تهران- ایرنا- در جریان سفر رئیس جمهوری ویتنام به فرانسه، دو کشور سطح روابط را به «شراکت راهبردی جامع» که بالاترین سطح برای هانوی است، ارتقا دادند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از رویترز، دو کشور به دنبال ارتقای سطح روابط، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تو لام و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد افزایش همکاری دفاعی و امنیتی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، این اقدام بر روی نقش راهبردی ویتنام به عنوان یک حلقه پیوند مهم در زنجیره تامین جهانی، تاکید دارد و آخرین حرکت موفقیت آمیز برای سیاست خارجی منعطف این کشور است که تحت عنوان «دیپلماسی بامبو» از آن یاد می‌شود.

در بیانیه مشترک دو کشور همچنین آمده است که سران فرانسه و ویتنام در جهت تقویت همکاری در حوزه‌های جدید از جمله هوا فضا، هوش مصنوعی و زیر ساخت حمل و نقل فرودگاهی به توافق رسیدند.

دو طرف همچنین در مورد نقش محوری آسه‌آن در منطقه گفت وگو کرده و متعهد شدند که به ارتقای روابط فرانسه-آسه‌آن و اتحادیه اروپا-آسه‌آن ادامه دهند.

پس از زنجیره‌های از تعاملات در سال‌های اخیر، حالا هفت شریک بزرگ دیگر ویتنام شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، روسیه، استرالیا و آمریکا می‌شوند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که مجموع تبادل تجاری بین ویتنام و فرانسه در هشت ماهه اول سال جاری میلادی سه میلیاد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که ۶.۹ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

این توافق با سالگرد خروج نیروهای فرانسوی از شهر هانوی و تسلیم در مقابل نیروهای کمونیست ویت مین در روز ۹ اکتبر ۱۹۵۴ (۱۷ مهر ۱۳۳۳) همزمان شده است.

ویتنام در میانه‌های قرن ۲۰ یکی از مستعمره‌های فرانسه در هندوچین بود؛ هر چند پس از خروج نیروهای فرانسه از شهر هانوی آنها تا سال‌ها در ویتنام جنوبی باقی ماندند.