شهرکرد – ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از ۱۲ هزار و ۹۵۱ تعهد ایجاد فرصت شغلی در استان تاکنون پنج هزار و ۳۱۶ فرصت شغلی ایجاد شده و در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن مولوی روز سه‌شنبه در چهارمین کمیته تخصصی اشتغال استان چهارمحال و بختیاری، افزود: تاکنون ۴۲ درصد برنامه تعهد اشتغال استان محقق شده است.

وی اظهار داشت: از ۳۸ دستگاه اجرایی ۲۴ دستگاه متناسب با برنامه رصد اشتغال عمل کرده‌اند و مابقی دستگاه‌ها نیز باید با اصلاح عملکرد خود در این خصوص اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی در چهارمحال و بختیاری باید تا پایان سال به ۴۱ درصد و نرخ بیکاری نیز تک رقمی شود، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان ۴۳.۸۸ درصد و نرخ بیکاری نیز ۹.۴ درصد اعلام شده است.

تحقق ۲۴ درصدی تعهد اشتغال دانش آموختگان در چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان از جمله الزامات تعهد اشتغال استان در سال جاری است، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تعهد اشتغال این گروه در استان برای امسال سه هزار و ۲۴۰ فرصت شغلی تعیین شده که تاکنون ۷۴۱ فرصت شغلی محقق شده است.

مولوی ادامه داد: براین اساس ۲۴ درصد تعهد اشتغال استان در بخش دانش آموختگان محقق شده است ‌که در این بخش عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و باید در مدت زمان مانده جبران شود.

ابلاغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: سهم این استان از تسهیلات مشاغل خانگی برای سال جاری یک هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال این تسهیلات معادل ۷۷ درصد تخصیص یافته است.

مولوی یادآور شد: براین اساس تاکنون یک هزار و ۱۳۲ پرونده به مبلغ یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال به شبکه بانکی چهارمحال و بختیاری معرفی و تاکنون ۶۵۰ پرونده به مبلغ ۶۶۰ میلیارد ریال معادل ۶۱ درصد مصوب شده است.

وی ادامه داد: براین اساس بانک‌های چهارمحال و بختیاری موظف هستند تسهیلات مشاغل خانگی پرونده‌های مصوب را تا پایان آبان ماه پرداخت کنند.

مولوی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در بخش پشتیبان مشاغل خانگی وجود ندارد، تاکید کرد: کسانی که می‌توانند در قالب پشتیبان در رشته‌های مختلف شغلی افرادی را زیر پوشش داشته باشند از آنها برای راه‌اندازی انواع مشاغل خانگی بدون محدودیت مالی حمایت می‌شود.

وی گفت: برای نظارت بر پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۲ کمیته‌ نظارت بر تسهیلات با عنوان کمیته‌های نظارت شهرستانی و استانی در شهرستان‌های دوازده‌گانه راه‌اندازی شده است و براین اساس هر تسهیلاتی که پرداخت می‌شود از سوی این کمیته‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: آن دسته از افرادی که طرح خود را متناسب با مبالغی که از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند در استان اجرا کنند از منابع یارانه ای برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر براساس بررسی کمیته نظارت شهرستان و یا استان تشخیص داده شود که منابع تسهیلات پرداختی در جای خود هزینه نشده باشد و طرح انحراف دارد تسهیلات متناسب با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بازگشت داده می‌شود.

مولوی یادآور شد: طرح‌های با تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیارد ریال در کمیته نظارت شهرستان و از ۱۵ تا ۳۰۰ میلیارد ریال نیز در کمیته نظارت استانی بررسی می‌شود.

طرح‌های خود اشتغالی نظارت می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست، گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی با وجود اینکه مدت زیادی از سال جاری گذشته اقدام به ثبت اشتغال خود در سامانه رصد اشتغال نکرده بودند که در این نشست مقرر شد براساس برنامه زمان‌بندی تا پایان آذر ثبت فرصت‌های شغلی در سامانه رصد اشتغال انجام شود.

کاظم منزوی افزود: همچنین در مباحث مشاغل خانگی نیز مقرر شد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام متقاضیان این تسهیلات را براساس اولویت به بانک‌های عامل معرفی و شبکه بانکی نیز نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کند.

وی همچنین بر ضرورت نظارت فرمانداران بر طرح‌های اشتغال خانگی در قالب کمیته‌های نظارت شهرستانی و استانی تاکید کرد.

براساس آمارهای اعلام شده نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در تابستان ۱۴۰۲ معادل ۱۰ درصد اعلام شده است که نسبت به نرخ ۱۱.۹ درصد بیکاری در بهار امسال ۱.۹ درصد کاهش دارد.