ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۲ هزار و ۲۸۱ روستا یکی از استان های روستامحور کشور به شمار می رود که برای رفاه و توسعه عمرانی این بخش مهم از این استان پهناور، اقدامات گسترده ای صورت گرفته و می توان گفت زمینه رفاه در بسیاری مناطق روستایی محقق شده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان هایی است که روستا محور است چراکه خیل مردم یا در روستایی زمین و خانه دارند یا هر کسی برای خود و خانواده‌اش باغ به همراه خانه باغ نقلی دارد تا گاهی به دور از شلوغی های شهر نفسی راحت داشته باشد.

همین موضوع روستایی بودن نیز از آمار و تعداد روستاها مشخص است چراکه ۲ هزار و ۲۸۱ روستا در آذربایجان غربی وجود دارد که جمعیت آنها طبق آمار آخرین سرشماری به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می رسد و حتی شاید امروزه این رقم از یک میلیون و ۲۰۰ هزار روستایی هم فراتر رفته باشد.

برای ایجاد رفاه همه این روستاها باید هم همانند کوچه های شهری آسفالته شوند و از همه مهمتر مسیر آسفالت نیز داشته باشند نه اینکه همانند دهه های پیشین هنوز با راه خاکی یا سنگ ریزی روبرو باشیم.

در همین راستا در نظام جمهوری اسلامی ایران، بر دوش ۲ نهاد وظیفه مهم توسعه عمرانی روستاها گذاشته شده که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه انجام عملیات داخل روستا و راهداری و حمل ونقل جاده ای نیز مسیر روستایی را تعیین تکلیف می‌کند.

نهایت همکاری این ۲ نهاد با هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری می‌شود نتیجه ای مثبت تا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.

مهاجرت معکوس نیز نتیجه‌ای جز خوشحالی مردم و شادی روستاییان در رونق بخش روستایی ندارد چراکه بسیاری از روستاییان به علت کمبود رفاه در روستا، به حواشی شهرها روی می آورند که این امر نیز جز بروز مشکلات عدیده جدید و رفتن نان آور خانواده به سمت شغل های کاذب نتیجه دیگری ندارد؛ هرچند برای تحقق موضوع مهم مهاجرت معکوس و حتی خودداری از مهاجرت به شهرها، علاوه بر توسعه عمرانی باید به بخش بهبود وضعیت مسکن و توجه به درآمدزایی مبتنی بر تولید بیش از پیش توجه شود.

استان آذربایجان غربی در چند دهه‌ گذشته به دلیل تغییر در شرایط اقتصادی و اجتماعی، ویژگی های جغرافیایی و رشد طبیعی جمعیت، همواره با تغییرات و تحولات جمعیتی همراه بوده و مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیشتر کشورهای جهان سوم از جمله ایران و به تبع آن، آذربایجان غربی به شمار می رود؛ یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع این مشکلات، تشویق برای مهاجرت معکوس و همچنین ایجاد زمینه برای بهبود رفاه و درآمد در نقاط روستایی است.

در مقالات علمی بسیاری متغیرهای ترتیب متفاوتی دارند اما مسکن، هزینه درآمد خانوار، عامل فرهنگی زیستی، میزان دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی، عامل کالبدی، فرصت‌های شغلی در محیط روستایی، عامل تعلق و بومی بودن، جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و درنهایت کمترین عامل تأثیرگذار بر مهاجرت معکوس سیاست‌های حمایتی دولت از روستاییان بخشی از مهمترین نکات در متغیرهای علمی در خصوص مهاجت از سمت پژوهشگران علمی است.

در یکی از مقالات مشترک جمال فتح اللهی استادیار اقتصاد دانشگاه رازی و خدیجه جشن پرووکانی کارشناسی ارشد اقتصاد این دانشگاه پس از بررسی اجمالی فرآیند مهاجرت به چندین راهکار مثبت برای ایجاد مهاجرت معکوس به روستا رسیده‌اند.

کمک به روستاییان در برندسازی محصولات غذایی سالم بومی، افزایش درآمد روستاییان، ارائه تسهیلات ارزان قیمت با دوره بازپرداخت متناسب، ارائه نهاده‌های کشاورزی ازقبیل بذر، سم، کود، خوراک دام، حمایت دولت از روستاییان از قبیل ارائه بیمه و یارانه، توسعه کشت قراردادی با قیمت گذاری مناسب، توسعه امکانات رفاهی و ورزشی و همچنین نکته مهم مد نظر نگارنده توسعه عمران و آبادی در روستاها به طور زیربنایی توصیه شده است.

از این رو باید در نظر گرفت مهمترین متغیر در مهاجرت معکوس ایجاد راه روستایی آسفالت و معابر آسفالت در قالب طرح هادی است که در کنار آن ارائه تسهیلات مقاوم سازی روستایی و زمین رایگان از سمت بنیاد مسکن شاخصه‌های تعریفی خود را دارد که سیاست مهاجرت معکوس به روستا را اجرایی می کند.

اگر روستایمان آسفالت باشد نصف هفته را آنجا می‌مانم

رضا نعمتی یکی از شهرنشینان ارومیه ای که اتفاقا قطعه باغی نیز در یکی از روستاها دارد؛ در این خصوص به ایرنا می‌گوید: من که آخر هفته به باغ می‌روم و تمام خانواده نیز در این راه با من هم مسیر هستند و لذت خوبی نیز برایمان می‌بخشد.

او ادامه داد: تنها مشکلی که با ما آن روبرو هستیم، نبود مسیر آسفالت و معابر آسفالتی است که با وجود چندین بار درخواست هنوز به آن نرسیده ایم که مطمئنا در صورت نتیجه بخشی می توانم به جرات بگویم که نصف هفته من در آن روستا می گذرد.

معابر روستای ما آسفالته است که در بهبود رفت و آمد تاثیر بسیاری دارد

نگین علیزاده از اهالی یکی از روستاهای همجوار با ارومیه نیز در این باره اظهار کرد: من و خانواده ام از خاکی بودن روستایمان خسته شده بودیم و وقتی شاهد بزرگ شدن بچه هایمان بودیم دیگر دلی برای ماندن در روستا نداشتیم.

او ادامه داد: وقتی کم کم جای پای مهندسان را در روستا دیدیم متوجه اجرای طرح هادی شدیم و همین موضوع باعث شده الان سه سال خارج شدن از محل آبا و اجدادیمان منصرف شویم.

همگام با مردم، مسوولان نیز در این خصوص دغدغه دارند و سعی می کنند با سرعت بخشیدن به اجرای طرح های عمرانی در روستاها، بارقه امیدی برای روستاییان ایجاد کنند تا ضمن توجه به بخش تولیدکننده جامعه، از تبدیل شدن روستاییان به مصرف کننده در حاشیه شهرها جلوگیری کنند.

۱۰۰ درصد روستاهای آذربایجان غربی دارای طرح هادی مصوب هستند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در این خصوص به ایرنا گفت: طرح هادی طرحی است که در آن چگونگی استفاده از زمین‌های شهری برای عملکردهای مختلف مانند مسکونی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات، تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی مشخص می‌شود؛ به‌طورکلی هدف از این طرح ساماندهی و اصلاح بافت موجود شهر یا روستا است و این طرح مشخص می کند که گسترش شهر به چه صورت و میزانی خواهد بود.

علیرضا مقدم افزود: اجرایی طرح هادی در سال ۱۳۷۸ توسط دولت تصویب و مقرر شد تا بنیاد مسکن میزان و مقدار گسترش اراضی موجود منطقه برای کاربری های تجاری، مسکونی، صنعتی و زراعی مطابق با چارچوب را مشخص کند.

وی اضافه کرد: در آذربایجان غربی نیز بر اساس سیاست های کلی تدوین شده و اولویت ها، طرح هادی اجرا می‌شود و روستا به روستا این طرح ادامه دارد به طوری که ۱۰۰ درصد روستاهای این استان دارای طرح هادی مصوب هستند.

طرح هادی در ۴۷ درصد روستاهای آذربایجان غربی اجرا شده است

وی ادامه داد: تهیه طرح هادی با فرآیند ویژه خود مرحله اول و اجرای طرح هادی در مرحله بعدی قرار دارد که سیستم عملیاتی است و نتیجه کار را به نمایش می‌گذارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آذربایجان غربی ۲ هزار و ۲۸۱ روستا در آذربایجان غربی وجود دارد که ۵۳۶ روستا در ارومیه بوده و دارای طرح هادی هستند ولی اجرای طرح هادی نیازمند هزینه های قابل توجهی است که با اولویت روستاهای پرجمعیت در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون در ۴۷ درصد روستاهای این استان و در حدود یک هزار روستا، طرح هادی اجرا شده است و روز به روز در تلاش هستیم تا این آمار افزایش یابد.

مقدم افزود: در سطح کشوری نیز ۹۸ درصد روستاهای کشور دارای طرح هادی هستند و در ۶۵ درصد آنها این طرح اجرا شده است که میانگین این عدد در آذربایجان‌غربی ۴۷ درصد بوده و با میانگین کشوری فاصله داریم.

وی تاکید کرد: ما علاقه‌مند بر خدمت به روستاییان هستیم و در همین راستا نیز در بازنگری، توسعه روستا و ارتقای سطح ساخت و سازها همراه روستاییان بوده ایم و برنامه ریزی های خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه اساس کار اجرای طرح هادی در سطح روستاها مشارکت مردمی است، اضافه کرد: خوشبختانه با انسجام دستگاه‌های اجرایی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی شاهد مشارکت مردمی در روستاها برای آماده سازی روستا جهت آسفالت معابر و اجرای طرح هادی هستیم.

بیش از ۵۸ درصد جاده های روستایی آذربایجان غربی آسفالته هستند

در ادامه گزارش با تعیین تکلیف آسفالت داخل روستایی به سراغ محور بعدی در راستای آسفالت جاده های روستایی سراغ اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی رفتیم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در این خصوص گفت: ۴۱۳ کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی استان با اعتبار هزینه شده چهارهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اخیرا روکش آسفالت و لکه گیری شده است.

ایرج دست نشان با اشاره به ادامه اجرای جهاد آسفالت در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی افزود: از این میزان آسفالت اجرا شده، بیش از ۲۰۹ کیلومتر طول روکش آسفالت بوده و بیش از ۲۰۳ کیلومتر نیز مربوط به عملیات لکه گیری است.

وی با اعلام اینکه داشتن جاده هایی امن حق شهروندان است، گفت: با توجه به اعتبارات و مجوزهای اخذ شده از سازمان فرایند برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار جهت اجرای ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت محورهای مواصلاتی استان در قالب ۳۰ فقره قرارداد به مبلغ چهارهزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

دست نشان با تاکید بر لزوم آسفالته شدن همه جاده های روستایی گفت: آذربایجان‌غربی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر جاده دارد که نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن روستایی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۸.۲۹ درصد از مسیر و جاده های روستایی در این استان دارای آسفالت هستند.

امسال ۲۳ هزار واحد روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی می شود

معاون نوسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی هم در این خصوص با اشاره به اینکه مقاوم سازی ۲۳ هزار واحد مسکن روستایی استان طی سال جاری در دستور کار است، گفت: هم اکنون ۳۶ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده و ۶۴ درصد باقی مانده واحدهای روستایی استان نیازمند مقاوم سازی است.

وحید شعبانی افزود: متقاضیان مقاوم سازی واحدهای روستایی می‌توانند از تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد پنج درصد و با بازپرداخت ۲۰ ساله بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: طی نیمه نخست امسال کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و از ۲۳ هزار واحد روستایی سهمیه سال جاری آذربایجان غربی، نزدیک به ۲۰ هزار متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی اظهار کرد: همچنین تابحال ۱۹۳ هزار جلد سند برای واحدهای مسکونی روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به آمار ارائه شده و البته همت دولت چهاردهم برای اجرای طرح های توسعه محور روستایی، انتظار می رود که آذربایجان غربی نیز در سال های پیش رو، روند توسعه روستایی را طی کرده و به سمت توسعه بیش از پیش روستاها حرکت کند که این امر می تواند در کنار کاهش حاشیه نشینی، ارتقای شاخص های تولید را نیز به دنبال داشته باشد.