بوشهر- مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: یک فروند موتور لنج صیادی با ۲ فروند قایق موتوری که اقدام به صید غیرمجاز پرساین کرده بودند توسط یگان حفاظت منابع آبزیان شهرستان دیر متوقف شدند.

«عقیل امینی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این شناورها پنج طاقه تور پرساین و یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم ماهی مخلوط کشف شد.

وی افزود: کارشناسان ارزش تقریبی کشفیات از این سه شناور  را ۲۰ میلیارد ریال عنوان کردند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر تصریح کرد: بدنبال درخواست صیادان دوستدار دریا و تشکیل جلسات فراوان با مسئولان استانی و شهرستانی لزوم برخورد با صیدغیرمجاز به شکل محاصره ای ( پرساین) اعلام و تشدید کنترل این صید خطرناک از سر گرفته شد.

امینی ادامه داد: در این راه همکاری خوبی از طرف صیادان، نیروی دریایی سپاه، دریابانی و یگان حفاظت منابع آبزیان استان انجام شده است.

وی یادآور شد: افزون بر  اطلاع رسانی وسیع در جنوب استان برای پرهیز از این صید، دوره ها و کلاس های آموزشی نیز برای صیادان برپا شده است.

«پرساین»؛ صیدی خطرناک که گونه‌های آبزیان خلیج فارس را از بین‌ می‌برد

مدیرکل شیلات بوشهر: ۱۴ قایق مجوز صید ساردین دریافت کردند

۲۵ شناور صید «ترال» در آب های استان بوشهر توقیف شد

در اواخر دهه نود خورشیدی، صیدی در خلیج فارس و محدوده آب های سرزمینی در گستره استان بوشهر رواج یافت که به آن پرساین و شناورهای صید کننده را (PURSE SEINER) نامیدند.

در این روش صیادان در روش صید محاصره ای با استفاده از تور به شکل مستطیل و مانور دایره ای شکل شناورهای پرساینر (PURSE SEINER)، نوعی از گونه آبزیان به نام ماهی ساردین که سطح زی است و در سطح آب دریا مشغول مهاجرت هستند را محاصره و صید می کنند.

به دلیل داشتن مشتریان خوب در دریا که به شکل عمده شناورهای قاچاق‌کننده ماهی از کشورهای همسایه خلیج فارس هستند، صید این نوع آبزی از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است.

این نوع صید برای ماهی ساردین که در اصطلاح محلی «هشینه» یا «موتو» نامیده می شود بکار می رود، نوعی ماهی که به صورت تجاری برای استفاده های مختلفی از جمله تولید روغن، تهیه کنسرو، تهیه فرآورده های خمیری مانند سوریمی، فرآورده های تخمیری مانند سس ماهی، سوشی، ماهی دودی و پودر ماهی صید می شود.

صیادان این نوع ماهی را برای مصرف انسانی و خوراک دام به شکل پودرشده نیز صید می کنند و با توجه به بازار فروش مناسب جاذبه های کافی برای صید این گونه ایجاد شده است.

هر نوع بی توجهی برای مقابله با این نوع صید به انقراض ساردین، ماهی های سطح زی و برخی ماهی های کف زی منجر می شود که می تواند ضمن ایجاد نابودی زیستگاه ها و مسیر مهاجرت ماهی ساردین بر ذخایر ارزشمند این گونه و حتی سایر گونه های آبزیان اثر گذار باشد.