مشهد- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نزدیک به ۲۳ هزار واکسن آنفلوانزا برای توزیع در بین جامعه هدف زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یافته است.  

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا نهبندانی روز چهارشنبه افزود: ۹ هزار و ۸۰ واکسن آنفلوانزا از این تعداد ایرانی و ۱۳ هزار و ۸۵۰ واکسن خارجی است.

وی ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند از جمله افرادی هستند که بهتر است واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

رییس گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: پرسنل حوزه بهداشت و درمان به ویژه بخش‌های عفونی به دلیل مواجهه نزدیک با مبتلایان به بیماری آنفلوانزا، کارمندان محیط زیست و دامپزشکی و جانبازان زیر پوشش بنیاد شهید از جمله افراد جامعه هدف برای دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.

به گفته وی، سایر افراد می‌توانند از داروخانه‌های سطح شهر واکسن آنفلوانزا را تهیه و تزریق کنند.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا مسری است و علائم آن می‌تواند هفت تا ۱۴ روز باقی بماند، افزود: گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، بدن درد و خستگی کلی بدن از علائم ابتلا به آنفلوانزا بوده و معمولاً علائم این بیماری شدیدتر از علائم سرماخوردگی است.

وی گفت: در واقع تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی در شدت این ۲ بیماری است، معمولاً سرماخوردگی مشکلات و عوارض چندانی برای فرد به وجود نخواهد آورد اما آنفلوانزا می‌تواند منجر به عفونت گوش و ذات‌الریه شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.