تهران - ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ایرانی‌ها سومین کشور باهوش دنیا هستند، گفت: کاربرد هوش مصنوعی در علم پزشکی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و دقت در تشخیص بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، عبدالرضا پازوکی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: هوش مصنوعی در حوزه درمان و پیشگیری کاربرد زیادی دارد و می توانیم با بهره گیری از این علم که به خطاهای پزشکی نیز کمک می کند، استفاده بهینه کنیم.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی در تشخیص سرطان‌ها نیز قابلیت زیادی دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال ۹۳ درصد تشخیص سرطان سینه با هوش مصنوعی قابل شناسایی است و در آینده ای نزدیک نیز این فناوری می تواند در بخش رادیولوژی تاثیرگذار بوده و بیماری‌ها را با دقت نشان دهد.

ایران سومین کشور از نظر ضریب هوشی

وی با اشاره به اینکه ایران سومین کشور از نظر ضریب هوشی بعد از کشور کره و چین قرار دارد، تصریح کرد: ایرانیان می توانند استفاده بهینه از هوش مصنوعی را در علم پزشکی داشته باشند.

پازوکی از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی را استفاده از آن به عنوان دستیار پزشک در جراحی ها، سونوگرافی و غیره بیان کرد و گفت: عدالت در سلامت و دسترسی همه به خدمات بهداشت و درمانی از دیگر کاربردهای این فناوری است و در مناطق کم برخوردار می توان برای غربالگری بیماریها از آن استفاده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به برگزاری کنگره بین المللی هوش مصنوعی در حوزه سلامت در ۱۰ دی ماه اشاره کرد و افزود: ۱۵ محور در با محوریت هوش مصنوعی در بهداشت و درمان در این کنگره مورد بحث و تبادل نظر پزشکان قرار می گیرد.

به گفته پازوکی، این کنگره بین اللمللی دارای ۳۰ سخنران خارجی خواهد بود و در حاشیه آن نمایشگاه جانبی نیز برگزار می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مطالب در هوش مصنوعی مبتنی بر شواهد علمی نیست و لازم است مسیری طی شود تا اعتبارات از بتوان از اطلاعات به دست آمده از آن به صورت کاربردی خصوصا در حوزه سلامت استفاده کنیم. به همین دلیل نیز همواره از هوش مصنوعی به عنوان دستیار یا همکار پزشک نام برده می‌شود و نهایتا این پزشک است که بر مبنای آن اطلاعات باید تصمیم بگیرد.

پازوکی تصریح کرد: این موضوع خطری جدی است که مردم تنها با اتکا به اطلاعات هوش مصنوعی برای سلامت خود اقدام کنند و تصمیم بگیرند؛ چراکه بسیاری از اشتباهات کنونی ناشی از مراجعه صرف به گوگل و استفاده از هوش مصنوعی برای درمان است. این درحالیست که تشخیص و درمان قطعا نیازمند متخصص باتجربه است تا بتواند مسیر صحیح درمان را برای فرد روشن کند. در این راستا نقش رسانه‌ها برای آگاهی مردم در استفاده از هوش مصنوعی بسیار مهم است.