قزوین - ایرنا - تصادفات جاده‌ای قزوین فقط در یک روز یعنی ۱۶ مهرماه جاری که به دلایل مختلفی رخ داد، جان هفت انسان را گرفت و ۱۰ مصدوم را نیز راهی بیمارستان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شنیدن اخبار تلخ و مرگبار از تصادفات جاده ای قزوین فقط در روز دوشنبه گذشته، بسیاری از شهروندان را متاثر کرد، هر چند که روزانه بسیاری از جاده‌های ناایمن و خودروهای فرسوده نیز جان بسیاری از هموطنان را می گیرد.

بامداد روز دوشنبه تصادف ۲ دستگاه خودرو سواری پراید و نیسان در جاده محمود آباد قزوین باعث شد که ۲ سرنشین پراید بر اثر آتش سوزی خودرو جان خود را از دست داده و سرنشین نیسان نیز مصدوم شد.

دومین تصادف همان روز در کیلومتر ۶۰ آزاد راه قزوین _ کرج رخ داد که پنج دستگاه خودرو به صورت زنجیره ای با هم برخورد کردند که متاسفانه ۲ فوتی و چهار مصدوم به همراه داشت و همچنین در بخش دیگری از همین آزادراه نیز در برخورد ۲ دستگاه تریلر با ۲ دستگاه مینی بوس و پراید، سه سرنشین این خودروها براثر آتش سوزی جان باختند و پنج سرنشین دیگر نیز راهی مراکز درمانی شدند.

تصادفات جاده ای قزوین روزانه به ۱۵۰ فقره رسیده است

این درحالی است که فرمانده انتظامی قزوین در سخنرانی چند روز اخیر خود در جمع خبرنگاران گفت: روزانه ۱۵۰ تصادف خودرویی در سطح استان به وقوع می‌پیوندد که رسیدگی به این موارد در کنار انتظام بخشی و اقدامات ترافیکی حجم کارهای پلیس را افزایش می‌دهد.

وی همچنین به افزایش ۹ درصدی تصادفات منجر به فوت و ۳۰ درصدی تصادفات جرحی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و معتقد بود که در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی در حوزه ایمنی هستیم.

با وجود این وضعیت، زمانی که رسانه ها و خبرنگاران این تصادفات را پوشش می دهند و هشدارهای افزایش روند تصادفات جاده ای را گوشزد می کنند، کارشناسان بسیج می شوند و موضوعات را مورد تحلیل قرار می دهند اما چند روزی که از این اتفاقات می گذرد باز همان روند دوباره ادامه دارد و جان انسان های بی شماری در جاده های کشور و استان براثر استفاده از خودروهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند از بین می رود.

تصادفات و مرگ و میر قابل پیشگیری

حوادث و تصادفاتی که هر روز در جاده های کشور رخ می دهد از اولین و مهمترین دلایل مرگ‌ و میر قابل پیشگیری در ایران محسوب می شود و با اینکه برنامه های مختلفی برای افزایش ایمنی و سلامت صورت می گیرد اما همچنان آمار تصادفات و قربانیان آن بالا است.

کارشناسان معتقدند، کم کاری ها در موضوعاتی از جمله بهره‌برداری اصولی از راه‌ها، ساخت خودرو و همچنین آموزش و فرهنگ رانندگی برای وقوع این حوادث و آمار بالای کشته ها و مصدومان وجود دارد که باید اقداماتی نیز در حوزه راهداری و تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شود تا شاید شاهد کاهش این آمار باشیم.

کارشناسان همچنین خطای انسانی را از جمله دلایل اصلی تصادفات می دانند و معتقدند که خواب‌آلودگی، میزان بار بیش از حد مجاز، نقص فنی خودرو، بی توجهی، سهل انگاری و سرعت غیرمجاز باعث می شود که این تصادفات صورت بگیرد و از این رو نقش رانندگان در وقوع تصادفات نیز مهم و تاثیرگذار است.

عوامل انسانی و روکش های خراب جاده ها

از سوی دیگر اما شواهد نشان می دهد که روکش های خراب آسفالت جاده ها و زیرساخت های نامناسب آن و همچنین خودروهایی که امروزه مردم، نام ارابه های مرگ را برای آن انتخاب کرده اند، همگی تهدیدی برای مسافران جاده ها محسوب می شود.

علاوه بر همه عواملی که ذکر شد، در تصادفات یک روز اخیر قزوین آمار آتش سوزی خودروها هنگام تصادف بیشتر مورد توجه مردم و مسوولان قرار گرفته که باید بررسی های لازم در این خصوص صورت بگیرد و به صورت شفاف برای مردم بیان شود.

این درحالی است که بسیاری از کشورها برنامه ها و اقداماتی را انجام داده اند تا در وقوع تصادفات، حتی یک فوتی هم نداشته باشند، یعنی اینکه به زعم آنها تصادفات قابل پیشگیری هستند و باید برای کنترل و کاهش تصادفات برنامه ها و قوانین جامع و کامل تری اجرایی شود.

کلام آخر:

با توجه به آنچه گفته شد در وقوع تصادفات رانندگی سه عامل انسان، خودرو و جاده نقش اصلی و مهمی دارند و قانون گذاران و مسوولان علاوه بر قوانین تنبیهی می‌توانند در مباحث آموزشی و فرهنگ سازی از مشوقات لازم در این زمینه استفاده کنند تا شاهد فجایع مرگبار تصادفی نباشیم.