تهران- ایرنا- مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی چالش‌های دانشگاه پیام‌نور گفت: آمایش مراکز و واحدهای دانشگاه باید دقیق و بر اساس معیارهای علمی توسط خود دانشگاه و با توجه به نیازهای کشور صورت بگیرد. 

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دانشگاه پیام نور با حضور سید احمدرضا خضری برگزار شد. خضری در این مراسم ضمن تقدیر از رئیس سابق دانشگاه پیام نور اظهار داشت: دانشگاه پیام نور با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ عضو علمی، بیش از ۳۵۰ هزار دانشجو و بالغ بر ۲ میلیون دانش آموخته، بزرگترین دانشگاه کشور است.

مشاور وزیر علوم ضمن تاکید بر فضای فیزیکی گسترده این دانشگاه در سراسر کشور گفت: این دانشگاه با شعب بین‌المللی علاوه بر اثرگذاری ملی در سطح بین‌المللی، چتر آموزشی و علمی خود را نیز پهن کرده است،از این رو می‌توان گفت: این دانشگاه یک میراث ملی در کشور ماست.

وی به ماموریت‌های دانشگاه‌های کشور نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه پیام نور با اهداف و ماموریت‌های ویژه‌ای که برای آن تعریف شده سرمایه گران‌بهایی است که رقیب هیچ کدام از دانشگاه‌های دیگر در کشور نیست زیرا هر دانشگاه با توجه به ماموریت و اهداف خاصی بنیان نهاده شده است.

ضرورت بازبینی رویکردهای محدودسازی پیام‌نور

خضری همچنین به عملکرد دانشگاه پیام نور در دوران کرونا پرداخت و گفت: دانشگاه با آموزش از راه دور و مجازی در دوران کرونا به کشور کمک کرد و حتی برخی از دانشگاه‌های کشور برای عبور ازشرایط بحرانی کرونا از ظرفیت‌های خاص دانشگاه پیام نور استفاده کردند.

مشاور وزیر علوم همچنین به برخی از چالش‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر رویکردها و سیاست‌هایی برای دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شد که منجر به کوچک‌سازی و محدود کردن دانشگاه شده است که البته این مسیر باید مجدد مطالعه و بررسی شده تا دانشگاه بتواند جایگاه واقعی خود را جهت ارتقای کیفی به دست آورد.

مدیرکل حوزه وزارتی درخصوص طرح آمایش مراکز و واحدهای دانشگاه گفت: آمایش مراکز و واحدهای دانشگاه باید دقیق و بر اساس معیارهای علمی توسط خود دانشگاه پیام نور و با توجه به نیازهای کشور صورت بگیرد. دانشگاه با درآمدزایی خاص خود توانسته بخشی از هزینه‌های را برآورده کند؛ اما برای تاثیرگذاری و مستقل بودن باید درآمدزایی خود را افزایش دهد تا بیش از این به منابع دولتی وابسته نباشد.

خضری توجه به وضعیت اعضای هیات علمی، کارکنان اداری را برای دستیابی به آموزش‌های کیفی ضروری دانست و گفت: این دانشگاه می‌تواند با توسعه درآمدزایی و همچنین جذب کمک‌های خیرین و حامیان و هدایت هدفمند این عزیزان در راستای گسترش همه‌جانبه دانشگاه گام بردارد. تعریف مأموریت‌های جدید برای این دانشگاه متناسب با نیازهای روزآمد کشور و نیازهای منطقه‌ ضروری است.

در پایان این مراسم از زحمات دکتر ابراهیم تقی‌زاده رئیس سابق دانشگاه تقدیر و دکتر محمدهادی امین‌ناجی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه معرفی شد.