تهران- ایرنا- شماری از محققان پزشکی الگوریتم محاسبه‌کننده‌ای را توسعه داده‌اند که به بیماران مبتلا به سرطان کبد و پزشکان کمک می‌کند راحت‌تر و با اطلاع بیشتری از نتیجه، در مورد جراحی تصمیم بگیرند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نیوز مدیکال، این الگوریتم می تواند با دقت نتایج کلی جراحی از لحاظ نجات جان بیمار و بقای بدون بازگشت بیماری را محاسبه کند. دکتر مارجوری هوانگ از دانشگاه دوک ان یو اس با اجرای یک پروژه تحقیقاتی با راهنمایی پروفسور پی‌یر چو در مرکز ملی سرطان سنگاپور به این نتایج دست یافتند. این محققان درصدد برآمدند راهی برای پیش بینی بهتر این موضوع پیدا کنند که جراحی برای کدام بیماران مبتلا به سرطان کبد مرحله متوسط، مفید است.

سرطان کبد هفتمین سرطان شایع و چهارمین سرطان مرگبار در جهان است و اکثر بیماران مبتلا به این بیماری در شرق و جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. تشخیص زودهنگام سرطان کبد یکی از چالش‌های موجود است، طوری که بیماری هشت تن از هر ۱۰ بیمار زمانی تشخیص داده می‌شود که دیر است.

افرادی که سرطان آنها در مراحل اولیه است در دو دسته قرار می‌گیرند. برای افرادی که سرطان آنها در مرحله اولیه است راهکارهای درمانی و مزایای آنها به روشنی تعریف شده است. اما برای افرادی که سرطان آنها در مرحله متوسط است، بهترین اقدام درمانی واضح نیست؛ زیرا بیماری در اشکال متفاوتی ظهور پیدا می‌کند اما با وجود پیشرفت‌های پزشکی شامل پرتودرمانی و ایمنی‌درمانی، بیماران همچنین با گزینه‌های درمانی مختلفی رو به رو هستند که این هم تصمیم‌گیری را دشوار می‌سازد.

برای حل این مشکل، دکتر هوانگ و پروفسور و چو و همکاران آنها از مرکز پزشکی دانشگاه «دوک» درصدد سازگار کردن یک محاسبه‌گر بالینی جا افتاده با نام «متروتیکت» (Metroticket) بر آمدند تا روشنی بیشتری برای بیماران سرطان کبد مرحله متوسط ایجاد کنند. این ابزار پیش از این برای تعیین پیش‌شناخت برای بیماران کبدی دریافت کننده پیوند کبدی ایجاد شده بود.

آنها این محاسبه‌گر را با استفاده از مجموعه‌های داده محلی و بین‌المللی سازگار کردند، طوری که شدت تومور، درجه تهاجم بیولوژیک تومور، عملکرد کبد و سن بیمار را در نظر بگیرد. این الگورتیم جدید موسوم به «متروتیکت اصلاح شده» با دقت نجات کلی و نجات عاری از بازگشت بیماری برای بیماران را در سنگاپور پیش بینی کرد.

پروفسور چو گفت: این الگوریتم که به شکل یک محاسبه‌گر برخط در دسترس قرار گرفته است، پزشکان و بیماران را قادر می‌سازد در صورت لزوم و به شکل بالقوه اقدامات بالینی را تغییر دهند.