زنجان - ایرنا - تدوین سند جامع اکوسیستم علم و فناوری استان زنجان زمینه همگرایی و هم افزایی فعالیت حدود ۱۸ پارک، مرکز رشد و خانه خلاق را در این استان فراهم می‌کند تا فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه با انسجام و ماموریت محوری دنبال شود.

به گزارش ایرنا، در اقتصاد امروزی، شرایط بسیار متفاوت شده و همه چیز حول کانون دانش در حال چرخش است، به طوری که توسعه در سال های اخیر بیشتر بر مبنای دانش صورت می گیرد و به کارگیری اصطلاحاتی از قبیل اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد فراصنعتی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد نوآور حاکی از این موضوع است.

اقتصاد دانش بنیان حاصل فراگیر شدن دانش در سطح جهان و ارتباط نزدیک آن با توسعه است و به اقتصادی گفته می شود که در آن به طور موثری از دانش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب بهره برداری می شود.

در سال‌های اخیر به مقوله اقتصاد دانش بنیان به عنوان کلیدی برای رشد توسعه جوامع در شرایط محدودیت منابع توجه ویژه شده است.

در استان زنجان نیز طی چند سال اخیر برنامه ریزی ها، حرکت ها و اقدامات متعددی در خصوص توسعه فعالیت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است و به رغم موفقیت های به دست آمده در این حوزه همچنان چالش های متعددی نیز وجود دارد که یکی از آنها نبود همگرایی لازم بین مراکز و واحدهای فعال در این حوزه بوده که قرار است تدوین سند جامع علم و فناوری استان این نقیصه را جبران کند.

در زمان حاضر در سطح استان ۱۱۷ شرکت دانش بنیان فعالیت می کند که در این شاخص زنجان در بین استان ها رتبه ۱۵ را دارد.

سند جامع اکوسیستم علم و فناوری زنجان تا پایان امسال نهایی می شود

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: پارک استان زنجان جوانترین پارک در کشور است که در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد و با این حال از حیث فعالیت های دانش بنیانی و شمار شرکت های فعال در این زمینه، رتبه مناسبی در بین استان ها دارد.

عباسعلی زمانی افزود: اکوسیستم علم و فناوری در هر استانی با توجه به زمینه ها و ظرفیت هایی که در آنها وجود دارد، دارای اجزایی است و در استان زنجان هم به واسطه وجود حدود ۱۸ پارک، مرکز رشد و خانه خلاق، واحدهای فناور و شرکت ها در زمینه های مختلفی مثل آی تی، سلامت، صنایع فرهنگی، شیمایی، و کشاورزی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: ما درصدد هستیم با تدوین سند جامع اکوسیستم علم و فناوری استان برای هر یک از این اجزا و مراکز فعال در حوزه نوآوری در استان ماموریت مشخصی را تعیین کنیم تا مجموع حرکت استان در حوزه فعالیت های دانش بنیان با انسجام و همگرایی پیش برود چون معتقدیم در این وضعیت با اقدامات و فعالیت های جزیره ای و بعضا موازی،هزینه های اضافی و توان واحدها و افراد هدر می رود.

زمانی گفت: تدوین سند جامع اکوسیستم علم و فناوری استان در حال انجام است و تا پایان امسال نهایی می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت های مربوط به حوزه فناوری و نوآوری ها ظرفیت های قابل توجهی در استان زنجان وجود دارد که باید از همه آنها به نحو مطلوب بهره برداری کرد، گفت: در زمان حاضر سهم واحدهای دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی استان ۶ دهم درصد و سهم اشتغال آنها نیز حدود سه دهم درصد است و امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به حمایت ها و توجهی که به این حوزه می شود، این سهم ها به مقدار حدود یک درصد برسد.

حرکت همگرا لازمه ارزش افزوده بیشتر برای استان در فعالیت های دانش بنیان

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: اکوسیستم علم و فناوری استان در راستای یک هدف فعالیت دارد و تقویت همگرایی ها می تواند تضمین کننده ارزش افزوده بیشتر در این بخش برای استان باشد.

محسن اجلی با اشاره به برگزاری رویدادهای متعدد فناورانه در استان،‌ افزود: در مقطع کنونی رویدادهای متعدد و خوبی در استان داریم و امیدواریم حضور صنایع استان در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی، بیش از پیش در این رویدادها پررنگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: صنایع زنجان می توانند از رویدادها و چالش فناورانه به عنوان پشتیبان حمایت کنند و فناوران مراکز رشد نیز می‌توانند از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان و صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه استفاده کنند و همه این عوامل باید در یک جهت و برای تحت هدف های مشخصی اقدام نمایند.

اجلی رونق کسب و کارها و ایجاد اشتغال را از اهداف رویدادهای فناورانه عنوان کرد و افزود: ارزش افزوده حاصل شده از تحقق این اهداف می تواند دوباره وارد چرخه فعالیت های نوآورانه شود و استمرار آنها را در پی داشته باشد.

اکوسیستم علم و فناروی زنجان نیازمند انسجام بخشی فعالیت ها

رییس مرکز نوآوری های صادراتی محصولات کشاورزی شمالغرب کشور نیز با بیان اینکه اکوسیستم علم و فناوری استان اکنون در بسترهای مختلفی در سطح استان جریان دارد، گفت: اکنون که مسائل پارک جامع علم و فناوری استان از حیث ساختمان و زمین تا حدودی مرتفع شده است، در راستای سیاست سند جامع، همگی باید دور هم بنشینیم و هر یک برای خودمان ماموریت تخصصی تعیین و در راستای همان ماموریت حرکت کنیم.

مهدی شجاعی افزود: فعالیت حدود ۱۸ پارک، مرکز رشد و خانه خلاق اتفاقی است که در کمترین استانی شاهد آن هستیم و در این شرایط باید با انسجام به همدیگر کمک کنیم تا شاهد رشد این مراکز باشیم.

وی ادامه داد: پارک جامع علم و فناوری استان یکسری مزایا دارد و مراکز رشد دانشگاهی ظرفیت های خاص خودشان را دارند و باید از همه این موارد در قالب سند جامع بتوانیم بهترین بهره را برای رشد اقتصاد دانش بنیان در استان داشته باشیم.

رییس مرکز نوآوری های صادراتی محصولات کشاورزی شمالغرب کشور همچنین به برگزاری رویدادهای متعدد فناورانه در استان طی دو- سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: برگزاری رویدادهای فناورانه یک کار جمعی است و تدوام آنها زمیه ساز تقویت و توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در جامعه است از این رو در زمینه نیز باید به صورت همگرا و با نگاه کلان حرکت کنیم.

برآیند:

در استان زنجان حدود ۱۸ پارک، مرکز رشد و خانه خلاق فعالیت دارد که در کمتر استانی این موضوع را شاهد هستیم.

ایجاد همگرایی و هم افزایی میان فعالیت این واحدها و مراکز نیازمند تدوین سند جامع اکوسیستم علم و فناوری استان است تا فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه با انسجام و ماموریت محوری دنبال شود.