تربت‌حیدریه- ایرنا- مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تربت‌حیدریه گفت: اکنون این کانون با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده و برای تقویت برنامه‌های آموزشی خود نیازمند به کارگیری نیروی جدید است.

الهه چاکری‌بیرجندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت حیدریه شامل ۶۰۰ کودک و نوجوان است که در فصل تابستان، ۲۰۰ نفر دیگر به آنها اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی کانون در ۲ شیفت صبح و عصر برگزار می‌شود و باید در هر شیفت ۲ نفر مربی حضور داشته‌ باشند که اکنون این نهادآموزشی پایه تنها با ۲ نفر نیروی کادر و ۲ نیروی مربی حق‌الزحمه‌ای اداره می‌شود.

مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت حیدریه در ادامه به نبود واحد سیار برای تشویق کودکان و نوجوانان روستایی به مطالعه و آشنایی با برنامه‌های کانون اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود یک دستگاه اتوبوس یا حداقل یک دستگاه خودرو برای حمل کتاب به نقاط دور دست آمده‌ است.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شده تا بسیاری خانواده‌ها و به خصوص خانوار روستایی از وجود کانون پرورش فکری کودکان بی‌خبر یا حداقل با تمام برنامه‌های آن آشنایی کاملی نداشته‌ باشند.

چاکری بیرجندی شمار کتاب‌های موجود در کتابخانه کانون را ۱۳ هزار جلد عنوان کرد و گفت: موضوع کتاب‌ها شعر، رُمان، قصه، اجتماعی و علمی است که اعضای نوجوانان بیشتر به رُمان علاقه‌مند هستند و در فصل درس گرایش به سمت کتاب‌های علمی در آنها زیاد می‌شود.

نبود نیکوکاران در حوزه فرهنگ

مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تربت‌حیدریه آغاز فعالیت کانون در این شهرستان را سال ۱۳۵۵ عنوان و اظهار کرد: هر چند ساختمان چند بار تعمیر اساسی شده، اما این فضا برای آن سال‌ها ساخته و گنجایش جمعیت کنونی را ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر سیاست کنونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور ساخت و ساز جدید نیست، اما اگر فردی نیکوکار، نهاد یا دستگاه دولتی ساختمان مازادی به ما اهدا کند، آن را تجهیز و استفاده خواهیم کرد.

چاکری بیرجندی تصریح کرد: البته تاکنون هیچ فرد نیکوکاری بذل توجهی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نداشته و جا دارد تا رسانه‌های جمعی نظر مثبت افراد نیکوکار و دوایر دولتی را به سوی کانون جلب کنند.

در جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۲، بعد از انجام بررسی ها و تبادل نظرها ابتدا روز ۹ اکتبر و در ادامه روز ۸ اکتبر برابر ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک انتخاب شد. در ادامه این گروه تصمیم خود را به دفتر یونیسف در ایران اطلاع دادند و به این ترتیب این روز به عنوان روز ملی کودک در ایران رسمیت پیدا کرد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.