تهران- ایرنا- «رابرت وودوارد» روزنامه‌نگار شناخته شده آمریکایی در کتابی با عنوان «جنگ» که قرار است به‌زودی منتشر شود، به شرح روابط پیچیده و پرتنش «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به ویژه پس از آغاز جنگ در غزه پرداخت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه نیویورک تایمز، این کتاب « که قرار است هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد که بایدن پس از آغاز جنگ در غزه و جانباختن بیش از ۴۲ هزار نفر فلسطینی، تا چه اندازه از نتانیاهو دلسرد شده است.

به نوشته وودوارد، بایدن همواره رابطه طولانی و پیچیده‌ای با نتانیاهو داشته، اما این وضعیت پس از حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به رهبری حماس، پرتنش شد.

این روزنامه نگار که به واسطه افشای «رسوایی واترگیت» (ماجرایی که به کناره گیری ریچارد نیکسون رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا منجر شد) شهرت بسیاری پیدا کرده است، در کتاب خود آورده است: هرچند بایدن به ظاهر و در مقابل انتقادهای جهانی، حمایت قاطع خود را از اسرائیل ابراز و اعلام کرده که تل آویو حق دفاع از خود را دارد، اما نومیدی خود را از نتانیاهو نیز به صورت آشکار بیان نموده است. ضمن آنکه گزارش‌ها حاکی است وی در گفت‌وگوهای خصوصی واکنش‌های بسیار شدیدتر و گاها توهین آمیزی به اقدامات اسرائیل نشان داده است.

وودوارد در کتاب خود به جزئیات بیشتری از داخل اتاق رئیس جمهوری و نقل قول‌های مستقیم بایدن در صحبت با کارکنانش یا با نخست‌وزیر اسرائیل پرداخته است؛ از جمله یک تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه آوریل (فروردین) که وی رفتار نتانیاهو را در جنگ زیر سوال برده و از وی پرسیده است: مرد! راهبرد شما چیست؟

بنا بر یادداشت‌های وودوارد، این تماس در زمانی رخ داد که نخست وزیر اسرائیل مصرانه به دنبال ورود نیروهای نظامی خود به جنوب غزه در شهر جنوبی رفح بود. بنا بر نقل قولی که در کتاب جنگ آمده است: بایدن پس از توجیه‌های نتایناهو خطاب به وی گفته است: «تو هیچ استراتژی نداری».

نیویورک تایمز در ادامه یادآوری می‌کند یک ماه پس از این تماس و در ماه مه (اردیبهشت) بود که بایدن یک محموله شامل سه هزار و ۵۰۰ بمب را به اسرائیل به دلیل نگرانی ها از استفاده در عملیات رفح و تلفات بیش از حد غیرنظامیان متوقف کرد. اما نتانیاهو در نهایت وارد رفح شد و بایدن پس از این شرایط به مشاورانش گفت که نتانیاهو «دروغگو» بود و پس از فحاشی، افزود: «از ۱۹ نفری که برایش کار می کنند ۱۸ نفر دروغگو هستند».

بایدن پس از این حمله انگیزه‌های نتایناهو را برای حمله به رفح زیر سوال برده و گفته است: «او با اینکار حماس را لعنت نمی کند، بلکه خود را لعنت می کند». هرچند به نوشته وودوارد، رئیس جمهوری آمریکا در این حین از واژه دیگری غیر از لعنت استفاده کرده است.

این روزنامه نگار در بخشی دیگر آورده است: بایدن در ماه ژوئیه (اوایل مرداد) و پس از حمله هوایی اسرائیل به لبنان و کشته شدن فواد شکر از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله و ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران، خطاب به وی با لحنی تند و توهین آمیز به او گفته است: «می‌دانید تصور فزاینده ای که سرتاسر جهان از اسرائیل دارند این است که شما یک کشور سرکش و یک بازیگر یاغی هستید».

نیویورک تایمز نیز در پایان خاطرنشان می‌کند: اکنون که با گذشت یک سال از جنگ در غزه، تلاش‌ها برای آتش‌بس به پایان رسیده است و درگیری‌ها با حزب‌الله تشدید شده، نگرانی‌ها از جنگ میان اسرائیل و ایران افزایش یافته و رابطه بایدن و نتانیاهو مانند گذشته نیست.