تهران- ایرنا- وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: الواح تاریخی متعلق به ملت ایران است و بر مبنای قوانین بین‌المللی فروش میراث فرهنگی و تاریخی ممنوع است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز چهارشنبه - ۱۸ مهر - در حاشیه نشست هیات وزیران در جمع خبرنگاران درباره الواح هخامنشی بازگردانده شده از آمریکا گفت: ۱۱۰۰ قطعه از الواح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در سفر بازگشت رئیس جمهور از نیویورک به ایران (۵ مهر) به کشور بازگردانده شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این الواح تاریخی متعلق به ملت ایران است، سال ١٣١٢ برای امانت و انجام مطالعات به موسسه شیکاگو آمریکا ارسال شده بود.

وی گفت: دولت آمریکا (در مقطعی) تلاش کرده بود بر مبنای شکایت عده‌ای این الواح را ضبط کند و بفروشد که با کار حقوقی حقانیت ملت ایران ثابت شد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه «قوانین بین‌المللی فروش میراث فرهنگی را ممنوع می داند» تصریح کرد: این الواح تاریخی در طول ۸۶ سال گذشته در ۶ مرحله و به تدریج به ایران برگردانده شده است و استرداد بقیه آن هم ادامه دارد.

رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور در محل موزه ملی ایران

به گزارش ایرنا، روز سه شنبه ۱۷ مهر ، در حاشیه مسعود پزشکیان رئیس جمهور ضمن بازدید از موزه ملی ایران با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز فعالان این حوزه، از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده از آمریکا به کشور رونمایی کرد.

ششمین محموله از گلنبشته‌های هخامنشی شامل ۱۱۰۰ قطعه لوح تاریخی به زبان و خط عیلامی، پنجم مهر ماه ۱۴۰۳ همزمان با بازگشت رئیس جمهوری از سازمان ملل متحد آمریکا به کشور بازگردانده شد.

استرداد این اشیاء تاریخی نتیجه رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است که پیش از این هم در ۵ مرحله و در مجموع، ۵هزار و ۷۶۸ قطعه از این الوح تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

این الواح در فاصله سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ در مجموعه تخت جمشید در یک محل کشف شدند، اما به دلیل فقدان دانش بازخوانی آنها در کشور، طی توافقی به موسسه شرق‌شناسی آمریکا ارسال شدند تا مورد بازخوانی قرار گرفته و اطلاعات ارزشمند آنها استخراج شود.

این الواح حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره نظم، ساختار و کارکردهای حکومت، خدمات اجتماعی از قبیل بیمه و خدمات ارائه شده به اقشار مختلف اجتماعی از جمله زنان باردار و افراد ناتوان، اطلاعات دیگر زیست اجتماعی، عمومی و خصوصی و اطلاعات عمومی کشور است.

تا کنون ۶ هزار و ۸۶۸ قطعه از این الواح طی ۶ مرحله در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۰، ۱۳۸۴، ۱۳۹۸، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به کشور بازگشته است و قرار است مابقی الواح که شامل ۸ هزار و ۱۰۰ قطعه است نیز در مدت ۵ سال آینده به کشور بازگردانده شوند.