ایلام - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: ۴۰ درصد از جامعه شغلی استان با گردش مالی سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال متاثر از خدمات دامپزشکی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "یونس احمدی" روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز ملی دامپزشکی در استان ایلام، اظهار کرد: توزیع اقلام دارویی، واکسیناسیون در بخش دام و طیور، نظارت بر مواد خام دامی و نظارت بر صدور دام و طیور زنده و کشتار شده به خارج از استان بخشی از اقدامات دامپزشکی است.

وی افزود: این دستگاه نظارتی از حمایت دستگاه‌های قضایی برخوردار است و همکاری‌ مطلوبی از سوی ضابطان و دادگستری استان با حوزه دامپزشکی وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه دامپزشکی ایران با پیمودن یک مسیر ۱۰۰ ساله، امروزه متناسب با رشد جهانی در کشور توسعه یافته است، گفت: دامپزشکی در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و تنظیم و شکوفایی اقتصاد جامعه فعالیت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۳۵ هزار نوبت بازدید توسط بازرسان اداره کل دامپزشکی استان ایلام از مراکز موضوع ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی به منظور حفظ و تامین سلامت و بهداشت عمومی و نظارت بر اقلام و فرآورده‌های خام دامی، استحصالی و خوراک و نهاده‌های اولیه مصرفی در واحدهای دام و طیور استان انجام شده است.

احمدی تصریح کرد: همچنین در همین مدت پرونده ۱۰۳ واحد متخلف به مراجع قضائی و تعزیراتی ارجاع و تعداد ۲ واحد متخلف نیز پلمب شده است.

وی ابراز کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد هفت هزار و ۱۸۲ رأس دام سبک (گوسفند و بز) و تعداد ۸۷۲ رأس دام سنگین (گاو و گوساله) در کشتارگاه‌های استان ذبح شده که نظارت‌های لازم از سوی دامپزشکی برای حفظ سلامتی جامعه انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه در این مدت تعداد ۱۰ هزار و ۲۹ قطعه طیور ناسالم کشتار شده ضبط و معدوم شده است، یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین در راستای جلوگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین سلامت دام وطیور استان، مایه‌کوبی و واکسینه شده است.

رئیس دادگستری کل استان ایلام نیز در این آیین اظهار کرد: دامپزشک‌ها با موجوداتی بی‌زبان که توان و امکان بیان مشکل و بیماری خود را ندارند، مواجه است و این موضوع، با همه سختی‌هایی که دارد بسیار ارزشمند بوده و نقش مهمی در امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد.

"عمران علیمحمدی" افزود: دامپزشکان به همین علت نیازمند تخصص و سواد بیشتری نسبت به پزشکان که با انسان دارای تکلم سر و کار دارند، هستند.

وی افزود: دامپزشکان با بررسی شرایط دام متوجه وضعیت بیماری دام می‌شوند و در پرونده‌های قضایی مرتبط، نظریه‌های دامپزشک برای قضات قابل پذیرش و مستدل است.


رئیس دادگستری کل استان ایلام تاکید کرد: امنیت غذایی جامعه حاصل تلاش دامپزشکان است که سلامت دام و طیور را رصد می‌کنند و از انتشار بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت جامعه در گروی سلامت دام است، یادآور شد: علم دامپزشکی تضمبن کننده امنیت غذایی مردم است.

علیمحمدی با اشاره به اینکه تولید گوشت‌های آلوده دام و طیور پیگیرد قانونی دارد، افزود: دامپزشکی سلامت سرمایه‌های دامی را تضمین می‌کند و نظریه کارشناسان دامپزشکی در تعیین وضعیت سلامت احشام و طیور به ویژه در بخش صادرات برای جلوگیری از صدور دام مولد و دام بیمار ضرورت دارد.

رئیس دادگستری کل استان ایلام ی با تاکید بر اینکه برای علم دامپزشکی باید جایگاه اجتماعی ویژه‌ای قائل شد، گفت: سلامت دام و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در بین دام و طیور به نظر و تلاش دامپزشکان مرتبط است.

به گزارش ایرنا، در پایان این آیین از برگزیدگان و فعالان حوزه دامپزشکی ایلام با حضور مسئولان اجرایی استان قدرانی شد.

۱۴ مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.