سمنان - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در سمنان با تاکید بر اینکه فعالیت‌ نخبگان و استعدادهای برتر نباید از برخی حوادث تاثیر بگیرد، گفت: مهاجرت نخبگان با خدمات ماندگار متوقف می‌شود که باید مورد توجه مسوولان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی روز سه‌شنبه در دیدار با جمعی از اعضای بنیاد نخبگان استان در دفتر امام جمعه سمنان بیان کرد: با وجود تلاش‌های متعدد ظرفیت‌های نخبگان و استعدادهای برتر کشور در بخش‌های گوناگون به طور کامل شکوفا نشده است و ظرفیت‌های ممتاز انسانی، فرهنگی و طبیعی ایران نادیده گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از برخی چهره‌های سیاسی که توانمندی‌های ملت ایران را تحقیر می‌کنند، افزود: با وجود این، نباید به هوش و استعداد خود مغرور شویم اما اینکه توان فرزندان و جوانان نخبه این کشور را تحت عناوین مختلف کوچک جلوه دهیم، پذیرفتنی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در سمنان با اشاره به اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب جایگاه برجسته ایرانیان و ضریب هوشی نخبگان دارای اهمیت ویژه ‌ای است، گفت: باید زمینه بهره‌مندی استان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشجویان بویژه نخبگان استان فراهم شود.

وی تامین زیرساخت‌های علمی و پژوهشی مورد نیاز نخبگان را ضروری دانست و ابراز کرد: بخش عمده نخبگانی که ایران را به مقصد سایر کشورها ترک می‌کنند از کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز گلایه دارند.

پاداش نخبگان با پاداش فوتبالی‌ها قابل مقایسه نیست

حجت االاسلام و المسلمین مطیعی با تاکید بر اینکه تکریم نخبگان بسیاری از چالش‌های اساسی کشور را رفع می‌کند، افزود: پاداش ورزشکاران برخی رشته‌ها نظیر فوتبال و پاداش نخبگان و دانشمندان کشور قابل قیاس نیست.

جهاد علمی مقدمه یک خیزش علمی است

وی دوری از وطن و خانواده را از پیامدهای منفی مهاجرت نخبگان عنوان کرد و گفت: کسب علم و دانش از هر نقطه‌ای یک ارزش محسوب می‌شود مشروط بر آنکه ثمرات آن شامل حال کشور و مردم ایران شود.

امام جمعه سمنان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان کشور اضافه کرد: وظیفه نخبگان در شرایط فعلی را جهاد علمی و پژوهشی است، چرا که جهاد علمی مقدمه خیزش علمی در کشور است.

وی عنوان کرد: نباید بزرگداشت نخبگان و دانشمندان را از جنبه مادی و ظاهری تحلیل کرد، زیرا آنچه نخبگان و دانشمندان انجام می‌دهند یک خدمت ماندگار به بشریت است که نسل‌های مختلف از آن به نیکی یاد می‌کنند.

ارتباط بین نخبگان و صنعتگران برقرار شود

نماینده ولی‌فقیه در سمنان معنویت و خودسازی و طلب بهره‌مندی از حکمت را ویژگی برجسته بسیاری از دانشمندان دانست و گفت: ارتباط فعال صنعتگران و دانشگاهیان به ویژه نخبگان راهگشای مسائل کشور است.

وی تاکید کرد: نخبه‌ای که مسائل و نیازهای اساسی جامعه را به درستی تشخیص می‌دهد و برای آن راه‌حل ارائه می‌کند باعث ایجاد خودکفایی و استقلال کشور در برابر بیگانگان می‌شود.

امام جمعه سمنان با اشاره به اهمیت تکثیر کمی و کیفی نخبگان و جریانات نخبگانی در کشور بیان کرد: ضوابط و استانداردهای شناسایی نخبگان باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های استعدادیابی اگر با دقت در اجرا همراه باشد، به تکثیر کمی و کیفی نخبگان در کشور منجر می‌شود، افزود: مسئولان بنیاد نخبگان باید با حمایت از این قشر به ارتقای سطح تحصیلی سایر جوانان و دانشجویان کمک کنند و همه مسئولان و خدمتگزاران نظام، زمینه رشد شتابان بخش علم و فناوری در کشور را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، در ابتدای این دیدار رضا کی‌پور رییس بنیاد نخبگان سمنان گزارشی از اقدام‌های این بنیاد ارایه داد.