بندرعباس - ایرنا - امروز هفدهم مهرماه یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری بندر شهید باهنر بندرعباس بوده که همزمان عملیات تخلیه و بارگیری ۱۴ فروند شناور باری در این بندر در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، بندر شهید باهنر یکی از بنادر چندمنظوره شرق استان هرمزگان و جزو بنادر مهم، فعال و قدیمی ایران محسوب می‌شود که از افزایش قابل توجهی در حوزه تخلیه و بارگیری کالا برخوردار بوده است.

این بندر سومین بندر ترانزیتی ایران و دومین بندر بزرگ استان هرمزگان بوده که در امور صادرات کالای غیرنفتی، نفتی، حمل‌ونقل کالا، ترانزیت و حمل‌ونقل مسافری داخلی و بین‌المللی نقش ویژه‌ای دارد.

تعرفه‌های مناسب خدمات لجستیکی، فاصله نزدیک با بنادر کشورهای همسایه، دارا بودن انبارهای مسقف و مجهز و تجهیزات مناسب پورت اپراتوری، این بندر را به جایگاه مناسبی در عرصه واردات، ترانزیت خودرو در منطقه تبدیل کرده است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان اظهار کرد: از روز گذشته تمامی اسکله‌های بندر شهید باهنر تکمیل ظرفیت شده است و امروز سه‌شنبه یک روز شلوغ کاری این بندر در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها به ۱۴ شناور به صورت همزمان بوده است.

چند شناور هندی نیز در حال حاضر در اسکله بندرشهید باهنر پهلودهی شده و کار بارگیری اقلامی مانند ماکارونی در این شناورها انجام می‌گیرد.حمید رضا محمد حسینی روز سه‌شنبه در تشریح جزئیات تخلیه و بارگیری کالاها به این شناورها اظهار کرد: هم اکنون خودروهای وارداتی و کانتینرهای یخچالی در این بندر مهم اقتصادی هرمزگان درحال تخلیه است.

وی بیان کرد: همچنین بارگیری کالاهایی مانند نمک، شیشه، کربنات کلسیم و کالاهای دیگر در شناورهای مختلف دنبال می‌شود.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندرعباس ادامه داد: بارگیری تره‌بار صادراتی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز طبق روال روزانه فعالیت‌های این بندر دنبال می‌شود و هیچ خللی در روند فعالیت‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: چند شناور هندی نیز در حال حاضر پهلودهی شده و کار بارگیری اقلامی مانند ماکارونی در این شناورها انجام می‌گیرد.

تخلیه و بارگیری ۵۱ هزار تی ای یو کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان یادآورشد: ۵۱ هزار و ۵۲۸ تی ای یو کانتینر یخچالی طی ۶ ماهه نخست امسال در بنادر شرق استان تخلیه و بارگیری شد که از افزایش ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال برخوردار بوده است.

محمدحسینی تختی با اشاره به عملکرد مجموعه بنادر شهید باهنر، تیاب، سیریک و جاسک در بخش تخلیه و بارگیری کالا، اظهار کرد: در مجموع از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۲۳ تن کالا نفتی و غیرنفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری شده است که نشان از افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

وی بیان کرد: در بخش تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی، یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۲۲۵ تن کالا تخلیه و بارگیری شده که با افزایش ۳۳ درصدی همراه بوده است؛ از این مقدار، ۲۲۵ هزار و ۲۴۶ تن کالا تخلیه و یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۷۹ تن بارگیری شده که هر ۲ شاخص به ترتیب ۳۶ و ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین واردات کالاهای غیرنفتی با انجام ۵۲ هزار و ۸۴۲ تن از رشد ۱۷ درصدی و صادرات با مقدار ۹۶۶ هزار و ۱۴۳ تن ۴۱ درصد افزایش به نسبت مدت مشابه سال قبل داشته است و علاوه بر آن، در بخش ترانزیت کالاهای غیرنفتی نیز، ۳۲ درصد رشد داشته است.

مدیر بنادر شرق هرمزگان به افزایش ۲۳ درصدی تخلیه کالاهای نفتی و افزایش ۳۸ درصدی ترانزیت نفتی در این بنادر اشاره کرد.

وی همچنین تعداد کل شناورهای ورودی بالای هزار تن و زیر هزار تن به این بنادر را ۱۴ هزار و ۴۲۸ فروند اعلام کرد که ۱۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تعداد کامیون‌های ورودی به بنادر شهید باهنر و شرق استان نیز ۶۶ هزار و ۷۲۴ دستگاه بوده که این شاخص نیز ۳۰ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد داشته است.

بنادر شهید باهنر، تیاب، سیریک و جاسک از بنادر شرق هرمزگان هستند.