تهران- ایرنا- هنرمند نخبه ضمن تقدیر از اقدام بنیاد ملی نخبگان برای شناخت هنرمندان به عنوان نخبه و افراد مورد حمایت این بنیاد گفت که این حمایت‌ها باید ادامه‌دار بوده و مانند گذشته به نخبگان رشته‌های فنی‌ و پزشکی منحصر نباشد.

امیرمحمد مقدم در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد حضور نخبگان رشته‌های هنری در چهاردهمین همایش ملی نخبگان (۱۰ و ۱۱ مهر، تهران) اظهار داشت: این اولین بار بود که نخبگان فعال در رشته‌های هنری زیرمجموعه بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند و توانستند در این همایش حضور داشته باشند.

این هنرمند فعال در زمینه نقاشی که در رشته طراحی در سی‌امین دوره جشنواره تجسمی جوان رتبه اول را کسب کرده است، ادامه داد: نخبگان فعال در زمینه هنری پیش از این از حمایت های بنیاد ملی نخبگان محروم بودند و بنیاد بیشتر توان و ظرفیت خود را برای حمایت نخبگان فعال در رشته های فنی، مهندسی و پزشکی اختصاص می‌داد ولی اکنون این فرصت برای نخبگان رشته‌های هنری هم فراهم شده تا از آنها حمایت شود. این توجه باعث می‌شود نخبگان هنرمند توان و انگیزه مضاعفی برای کار هنری خود پیدا کنند.

مسئولان آشنایی زیادی با رشته‌های هنری ندارند

مقدم که در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر هم تقدیر شده است، در پاسخ به سوالی در مورد دغدغه‌های نخبگان در این رشته ها نیز گفت: حوزه کاری ما تا حدی با نخبه های دیگر متفاوت است و مسئولان آشنایی زیادی با این حوزه ها ندارند. در حالیکه هنرمندان هم باید به عنوان نخبه شناخته و حمایت شوند و این حمایت‌ها ادامه دار باشد.

همچنین تعداد افراد نخبه فعال در رشته‌های هنری که بنیاد از انها حمایت می کند باید بیشتر شود تا جوانان و نوجوانان انگیزه بیشتری برای فعالیت در رشته‌های هنری داشته باشند و بیشتر در این حوزه‌ها فعالیت کنند و فقط به سمت رشته‌های پزشکی یا فنی‌ نروند.

وی که در دیدار نخبگان با رئیس جمهور حضور داشت و به نمایندگی از این قشر سخنرانی کرد، پیشنهاد داد دولت فرصت‌های شغلی هنرمندان را تدوین و فضایی برای تولید آثار هنری و ارزش‌گذاری آثار آنها فراهم کند.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۰ و ۱۱ مهر) با حضور شماری از نخبگان، رتبه‌های برتر المپیادهای دانشجویی و دانش‌آموزی و آزمون سراسری، استادان دانشگاه، مخترعان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران برگزار شد. این همایش با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و شماری از نخبگان در محل اجلاس سران آغاز به کار کرد و منتخبان نخبگان با ارائه چالش‌ها به بیان راهکارهایی در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری پرداختند.

همچنین شماری از نخبگان روز چهارشنبه (۱۱ مهر) به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از نخبگان در بخش‌های مختلف و لزوم ایجاد زمینه برای اثرگذاری نخبگان در مسائل کشور، گفتند: امروز مهمترین وظیفه و جهاد نخبگان، ایجاد یک نهضت و خیزش جدید علمی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حفظ و تکثیر نخبگان و جلوگیری از فرار و خروج آنها از کشور به امیدهای واهی را در گرو احساس اثرگذاری نخبه برای کشور دانستند و افزودند: نخبه‌ای که با در ِبسته فلان پژوهشگاه یا دستگاه دولتی مواجه شود، احساس بی‌اثری می کند و برای امرار معاش ناگزیر به کارهایی می شود که دیگر نخبه نخواهد بود.