به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه تهران، سید حسین حسینی در مراسمی به مناسبت «روز دامپزشک» در دانشکده دامپزشکی، با مثبت ارزیابیکردن یک قرن فعالیت دامپزشکی در کشور اظهارداشت: پیشگامان دامپزشکی در ایران، در یک سده اخیر و از آغاز فعالیت این رشته در کشور، تمام اقتضائات و ساختار مورد نیاز این حوزه را فراهم کردهاند.
وی با تاکید بر لزوم قدردانی از کسانی که یکصد سال پیش چنین ایدههایی را ارائه دادند، افزود: وظیفه ماست که یاد و خاطره همه آنان را گرامی بداریم؛ زیرا همزمان با راهاندازی مؤسسههای مرتبط با رشته دامپزشکی، از جمله مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی با یک قرن قدمت و دایره دفع آفات حیوانی، راهاندازی دانشکده دامپزشکی مطرح را کردند و این نشان میدهد با ابتکار و ایده مؤسسان، تمام اجزای حوزه دامپزشکی و اقتضائات این رشته در کشور، همزمان فراهم شده است.
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با اشاره به نقش راهبردی این دانشکده تاکید کرد: ساختار شکلگرفته برای دامپزشکی در طول یک قرن گذشته، ساختار متناسبی بوده و توانسته است خدمات علمی و آموزشی شایستهای را در زمینه دام، کنترل و پیشگیری از بیماریهای دام و بیماریهای مشترک بین انسان و دام و همچنین تولید واکسن ارائه دهد. بیگمان این خدمات، هرگز جز با نقشآفرینی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در عرصه ملی محقق نمیشد.
وی افزود: این دانشکده در حوزه آموزش عالی نیز نقش مؤثری داشته است و تقریباً تمام دانشکدههای دامپزشکی کشور، به طور مستقیم یا غیرمستقیم از تجربه و میراث دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به وجود آمدهاند و این افتخاری بزرگ برای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.
سرپرست دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گسترش بیرویه دانشکدههای دامپزشکی در کشور تصریح کرد: ما به عنوان متولیان امور و آموزش دامپزشکی، یک مسئولیت مضاعف داریم و آن این است که تلاش کنیم این رشد و توسعه متوازن باشد و به جای توسعه کمّی بر توسعه کیفی متمرکز شویم. البته خوشبختانه در ده سال اخیر با تلاش برخی مسئولین حوزه آموزش عالی، توسعه کمّی نداشتیم و تمام تلاشها، معطوف به ارتقای کیفی آموزش و پژوهش در این حوزه بوده است.
سرپرست دانشگاه تهران در پایان، ضمن تاکید بر بازنگری مجموعههای موجود و بازنگری در پذیرش بیرویه در برخی واحدهای دانشگاهی، گفت: هرگاه توسعه کمی مورد توجه قرار گیرد، از توسعه کیفی کاسته خواهد شد و این دو معمولاً در تضاد با هم هستند و موضوع کیفیت در آموزش مقولهای است که باید دغدغه همه ما باشد.