اهواز - ایرنا - کتاب‌ "سفید، سیاه، خاکستری" نوشته علی نقی طاهری، نویسنده و منتقد سینما شامگاه سه‌شنبه در حاشیه جشن مهر سینمای ایران‌ در خوزستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌نقی طاهری سه‌شنبه در حاشیه این جشن که در سینما ساحل اهواز برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب روایت خوزستان در سینمای ایران است.

وی افزود: برای تالیف این کتاب ۱۸۰ فیلم سینمایی را که مرتبط با فرهنگ خوزستان بوده یا در خوزستان ساخته شده است بررسی کردم و توانستم آثار را در سه دسته سفید، سیاه و خاکستری تقسیم بندی کنم، از این رو نام کتاب را نیز به همین عنوان انتخاب کردم‌.

این‌نویسنده ادامه داد: دسته فیلم‌های سیاه، فیلم‌هایی هستند که قبل از انقلاب ساخته شده‌اند و اغلب خوزستان را جایی نامناسب و بد نشان می‌دادند.

وی بیان‌کرد: دسته فیلم‌های سفید متعلق به دوران‌ دفاع مقدس است که شامل قهرمانی‌ها بود و دسته خاکستری مربوط به فیلم‌های پس از دوره سفید است.

طاهری تاکید کرد: تلاش کردم در این کتاب فرهنگ خوزستان را تعریف کنم و معتقدم اگر کسی بخواهد در خوزستان فیلم بسازد می‌تواند از این کتاب پژوهشی بهره ببرد.

وی با اشاره به رونق سینمای خوزستان، گفت: روزگاری این استان سالن سینمایی زیادی داشت و در این سینما تقوایی‌ها و نادری‌ها بروز و ظهور کردند.

این منتقد سینمایی با بیان اینکه بسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به گویش‌ها در خوزستان ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ بخش‌های مختلف را پیش از ساخت فیلم در آن خطه بررسی کنیم تا مخاطب، فیلم ساخته شده را باور کند.

وی یادآور شد: در کتاب پژوهشی "سفید، سیاه، خاکستری" تلاش کردیم پژوهش مورد نیاز فیلمسازان را درباره خوزستان انجام دهیم و امیدواریم از آن بهره‌برداری لازم شود.