خرم آباد - ایرنا - جشنواره روستاییان و عشایر لرستان روز سه شنبه در یکی از تالارهای شهر خرم آباد برگزار شد تا گرامیداشت این روز در فضای دور از روستا و طبیعت و برخلاف ترویج مهاجرت معکوس گرامی داشته شود.

به گزارش ایرنا" برگزاری جشنواره های مرتبط با روستا، عشایر ، کشاورزی و گردشگری همیشه به رسم معمول به فراخور شرایط آب و هوایی در فضای باز و دامان طبیعت برگزار می شود تا تازگی هوای روستا و حضور در این فضای دلنشین، تاثیر برگزاری مراسم را دوچندان نماید.

یکی از اصلی ترین دلایل برگزاری این جشنواره ها در دامان سبز طبیعت، ترویج زندگی روستایی و عشایر و ترغیب برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، جشنواره ای که با سیاه چادرهای تزیین شده عشایر، دیگ های آش و ساج نان محلی، جلوه منحصر به فردی دارد و مهمتر اینکه آب و هوای خوش و منظره چشم نواز منطقه، دل هر شهروندی را برای زندگی روستایی و عشایر تنگ می کند.

برگزاری جشنواره روستاییان و عشایر در خرم آباد با توجه به مواهب طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبای خدادادی از دشت و آبشار می توانست در حاشیه نزدیک به شهر برگزار شود اما امروز این جشنواره با حضور انبوهی از کشاورزان، روستاییان، عشایر و فعالان اقتصاد مقاومتی حوزه روستایی در یک تالار پر زرق و برق برگزار شد.

مراسمی که متاسفانه به رغم زحمات بسیاری که برای آن کشیده شده و مهمان ویژه آن نیز استاندار لرستان بود در کیفیت نامناسب صوتی سالن به حاشیه رفت و سخنرانان با وقوف بر شلوغی، ازدحام و سر و صدای حاضران همچنان به ایراد سخنرانی تنها برای چند صف اول اقدام کردند.

سر و صدای آکنده در سالن به حدی بود که مجری و حتی برخی سخنرانان نیز در لابلای سخنان خود خواستار رعایت سکوت و نظم سالن شدند و این خواسته آنها در میان پذیرایی هایی پی در پی برای جمعیت بسیار زیاد حاضر گم می شد.

حالا که جشنواره روستاییان در تالار شهر به دور از حال و هوای روستا برگزار و تنها به پوشش لباس محلی برای چند نفر اکتفا شده بود؛ دست کم می بایست با توجه به ازدحام جمعیت، پذیرایی ها از قبل روی میزها قرار داده می شد؛ اما متاسفانه از ابتدا تا پایان مراسم رفت و آمدها برای پذیرایی از خیل مهمانان بر سر و صدا و حاشیه این جشنواره می افزود.

از طرفی روح جشنواره های روستاییان و عشایر با بازی های محلی و هنرنمایی مردان روستا در این زمینه عجین شده است؛ اما در این مراسم نه تنها خبری از مسابقات محلی و سوارکاری نبود ؛ بلکه مردان روستا و عشایر با لباس های رسمی پشت میز و صندلی های پر زرق و برق و آهنین جای گرفته بودند.

نکته دیگر اینکه به زعم برخی حضار این رویداد، بهتر بود جشنواره در فضای باز و با حضور سرمایه گذاران بخش کشاورزی برگزار شود تا حال که مسوولان به ظرفیت های این بخش می پردازند؛ دست کم افرادی حضور داشته باشند تا در این حوزه پر غنیمت و پر نعمت سرمایه گذاری کنند.

یکی از محورهای اصلی سخنرانی ها اشاره به ظرفیت های بسیار حوزه روستا و عشایر در لرستان، ضرورت استفاده بهینه و افزایش بهره وری از این مواهب بود؛ اما حتی مسوولی از وزارت جهاد کشاورزی برای شنیدن این داشته ها در جلسه حضور نداشت.

کشاورزانی که خود در میان معرکه هستند؛ این بار شنوای سخنان و آماری شدند که خودشان بهتر از هر فرد دیگری در دل این آمار و ارقام گذران زندگی می کنند و حتی زمانی که ۲ نفر به نمایندگی از این قشر مشکلات را بیان نمودند، کمتر قول مساعدی به طور مشخص برای رفع مشکلاتشان داده شد.

موانع صدور سند قطعی زمین، مشکلات نبود آب شرب و کشاورزی، ضعف زیرساخت های اینترنتی و ارتباطی، ایجاد پاسگاه انتظامی، لایروبی رودخانه ها، سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات کشاورزی و ناامیدی از دریافت این وام ها از جمله مشکلات مطرح شده بود که در نهایت استاندار لرستان تاکید کرد این موارد به همراه سایر مسائل مطرح شده در جلسات مرتبط قبلی باید تا ۱۵ آبان فهرست و در جلسه آینده قرارگاه کشاورزی استان بررسی شود.

ابوطالب شفقت که از اردیبهشت ماه امسال سکان مدیریت اجرایی لرستان را در دست گرفته ثابت کرده است توجه ویژه ای به کشاورزی استان دارد و تشکیل قرارگاه اقتصاد کشاورزی یکی از نخستین اقدامات وی در راستای توسعه این بخش بوده است و صرف نظر از چگونگی برگزاری این جشنواره، امید می رود نماینده عالی دولت در لرستان چون ماه های گذشته پیگیر توسعه زیرساخت های کشاورزی و تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل باشد.