بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به روند تعیین شده برای تامین اعتبارات پروژه راه آهن استان گفت: انتظار مردم استان این است که این پروژه همچنان در اولویت برنامه‌های دولت و حوزه‌های تابعه باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی جواد قناعت عصر دیروز در دیدار جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران، به تشریح وضعیت اجرای قطعات راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد در محدوده خراسان جنوبی پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه اهتمام ویژه ای بر تسریع در روند اجرای این پروژه در استان وجود دارد، تصریح کرد: تمامی قطعات پروژه ریلی در محدوده خراسان جنوبی به پیمانکار سپرده شده و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی از اقدامات استان در راستای رفع مشکلات از مسیر اجرای پروژه راه آهن گفت و متذکر شد: همه دستگاه‌های متولی مکلف به همراهی با پیمانکاران پروژه و تامین زیرساخت‌های لازم در این طرح هستند.

وی به روند تعیین شده برای تامین اعتبارات پروژه راه آهن همچنین استجازه و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و گفت: همراهی کشور در زمینه تسهیل و تسریع فرآیند تامین اعتبارات مورد نیاز، روند اجرای کار را سرعت می‌دهد و زمان اتمام پروژه و اتصال آن به راه آهن سراسری را کوتاه‌تر می‌کند.

قناعت با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی، معدنی، گردشگری و مرز خراسان جنوبی، احداث راه آهن را زیرساخت لازم و ضروری برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرای خط ریلی به عنوان پیشران صنعت حمل ‌و نقل، شرایط بهره‌برداری هر چه بهتر و بیشتر از ظرفیت‌ها را تسهیل می‌کند و در توسعه استان و کشور راهگشا است.

وی گفت: اجرایی شدن پروژه راه آهن خراسان جنوبی، مهمترین اقدام دولت سیزدهم و رئیس جهمور شهید بود و انتظار مردم استان این است که این پروژه همچنان در اولویت برنامه‌های دولت و حوزه‌های تابعه باشد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از سهم راه آهن شرق در حمل و نقل کالا و مسافر در کشور گفت و افزود: ارتقای شرایط راه آهن شرق از انتظارات مردم است که البته در توسعه شرق کشور هم نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به رشد راه‌ آهن شرق در شاخص‌های بارگیری و تن کیلومتر کالا همچنین سهم شهرستان طبس در تولیدات معدنی کشور با وجود ۷۶ درصد ذخایر ذغال سنگ، بر نقش این راه آهن در جابه‌جایی ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی به ویژه طبس تاکید کرد.

این دیدار با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، عشق آباد، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همراه بود.

عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی پس از گره گشایی از تامین اعتبار آن، شهریور سال گذشته با حضور رئیس جمهور شهید در خراسان جنوبی آغاز و در برنامه جدید، مسیر راه آهن حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شد.

۴۳۳ کیلومتر از مجموع ۹۱۰ کیلومتر پروژه راه‌آهن کریدور شرق کشور در جغرافیای خراسان جنوبی قرار گرفته که در قالب ۱۵ قطعه در حال اجراست و به گفته مسئولان استانی، عملیات زیرسازی بیش از ۲۰۰ کیلومتر از راه‌آهن خراسان جنوبی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

خراسان جنوبی در شهرستان طبس و از طریق راه آهن شرق به ریل سراسری متصل است اما مرکز استان راه آهن ندارد.