قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: بیشترین تراکم مرغ تخم‌گذار مربوط به قم است و در نیمه نخست امسال ۶۹ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید شد.

مهدی سرکشیک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت نهم اکتبر روز جهانی تخم‌مرغ، افزود: سال گذشته ۱۳۶ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید که از این میزان، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن به خارج از کشور صادر شد.

وی با بیان این‌که ۱۰ درصد تخم‌مرغ صادراتی کشور در قم تولید می‌شود، اضافه کرد: صادرات محصولات و فرآورده‌های خام دامی از قم به‌طور عمده به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهایی از جمله گرجستان و آذربایجان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۵۵۰‌ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد، ۴۴۰ واحد فعال است و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

به گفته سرکشیک، بیشترین تراکم مرغداری مرغ تخم‌گذار مربوط به قم است و این استان به‌عنوان قطب تولید تخم‌مرغ در سطح کشور شناخته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به توصیه‌های بهداشتـی در خصــوص نحــوه خریـد و مصرف تخم‌مرغ، گفت: تخم‌مرغ سالم و بهداشتی دارای پوسته سالم، بدون ترک، تمیز، عاری از کثیفی، بیضی‌شکل، فاقد لکه‌های خونی و یا کودی و بوی متعفن می‌باشد.

وی افزود: در هنگام خرید، تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده و دارای برچسب با نشانه‌گذاری صحیح انتخاب شود؛ نشانه‌گذاری صحیح شامل تاریخ تولید، عمر ماندگاری، شرایط و دمای نگهداری، شماره پروانه بهداشتی دامپزشکی، آدرس و تلفن مرکز بسته‌بندی است.

سرکشیک تاکید کرد: در هنگام شکستن تخم‌مرغ، سفیده آن نباید با زرده مخلوط شده باشد و زرده تخم‌مرغ باید به‌صورت گرد و کروی در مرکز سفیده قرارگرفته باشد.

به گفته وی، تخم‌مرغ باید در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد) و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: عمر ماندگاری تخم‌مرغ تازه در دمای یخچال (صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد) حداکثر یک ماه می‌باشد.

۹ اکتبر مصادف با ۱۸ مهرماه روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده‌است.