تهران-ایرنا- دولت سوئد اعلام کرد که نسخه به روز شده کتابچه وضعیت بحران این کشور به خاطر جنگ اوکراین و بروز احتمال جنگ هسته‌ای برای خانوارهای این کشور ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از ایندیپندنت، دولت سوئد اعلام کرد نسخه جدید کتابچه وضعیت بحران شهری مربوط به دوران جنگ سرد خود را منتشر خواهد کرد که بر اساس وضعیت جنگ با روسیه به روز رسانی شده است.

در بیانیه دولت سوئد آمده است که نسخه جدید با وضعیت و واقعیت سیاسی امنیتی زمان حال تطبیق پیدا کرده است که نمونه آن احتمال جنگ هسته‌ای است.

مقامات سوئد روز سه شنبه گفتند که کتابچه با عنوان «اگر بحران یا جنگ رخ دهد» شامل درس‌هایی است که از جنگ اوکراین آموخته شده است.

کارل اسکار بوهلین، وزیر دفاع مدنی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وضعیت امنیتی از زمان انتشار کتابچه قبلی در سال ۲۰۱۸ بدتر شده است و تهدید نظامی علیه سوئد نیز افزایش یافته است.»

بوهلین گفت: «تصویر تهدید پیچیده‌تر از قبل است که شامل حملات سایبری، نفوذ و خطر خرابکاری است.»

دولت گفته است بیش از پنج میلیون جلد از نسخه جدید منتشر شده و برای خانوارها ارسال می‌شود. این جزوه به صورت دیجیتالی نیز موجود است.

این کتابچه ۳۱ صفحه ای علاوه بر توصیه های عملی در مورد حملات سایبری و تروریستی، تهدیدات همه گیر و زیست محیطی، همراه با جنگ های متعارف، مواردی در مورد دفاع شخصی، دفاع روانی، امنیت دیجیتال و محافظت در برابر حملات هوایی نیز دارد.

بوهلین گفت که این کتابچه با هدف افزایش دانش مورد نیاز خانوارها در شرایط بحرانی طراحی شده است.

این کتابچه به این واقعیت اشاره می‌کند که سوئد در ماه مارس به طور رسمی به عنوان سی و دومین عضو ائتلاف نظامی فراآتلانتیک به ناتو پیوست و به دهه ها بی طرفی پس از جنگ جهانی دوم پایان داد.