مشهد-ایرنا-معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که ۶۰ درصد از آنها در پنج استان از جمله خراسان رضوی ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، غلام عباس ترکی روز سه شنبه در همایش بین المللی حقوق کودک افزود: علاوه بر خراسان رضوی، استان های سیستان و بلوچستان، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی نیز بیشترین آمار ترک از تحصیل کنندگان را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: حق آموزش یکی از حقوق عامه کودکان و نوجوانان است که دستگاه قضا با جدیت آن را پیگیری می کند و این دستگاه تلاش دارد حتی هیچ کودک اتباع خارجی قانونی مقیم ایران از تحصیل بازنماند.

معاون دادستان کل با اشاره به سند تحول و تعالی قوه قضاییه کشور تصریح کرد: در این سند که سال جاری تدوین شد با اتکا بر نظارت قضایی، از تحصیل به عنوان حقوق قطعی کودکان یاد کرده است و تلاش ویژه ای در این مسیر به خصوص برای جوانانی که در معرض خطر هستند، انجام گرفته است.

ترکی خاطرنشان کرد: امنیت روانی و اجتماعی جوانان و کودکان جامعه، موضوع مهمی است که اقدامات نخست آن از درون خانواده آغاز می شود.

کودکان بیش از هر زمانی در معرض تهدیدهای اجتماعی هستند

معاون وزیر دادگستری نیز در این همایش عنوان کرد: در شرایط کنونی دنیا، کودکان بیش از هر زمانی دیگری در معرض تهدیدهای سنتی و نوین هستند.

سید علی کاظمی افزود: بی مهری، بی محبتی و بی توجهی از مهم ترین تهدیدهای سنتی برای کودکان و همچنین مواد مخدر، فضای مجازی، کمبود فضای آموزشی و تفریحی از مهم‌ترین تهدیدهای نوین در این زمینه به شمار می رود.

وی ادامه داد: دادگستری و دستگاه قضا در زمینه کودک و نوجوان همیشه چتر حمایتی خود را گسترده است و تلاش دارد همه حقوق کودکان را در جامعه اجرایی کند.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: کشور ایران یکی از فعالان در مجمع کنوانسیون حقوق کودک است و درد و رنج کودکان فلسطین را رنج و سختی خود می داند.

کاظمی تصریح کرد: بی هویتی، بازماندن از تحصیل، بی سرپرستی و کودکان کار از چهار اولویت مهم وزارت دادگستری در زمینه حقوق کودکان بوده که محورهای آن برای دستگاه های مربوطه ارجاع داده شده است.

همایش بین المللی کودک با حضور شخصیت‌های ملی و بین المللی تا فردا در مشهد ادامه دارد ، در این همایش بر بیان دیدگاه‌های حقوقی در خصوص کودکان، مقالات برتر نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.