شهرکرد- ایرنا- برخی از مردم چهارمحال و بختیاری اعلام می‌کنند در هفته جاری برای دریافت واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌های شهرهای استان مراجعه کرده‌اند و با جواب منفی و نبود این واکسن در سطح داروخانه‌ها مواجه شده‌اند.

به گزارش ایرنا، برخی مخاطبان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز شهرکرد طی تماس‌هایی عنوان کرده‌اند که در خصوص تامین واکسن آنفلوآنزا با مشکل روبرو شده‌اند و برخی از داروخانه‌ اعلام می‌کنند که واکسن آنفلوآنزا تمام کرده‌اند یا ندارد و در این زمینه با کمبود روبرو هستند.

برخی از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها در شهرکرد می‌گویند: واکسن آنفلوآنزا در سال‌های گذشته چندان با استقبال مردم به ویژه قبل از شیوع ویروس کرونا قرار نمی‌گرفت امسال پس از آن در یکی دو سال اخیر با استقبال همراه شده است.

رضایی می‌گوید: با توجه به سردسیر بودن چهارمحال و بختیاری ، انتظار است سهمیه این واکسن نسبت به مناطق دیگر بیشتر شود.

همچنین یکی از تکنسین‌های داروخانه در شهرکرد گفت: تعدادی از داروخانه ها واکسن ایرانی دارند اما عده‌ای از مراجعه کنندگان اصرار بر دریافت واکسن خارجی دارند که در داروخانه موجود نیست.

بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که سالیانه پنج تا ۱۵ درصد از جمعیت را آلوده می‌کند و به سه نوع ویروس آنفلوآنزا به نام‌های آ.ب.ث تقسیم‌بندی می‌شود و سال گذشته حدود ۶ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا در چهارمحال و بختیاری تزریق شد.

این موضوع در پیگیری با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تایید شد.

احتمال ورود محموله سوم واکسن به استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های این استان، گفت: احتمال دارد محموله جدید واکسن از هفته آینده وارد استان شود.

رضا محمدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از اواخر شهریور ۲ محموله واکسن آنفلوآنزا در استان توزیع شده است و با وجود این در حال حاضر با توجه به تقاضای بالای مردم، با کمبود واکسن روبرو هستیم و موجودی در استان نداریم.

وی تصریح کرد: منتظر ورود محموله سوم به استان هستیم و بنا بر رایزنی‌های انجام شده احتمال دارد هفته آینده تامین شود.

تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود آن اعلام نشده است

کمبود واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان در حالی است که این قلم دارویی در مراکز بهداشت استان ویژه بیماران و گروه‌های اولویت‌دار موجود است و بنا بر گفته متولیان امر کمبودی در این خصوص گزارش نشده است.

معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون یک محموله واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشت سطح استان به میزان سه هزار و ۳۰۰ دُز توزیع شده است و تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود آن اعلام نشده است.

سمیه جوادی افزود: مادران باردار، بیماران صعب‌العلاج، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی، زندانیان و کادر درمان می‌توانند به صورت رایگان واکسن را در مراکز بهداشت دریافت کنند و نیازی به مراجعه آنها به داروخانه‌ها برای تامین واکسن نیست.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است.