گرگان - ایرنا- پس از کش و قوس‌های فراوان و برنامه‌ریزی‌های فدراسیون بسکتبال، بالاخره قرار است، سوت آغاز رقابت‌های لیگ برتر این رشته روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه جاری با انجام رقابت‌های مختلف به صدا درآید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالیکه ۴۸ ساعت دیگر این رقابت‌ها آغاز خواهد شد، اما هنوز هم مشخص نیست در لیگی که با ۱۲ تیم قرعه‌کشی شده، در نهایت با چند تیم آغاز خواهد شد، زیرا از برخی شهرهای کشور خبر می‌رسد، که ممکن است برخی تیم‌ها در لیگ امسال به رغم قرعه‌کشی انجام شده، حضور نداشته باشند.

البته در میان تیم‌هایی که به صورت صددرصد در رقابت‌ها حضور خواهند داشت، تنها شاید به تعداد انگشتان یک دست، تیم‌های پرقدرت به لحاظ مالی وضعیت بهتری داشته باشند و توانسته‌اند در حالیکه بسیاری از بازیکنان در سطوح بالا در تیمی حضور ندارند، بازیکنان بهتری را جذب کنند.

یکی از تیم‌های قدیمی و ریشه دار رقابت‌های لیگ امسال، «شهرداری گرگان» است که در چند فصل اخیر توانسته سه قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی و یک صدرنشینی در رقابت‌های نیمه کاره (به علت شرایط کرونا) کسب کند و حتی نماینده ایران طی ۲ سال در رقابت‌های غرب آسیا باشد و به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود کند.

البته این تیم هم امسال در شرایط بسیار متفاوت راهی لیگ برتر شد و در حالیکه پس از سه قهرمانی متوالی، فصل گذشته به مقام نایب قهرمانی رسید، شورای اسلامی شهر گرگان به یک باره بودجه این تیم را به حدود ۵۰ درصد کاهش داد و افزایش آن را منوط و مشروط به شرایطی همچون ارائه متمم بودجه از سوی شهردار برای تصویب به شورا و کسب نتایج کرد.

به هر حال تیم بسکتبال شهرداری گرگان با این شرایط، دچار تغییرات بسیاری شد، به طوری که تمام کادر فنی آن البته به غیر از پزشک و ماساژور و تدارکات همگی تغییر کردند.

از سوی دیگر با توجه به دیر مصوب شدن بودجه این تیم و مشخص نبودن وضعیت حضورش در رقابت‌های این فصل، جدا از بازیکنان خارجی که ویزای اشتغالشان به اتمام رسیده بود، همه بازیکنان غیربومی به غیر از «ارسلان کاظمی» از تیم جدا شدند.

این مسائل بهانه‌ای شد تا سری به تمرینات تیم مدعی قهرمانی فصول گذشته و نایب قهرمان فصل قبل بزنیم و درباره آخرین شرایط و اوضاع آن با سرمربی جدید و بازیکنان فصل گذشته گفت و گو کنیم.

سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: شرایطی که در فصل گذشته به وجود آمد، مشکلاتی را در تصمیم‌گیری مدیران ارشد تیم ایجاد کرد و باعث شد تا جمع زیادی از بازیکنان اصلی جدا شوند.

صالح مخدومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته براساس تعهدی که به باشگاه داده بودم، پس از سپردن مسوولیت هدایت تیم برعهده من، سعی و تلاش کردم، بهترین بازیکنانی را که در پنجره نقل و انتقالات هستند با توجه به شرایط بودجه‌ای و میزان قراردادهای پیشنهادی به خدمت بگیرم.

وی بیان کرد: البته در کنار این بازیکنان، یکسری بازیکن جوان بومی را هم جذب کرده و قراردادهای آنها نیز امضا شده است.

وی ادامه داد: کادر تیم امسال هم به طور کامل از ظرفیت بومی گرگان استفاده کرد و یک بازیکن خارجی هم اوایل هفته جاری به جمع بازیکنان ما اضافه شد.

این مسوول ورزشی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر با حمایت‌های خوبی که مجموعه شهرداری و شورای شهر داشتند، کادر فنی در آن مقطع توانست جمعی از بهترین‌های بسکتبال ایران را در کنار چندین بازیکن خارجی خوب به خدمت بگیرد، اما امسال به علت یکسری مسائل بیرون از بسکتبال، تیم دیر شکل گرفت که البته کسی را نمی‌توان در این زمینه مقصر دانست.

سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: البته برای حمایت شهرداری از این تیم، موانع قانونی و حقوقی وجود داشت که باید در گام اول آنها برطرف می‌شد و امسال در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.

مخدومی اضافه کرد: با توجه به نتایج فصول گذشته، سطح انتظار مردم بالا رفته و بدون شک کار سختی در این فصل داریم، ما اگر زودتر اقدام می‌کردیم، می‌توانستیم یکسری بازیکن دیگر هم کنار این جمع داشته باشیم، اما بازیکنان خوبی هم داریم و سعی می‌کنیم با تمرین و تلاش، روز به روز پیشرفت کنیم.

وی افزود: اگر شورای شهر و شهرداری مجوز بازیکن خارجی دوم ما را بدهند، بدون شک حرف‌هایی برای گفتن در لیگ برتر خواهیم داشت.

مخدومی در خصوص بومی بودن تعداد زیادی از بازیکنان این فصل تیم، گفت: در ورزش حرفه‌ای بحث بومی‌گری در درجه دوم اهمیت دارد، اما باید در نظر داشته باشیم، وقتی خود ما ظرفیت‌هایی داریم باید بتوانیم از ظرفیت بومی و بچه‌های خود استفاده کنیم.

وی گفت: بومی‌ها هم باید آنقدر تلاش کنند و به سطحی برسند تا بتوانیم نتیجه بگیریم و جوابگوی انتظارات مردم باشیم.

سرمربی تیم بسکتبال شهرداری گرگان گفت: بخشی از ورزش توجه به نیروهای بومی و بخشی هم نتیجه است که باعث ایجاد انگیزه می شود.

مخدومی افزود: تماشاگران همیشه حامی این تیم در همه شرایط بوده اند و انتظار داریم شرایط امسال را هم درک کنند.

کاپیتان اول و بازیکن اصفهانی تیم بسکتبال شهرداری گرگان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این تیم گفت: شهرداری گرگان یکی از تیم‌هایی است که بهترین هواداران را در رشته بسکتبال دارد و همه خیلی خوب بسکتبال را می‌فهمند.

ارسلان کاظمی اظهار داشت: تیم امسال خیلی متفاوت با سال قبل از لحاظ بودجه‌ای است و محدودیت‌هایی داریم اما مسوولان و مدیران تیم قول دادند ممکن است هر چه جلوتر برویم، بهتر شود، تا بتوانیم مجددا بهترین نتیجه را بگیریم.

وی یادآور شد: شاید اول فصل روی کاغذ، در جذب بازیکن یکسری تیم‌ها از ما بهتر باشند، اما تیم با کمترین مصدومیت و همدل‌تر، قهرمان لیگ می‌شود و امیدواریم هرچه جلوتر می‌رویم با توجه به جوانان زیادی که داریم بتوانند کسب تجربه کنند و وضعیت تیم بهتر شود.

وی در خصوص بومگرایی در تیم بیان کرد: من خیلی با بحث جوانگرایی اصلا موافق نیستم، در ورزش حرفه‌ای بحث جوانگرایی چیزی است که اصلا تا به حال نشنیدم کسی در ورزش حرفه‌ای صحبت از جوانگرایی کند.

کاظمی یادآور شد: البته جوانگرایی برای تیم‌های بزرگسال اتفاق می‌افتد و بازیکنانی با سن خیلی کم با داشتن شرایط و آمادگی بازی در تیم لیگ برتری می آیند.

کاپیتان تیم بسکتبال شهرداری گرگان بیان کرد: بومی‌گرایی و جوانگرایی در حد یک تا نهایت سه نفر برای کسب تجربه و بهتر شدن خوب است و این چرخه ادامه دار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه به یکباره هفت نفر عوض شوند، بحثی است که من در ورزش حرفه‌ای ندیدم.

بازیکن گرگانی و کاپیتان دوم این تیم با خوب دانستن شرایط، گفت: تیم ما نسبت به سال گذشته هر چند تغییراتی کرده، اما تیم جوان و بازیکنان خوبی داریم.

یاسین کلاسنگیانی اظهار داشت: بازیکنان بومی جوانتر در کنار کادر فنی بومی و با تجربه هم در تیم حضور دارند.

وی بیان کرد: با مجموعه کادر فنی و بازیکنان امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم و به هواداران تقدیم نماییم.

وی در خصوص بومگرایی و جوانگرایی در تیم گفت: جوانگرایی خیلی در آینده بسکتبال گرگان تاثیر دارد، ما هم یک روزی مثل همین بازیکنان جوانتر بودیم، وارد تیم شدیم و امیدواریم جوان‌ترها با تمرینات مستمر و تجربه‌ای که کسب می‌کنند، ماندگار شوند و برای پیراهن تیم و شهر گرگان بیشتر بجنگند.