تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: چون مشاغل در حال تغییر هستند باید آمایش آموزش عالی همواره به‌روزرسانی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، سند آمایش آموزش عالی برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳ به منظور محدود کردن توسعه کمی سطوح پایین آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت. تقریبا پنج سال بعد (در سال ۱۳۸۸) مطالعات آمایش آموزش عالی کشور با بررسی روند تغییرات جمعیت، تغییر و تحولات آموزش عالی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و موارد دیگر تدوین شد و مقرر شد در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم در ۲۹ دانشگاه مادر اجرا شود.

نگارش سند آمایش آموزش عالی به عنوان طرح کلان از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و دو سال بعد از سوی رئیس جمهور وقت به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا کیفی، متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها و استفاده بهینه از امکانات و صرفه‌جویی اقتصادی را سه هدف اصلی سند آمایش اعلام و مواردی را برای اعمال تغییرات گسترده در دانشگاه‌ها و به طور کلی آموزش عالی کشور تعیین کرده است اما در این سال‌ها هنوز این سند آنطور که باید وشاید اجرایی نشده است.

حسین بلندی رئیس دانشگاه علمی و کاربردی در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا درباره آمایش آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی گفت: در دانشگاه ما هدف اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان است و آموزش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش آموختگان پس از پایان تحصیلات شاغل باشند و بیکار نباشد و این امر در صورتی محقق خواهد شد که نیازهای بازار کار احصا و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی افزود: در همین راستا بررسی‌های لازم را درخصوص نیازهای بازار کار شهرها و شهرستان‌ها در سطح کشور بررسی شد و آمایش آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی تهیه و ارائه کردیم و هم اکنون در سازمان مدیریت در حال بررسی است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه آموزش بدون آمایش سودی ندارد، گفت: همکاران ما در دانشگاه علمی کاربردی بسیج شدند که با توجه به نیازها بازار کار سند آمایش را تدوین کنند و برهمین اساس در سال ۱۴۰۱ بیش از هشت هزار و ۸۰۰ کد رشته محل در دانشگاه علمی کاربردی بود که حدود ۵۰ درصد از آنها حذف شد زیرا برای فارغ‌التحصیلان این کدرشته‌ها اشتغالی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در همان سال پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که باید رشته‌های جدید تعریف کنیم؛ بنابراین ۱۲۷ رشته جدید با کمک افرادی که در این حوزه آشنایی کامل داشتند تعریف شد که ۴۲ کدرشته محل مربوط به حوزه آی تی بود و در همان سال در نهایت ۸۵۰ کد رشته محل داشتیم که در سال تحصیلی جدید برخی از آنها را نیز حذف کردیم.

بلندی با اشاره به اینکه این روزها مشاغل در حال تغییر هستند افزود: نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای هر رشته باید یک بار پذیرش داشته باشیم و دوباره زوای مختلف پذیرش در آن رشته بررسی شود تا در صورت نیاز دوباره پذیرش شود با توجه به این امر ضروری است که آمایش آموزش همواره به روز رسانی شود.

وی توضیح داد: در راستای آمایش آموزش سامانه خاص را که خواستگاه آموزشی صنایع است به دستور وزارت علوم راه‌اندازی کردیم و این سامانه صنعت و بازار را به یکدیگر متصل می‌کند و صنایع می‌توانند نیازهای خود در آن اعلام کنند و باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای برآورده کردن نیازها اندیشیده شود.

بلندی افزود: از دیگر اقدامات ما طرح آباد (آموزش برای اشتغال دانش ‏آموختگان و دانشجویان) است که با فعال شدن این طرح امکان ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل فراهم می‌شود.