذشته مقایسه کنیم.

وی اظهارداشت: سال گذشته در هیات داوران حضور نداشتم اما آن‌ طور که دوستان می‌گویند اجراها نسبت به سال گذشته کیفیت بهتری داشتند و این خیلی خوب است.

دانشمند گفت: در چنین اجراهایی مهم است نوازنده‌ها بتوانند به هم گوش بدهند. باید در انتخاب معلم و استاد حساسیت زیادی داشته باشند. یک استاد ممکن است هنرجوهای زیادی داشته باشد اما در عین حال خروجی قابل قبولی نداشته باشد.

این نوازنده گیتار افزود: جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد به‌ طور حتم تأثیرگذار است. هر چقدر جشنواره‌های بیشتری برگزار شود و هنرمندان جایی برای عرضه هنرشان پیدا کنند خوب است. امیدوارم چنین جشنواره‌هایی رواج پیدا کند.

اسامی برگزیدگان نهایی تمام بخش‌های دونوازی و گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، دونوازی و گروه‌نوازی سازهای کوبه‌ای و دونوازی و گروه‌نوازی پاپ و کلاسیک روز جمعه- ۲۰ مهرماه- از سوی مهدی مساح بیدگلی دبیر اجرایی جشنواره و از طریق سایت خانه موسیقی ایران و خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد اعلام می‌شود.

همچنین مراسم اختتامیه جشنواره ۲۶ مهرماه در سالن اصلی برج آزادی تهران با حضور استادان برجسته موسیقی و برگزیدگان برگزار خواهد شد.

ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی «امیرجاهد» از سوی خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران، انجمن موسیقی ایران، برج آزادی تهران، بنیاد رودکی و شهرداری منطقه ۱۴ تهران مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خانه موزه دکتر معین و استاد محمدعلی امیرجاهد با همکاری خانه موسیقی ایران براساس وظایف و رسالت خود، جشنواره ملی موسیقی «امیرجاهد» را به منظور حفظ و ارتقای فن و هنر موسیقی جدی مبتنی بر مبانی تفکر، فرهنگ و هنر ملی ایران و ضرورت کشف استعدادهای درخشان و حمایت از نسل جوان در پنج رده سنی؛ «الف» (۱۱-۸)، «ب» (۱۵-۱۲)، «ج» (۲۰-۱۶)، «د» (۳۰-۲۱) و «ه» (۳۱ سال به بالا) برگزار می‌کند.

در این جشنواره که شامل موسیقی ایرانی (سنتی و محلی)، کلاسیک، پاپ، کوبه‌ای و آواز است، افراد متقاضی و گروه‌ها با توجه به رده سنی پس از ارزیابی اولیه و کسب مجوز، به رقابت می‌پردازند.