شاهرود - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست میامی گفت: پایش‌های تصویری دوربین‌های تله‌ای در منطقه «یوزکنام پل ابریشم» این شهرستان طی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۳ از تولد هفت توله یوزپلنگ خبر داد.

مهدی یحیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی و مفاد قانون برنامه ششم توسعه ماده ۳۸، احیای گونه‌های حیوانی در معرض خطر انقراض از جمله یوزپلنگ آسیایی در دستور کار قرار دارد.

وی به اجرای طرح حفاظت مشارکتی اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان، خراسان شمالی و انجمن حفاظت‌گاه‌های خصوصی حیات وحش در راستای حفاظت از ۳۹۲ هزار هکتار محدوده حضور یوزپلنگ آسیایی منعقد شد.

یحیایی به جذب هشت نفر از جوانان بومی برای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: منطقه «یوزکنام پل ابریشم» به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود و این اقدام منجر به افزایش طعمه‌ها و در دسترس قرار گرفتن آنها برای تغذیه و همچنین ایجاد محیطی امن برای زادآوری یوزپلنگ‌ها شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میامی ادامه داد: در کنار حفاظت مشارکتی با نظارت این اداره بر اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی مسوول جهت ایمن‌سازی محور میامی - عباس‌آباد با نصب دوربین‌های محدودیت سرعت، تابلوهای هشداردهنده و ایجاد روشنایی طی یک سال گذشته، هیچ گونه تلفات جاده‌ای از این گونه نادر جانوری در منطقه اتفاق نیفتاد.

حصارکشی ۲۱ کیلومتر از مسیر تردد یوزپلنگ

وی از اجرای عملیات حصارکشی ۲۱ کیلومتری در ۲ مسیر رفت و برگشت محور میامی - عباس آباد خبر داد و گفت: در هفته دولت امسال اقدام‌های حفاظتی و حمایتی بیشتری به منظور احیای این گونه در معرض خطر انقراض در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

یحیایی به عرصه‌های طبیعی این شهرستان اشاره کرد و افزود: میامی دارای حیات وحش باارزشی از جمله گورخر ایرانی، آهو، قوچ و میش، کل و بز است که برای گونه‌ در معرض خطر یوزپلنگ ارزش غذایی بالایی دارند.

وی ادامه داد: با گشت و کنترل مستمر یگان حفاظت محیط زیست شهرستان و دستگیری چند متخلف صید و شکار طی ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ امنیتی پایدار با هدف احیا و افزایش گونه‌های در معرض خطر انقراض در منطقه حکم فرما شده است.

این مسوول به ۱۱۵ مورد بازدید در حوزه محیط زیست انسانی طی نیمه نخست امسال اشاره کرد و گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طی پایش‌های شبانه‌روزی از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی، پنج واحد آلاینده را شناسایی و اخطاریه‌های زیست محیطی برای آنها صادر کرد.

وی از معرفی ۲ واحد متخلف به مرجع قضایی خبر داد و افزود: این اقدام‌ها موجب کاهش موثر آلایندهای زیست محیطی شد. تاکنون شهرستان میامی دارای هوای سالمی برای تمام گروهای سنی بوده است.

وی به برگزاری مستمر نشست‌های کارگروه مدیریت پسماند شهرستان میامی و پیگیری مصوبات آن اشاره کرد و گفت: طی این بازه زمانی ۲ واحد متخلف خدماتی در حوزه مدیریت پسماند به مرجع قضایی معرفی شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میامی به ارایه طرح جامع پسماند بخش کالپوش توسط شهرداری رضوان اشاره کرد و افزود: کلیات این طرح توسط اعضای کارگروه تصویب شد و با تصویب نهایی توسط کارگروه مدیریت پسماند استان سمنان، مراجع کشوری و همچنین اجرای طرح توسط شهرداری رضوان پسماندهای خانگی و پزشکی تمامی روستاهای بخش کالپوش به صورت مکانیزه و با استانداردهای علمی، اصولی و بهداشتی، جمع‌آوری و بازیافت می‌شود.

اهمیت یوزپلنگ

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران قلمرو خود را علامت‌گذاری می کنند و از دیگر راه‌های شمارش یوزپلنگ‌ها توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست است.

حفاظت محیط‌زیست بر اساس شواهد موجود به صورت تقریبی می‌تواند حدس بزند چند قلاده در طبیعت وجود دارد، اما نکته مهم این است که این گونه انقراض‌یافته و تعداد آن کمتر از ۵۰ قلاده است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای «در خطر انقراض» است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته است و اکنون مسوولان و متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

یوزپلنگ جزو گربه‌سانان محسوب می‌شود و گربه‌سانان امکان زادآوری ۲ بار در سال و دوره بارداری سه ماه دارد و به طور معمول فصل‌هایی که رطوبت هوا بیشتر است برای جفت‌گیری این گونه ارزشمند مناسب است و بر پایه تحقیقات انجام شده، دی و بهمن بهترین‌ ماه‌های سال برای جفت‌گیری یوزپلنگ آسیایی است که پس از ۹۰ روز معمولا در اردیبهشت ماه توله به دنیا می‌آید.

براساس تحقیقات انجام شده، یوزپلنگ جزو پستانداران چندهمسری است و یوزپلنگ آسیایی از ۲ تا سه سالگی بالغ شده و تا هشت سالگی قدرت زادآوری دارد و نوع زایش یوزپلنگ آسیایی چندقلوزایی است.