تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰

کرج - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج از تولید ۲ واکسن جدید در این موسسه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،" علی اسحاقی " روز سه شنبه در نشست تور رسانه ای دانش بنیان و فناورانه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی در این موسسه برگزار شد، با تبریک روز دامپزشکی افزود: واکسن «مقاوم به گرمای تیلریوز» در حوزه دام و واکسن دوگانه زنده طیور «کلون، برونشیت اچ ۱۲۰» که پروانه ساخت این واکسن ها از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر شده به عنوان ۲ محصول جدید موسسه رازی به زودی روانه بازار مصرف می شود.

وی یادآور شد: این موسسه ۱۵ آزمایشگاه مرجع تشخیصی دارد که آزمایشگاه آبله بزی موسسه رازی از سوی سازمان جهانی بهداشت دام به عنوان مرجع بین المللی این بیماری معرفی شده است.

اسحاقی گفت: موسسه رازی، ۲ وظیفه عمده در بخش تحقیقات دامپزشکی و پزشکی و تولید فرآورده های بیولوژیک بر عهده دارد.

هفت واکسن از سبد واکسیناسیون اجباری کشور را موسسه رازی تولید می کند

رییس موسسه رازی گفت: در حوزه پزشکی هفت واکسن از سبد واکسیناسیون اجباری کشور را این موسسه تولید می کند و در حوزه دام تا ۲سال پیش ، عمده تولیدات مورد نیاز کشور در موسسه رازی تولید می شد اما پس از آن با ورود برخی شرکت های تولیدکننده، میزان تولیدات دامی به حدود ۷۵ درصد رسیده و در حوزه طیور نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد واکسن های مصرفی کشور متعلق به تولیدات موسسه رازی است.

اسحاقی یادآور شد: تمام تولیدات موسسه رازی با دانش فنی محققان موسسه ساخته شده که نکته ای بسیار مهم است.

رییس موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: اگرچه این موسسه با هدف مبارزه با بیماری طاعون گاوی تاسیس شد اما فعالیت های آن در بخش های دامپزشکی و پزشکی توسعه یافت و امسال صد سالگی این مجموعه ارزشمند که گنجینه ملی کشور شناخته می شود را در ۱۶ دیماه جشن خواهیم گرفت.

وی به فعالیت ۶ شعبه این موسسه در شهرهای اهواز، شیراز، مشهد، کرمان، مرند و اراک اشاره کرد و افزود: مجموعه تولیدات موسسه رازی و شعب، سالانه بیش از سه و نیم میلیارد دز واکسن است که به مصرف داخل کشور می رسد.

واکسن کالایی امنیتی، سیاسی، استراتژیک و سپس اقتصادی است

اسحاقی اضافه کرد: واکسن کالایی امنیتی، سیاسی، استراتژیک و سپس اقتصادی است؛ صنعت واکسن سازی در ایران قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و موسسه رازی در پایه گذاری و توسعه این صنعت نقشی انکارناپذیر داشته است.

وی گفت : در ۲۰ سال اخیر با تولید انبوه واکسن موسسه رازی، موردی از بیماری فلج اطفال در کشور گزارش نشده، در مورد سرخک و سرخجه نیز تاحدود زیادی همین وضعیت حاکم بوده و این امر نشان دهنده اثربخشی واکسن های تولیدی این موسسه است. همچنین در دهه های گذشته کودکان زیادی از دیفتری و کزاز جان خود را از دست می دادند ولی سال های متمادی است که با واکسن رازی که توسط واکسیناسیون سراسری به کودکان تزریق می شود، این بیماری از فرزندان این سرزمین دور شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دام نیز بسیاری از بیماری ها با واکسن های موسسه رازی که در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می گیرد، ریشه کن، کنترل و مهار می شود.

رییس موسسه رازی با اشاره به وجود سالانه بیش از یک میلیارد قطعه طیور گوشتی و مصرف ۱۲ میلیارد دز واکسن طیور در کشور بیان کرد: حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دز از این واکسن ها توسط موسسه رازی و بخشی نیز محصول شرکت های داخلی است اما بخش بزرگی از واکسن های طیور مصرفی کشور از طریق واردات تامین می شود و لازم است شرکت های دانش بنیان در این حوزه ورود کنند تا واردات واکسن های طیور به پایان برسد.

اسحاقی همچنین به همکاری تنگاتنگ با سازمان دامپزشکی اشاره کرد و گفت: مشکلات مزارع پرورش دام و طیور توسط سازمان دامپزشکی رصد و برای بررسی و رفع مشکل به موسسه رازی گزارش می شود.

رییس موسسه رازی همچنین به 2 حوزه چالشی موسسه رازی پرداخت و اضافه کرد: ما مجوز استخدام نداریم و بسیاری از نیروهای انسانی موسسه در قالب قرارداد شرکتی با این مجموعه کار می کنند. از سویی با توجه به قدمت بالای برخی ساختمان های موسسه، لزوم بازسازی، بهسازی و نوسازی ساختمان ها ضرورت دارد و این امر نیازمند تخصیص اعتبار بالایی است تا بتوانیم هر چه سریع تر این سازه ها را بازسازی کرده تا از وقوع هر اتفاق ناگواری در تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک کشور پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: موسسه رازی مجموعه ای ملی و متعلق به تمام مردم ایران است ؛ کوچکترین خللی در تولیدات این مجموعه تمام کشور را متضرر خواهد کرد. این مجموعه نهادی سلامت محور در عرصه پزشکی و دامپزشکی است و سلامت فرزندان ما و امنیت غذایی تولیدات پروتئینی کشور به واکسن های موسسه رازی بستگی دارد.

دولت تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه موسسه رازی را تامین می کند

اسحاقی گفت: موسسه رازی اگر چه دولتی است، تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه آن را دولت می دهد که حتی احکامی که خود دولت برای همکاران رسمی و پیمانی تکلیف می کند را هم پوشش نمی دهد سایر هزینه ها از راه فروش تولیدات و از محل درآمدهای اختصاصی موسسه تامین می شود و به واقع مجموعه ای خودگران هستیم و فرسودگی برخی تجهیزات و ساختمان ها نیز به علت کمبود اعتبار است.

وی یادآورشد: موسسه رازی فضای سبز وسیعی دارد که با توجه به تولیدات بیولوژیک موسسه وجود آن ضروری بوده که هزینه های نگهداری آن گزاف است، اما از طرفی همین فضای سبز به علت وسعت زیاد آن، به عنوان ریه تنفسی شهر کرج در بخش حصارک و حومه تلقی می شود .

اسحاقی در مورد تعهدات شهرداری کرج نسبت به موسسه رازی گفت: طبق قراردادی میان موسسه رازی و شهرداری کرج، بالغ بر سه هکتار از اراضی موسسه برای اجرای پروژه احداث ادامه بلوار ماهان واگذار شد و در مقابل شهرداری موظف شد تا چند پروژه احداث و بازسازی ساختمان در موسسه اجرا کند اما پس از گذشت بیش از هشت سال، این پروژه ها حتی پنج درصد هم پیشرفت نداشته است.

وی با اشاره به موضوع آموزش و پژوهش در موسسه رازی بیان کرد: در این مجموعه آموزش به دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های ویروس شناسی و میکروب شناسی از طریق کنکور وزارت بهداشت انجام می شود، بخش دیگری از آموزش نیز ویژه کارکنان است که در قالب ساعات آموزشی و در راستای جاری سازی هرچه بیشتر GMP در خطوط تولید توسط معاونت تضمین کیفیت و معاونت تحقیقات موسسه انجام می شود.

رییس موسسه رازی خاطرنشان کرد: در صورت لزوم گاهی اعزام محققان به خارج از کشور نیز برای فراگیری و بروزرسانی دانش انجام می گیرد، همچنین آموزش های بسیاری نیز از طریق وبینار و از طریق بخش ارتباطات بین الملل موسسه رازی صورت می پذیرد که بسیار کاربردی هستند.

وی به آموزش هایی که موسسه رازی به خارج از مجموعه ارائه می دهد نیز اشاره کرد و گفت: این آموزش ها علاوه بر سازمان های داخلی مانند سازمان دامپزشکی کشور، سال گذشته برای کارشناسان سه کشور آفریقایی نیز انجام شد.

رییس موسسه رازی با تاکید بر اینکه قسمت عمده تحقیقات در موسسه رازی مربوط به مشتریان داخلی دارد، افزود: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه از دیرباز در موسسه مطرح بوده و تحقیقات منجر به محصول بسیاری را در مجموعه شاهد هستیم به طوری که دانش فنی تمام ۸۰ فرآورده بیولوژیک موسسه، از داخل رازی بوده است.

اسحاقی تولید واکسن رازی کووپارس را از افتخارات این مجموعه عنوان کرد و گفت: رازی نخستین تولید کننده واکسن استنشاقی در دنیا، در زمان شیوع پاندمی کرونا بود و پس از آن بسیاری از شرکت های بزرگ واکسن سازی دنیا از این ایده استفاده کردند و در زمینه بیماری انفلوآنزا نیز این ایده را پیاده سازی و اجرا کردند که کار را بسیار راحت کرده است.

وی اضافه کرد: رازی به خاطر قدمت بالا در تولید واکسن و وجود بزرگانی همچون دکتر میرشمسی و دکتر شفیعی در سطح جهان شناخته شده است.

اسحاقی گفت: رازی در حوزه پزشکی و دام و طیور فعالیت دارد و از نظر الزامات هیچ تفاوتی میان واکسن دام و انسان وجود ندارد که فرآورده های پزشکی پیشرانه تحقیقات و تولید فرآورده های دام و طیور محسوب می شوند، در همین راستا احداث ساختمان مستقل برای واکسن رازی کووپارس موجب می شود تا واکسن های دیگری نیز در حوزه انسانی، دام و طیور به تولید برسند.

وی در مورد موانع و چالش های این موسسه یادآورشد: متاسفانه قوانین حامی تولید نیست و چالش های زیادی در این زمینه داریم. علاوه بر این تحریم ها وجود دارند و ما دریافته ایم که چگونه آن را پشت سر بگذاریم اما گاهی مشکلاتی در گمرک ایجاد می شود که بسیار اذیت کننده است.

اسحاقی ادامه داد: به عنوان مثال در تحریم سال ۹۷ با مشکلات بیشتری نسبت به تحریم سال ۹۲ مواجه بودیم چراکه در سال ۹۲ تحریم کالایی بود و در ۹۷ علاوه بر تحریم کالا با تحریم بانکی نیز مواجه بودیم؛ در آن زمان مواد اولیه وارد و تولیدات انجام و محصول نیز فروخته شد اما همچنان پرونده ما در سیستم بانک مرکزی باز است تا مابه تفاوت ارز واریز شود. در صورتی که برای توجیه این موضوع جلسات زیادی برگزار شد.

وی تاکید کرد: چنین مشکلاتی موسسه را از تمرکز و اجرای کارهای بزرگ باز می دارد و متاسفانه صحبت ها با عمل همخوانی ندارد، به عنوان مثال یکی از مشکلات ما در سال های گذشته، در نظر گرفتن مالیات برای موسسه بود که سه سال طول کشید تا تفهیم کنیم موسسه، مجموعه ای دولتی است.

آمادگی برای تولیدات جدید

رییس موسسه رازی در مورد میزان آمادگی موسسه رازی در مواجهه با پاندمی های احتمالی گفت: در زمان حاضر آمادگی بسیار بیشتری به نسبت زمان شیوع کووید19 از نظر زیرساختی در موسسه رازی و حتی سایر موسسات، وجود دارد که البته الزاماتی نیز برای آن لازم است .

وی خاطرنشان کرد: اینکه از نظر زیرساخت ها در زمان حاضر شرایط بهتری داریم یک بحث است اما مدیریت آن بحث دیگری است. چراکه در زمان شیوع پاندمی کووید ۱۹ در اسفند ماه ۹۸، نیز وظیفه ما تولید واکسن بود که در فروردین ۹۸ واکسن فرموله داشتیم و در آخر اردیبهشت تست روی میمون هم تمام شد. سرعت کار در موسسه رازی خوب بود اما می بایست این سرعت در بقیه سازمان های مرتبط نیز حفظ می شد تا کار به درستی پیش رود.

اسحاقی اضافه کرد: رازی برند شناخته شده جهانی است و بسیاری از کشورها خواستار واکسن های این مجموعه هستند، کیفیت فرآورده های نهایی نیز عالی است چراکه کنترل کیفیت با استانداردهای روز انجام می شود و مشکل تنها زیرساخت ها هستند ، مشکل فقط زیرساخت ها و استاندارد فرآیند است. به این معنی که ساختمان و تجهیزات باید GMP (فرآیند خوب ساخت) داشته باشند و این امر نیازمند هزینه است که در صورت تامین، ارزآوری به دنبال آن اتفاق می افتد.

سرم های درمانی بیشترین صادرات دارند

رییس موسسه رازی گفت: سرم های درمانی بیشترین صادرات دارند چراکه ساختمانی منطبق با استانداردها برای تولید این نوع فرآورده ها ساخته شده و صادرات آنها راحت تر انجام می شود. درزمان حاضر به عراق، اردن و قطر صادرات داریم و کشور دیگری نیز خواستار تولید اختصاصی سرم درمانی با توجه به مارهای بومی آن منطقه است.

اسحاقی خاطرنشان کرد: این اتفاق اگر در حوزه پزشکی و دامپزشکی انجام شود، می توانیم ارزآوری و درآمد بسیار زیادی در این حوزه داشته باشیم و در صورت اجرای این مهم و تقویت شرکت های داخلی، می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که تامین بازار داخلی به عهده آن ها باشد و حارج از ایران را موسسه رازی عهده دار شود.

وی افزود: درزمان حاضر ۳۰ درصد بازار سرم های درمانی متعلق به موسسه رازی است، این در حالی است که تاکنون ۱۰۰ درصد بازار در اختیار رازی بود و این به دلیل گستردگی فعالیت و فراهم بودن زمینه صادرات، ایجاد شده است.