شهرکرد- ایرنا- سندهای کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی پاسخگویی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در آستانه ۲۱ مهرماه روز کاهش بلایای طبیعی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان اظهار امیدواری کرد با استفاده از این سندها که با رویکرد کاهش خطر تهیه شده است، مدیریت بحران طلوب‌تر شود.

خسرو کیانی اظهار کرد: این سندها برای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری و براساس قانون مدیریت بحران کشور تهیه شده و پس از رونمایی برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس این سندها دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون مدیریت بحران تکالیف و برنامه‌های پنج ساله را برای کاهش خطر و ایمنی استان باید انجام دهند.

وی با بیان اینکه روند اجرای تکالیف و برنامه‌های تدوین شده در سندهای مدیریت بحران از طریق دستگاه‌های نظارتی پایش می‌شود اضافه کرد: این سندها پس از پنج سال قابلیت به‌روزرسانی دارد.

کیانی یادآور شد: سندهای کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی پاسخگویی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران، مشاوران طرح شامل دانشگاه شهرکرد و جمعیت هلال احمر براساس قوانین بالادستی و سند ملی بحران تهیه شده است.

وی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری با ۲۵ مخاطره مهم که خسارت‌‎ جانی و مالی به دنبال دارد روبرو است که براساس فراوانی آن‌ها اولویت‌بندی شده است.

کیانی سیل، زلزله، خشکسالی، رانش زمین، ریزش کوه و وسرمازدگی را از جمله مهمترین مخاطره‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

آمادگی استان برای مقابله با حوادث

استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این جلسه گفت: این استان برای مقابله با انواع حوادث طبیعی و غیر طبیعی از آمادگی لازم برخوردار است.

غلامعلی حیدری افزود: در سه سال گذشته حوادث طبیعی گوناگونی از جمله زلزله کوهرنگ، بازفت و صمصامی، بارش سنگین برف، بارش باران و وقوع سیلاب، تنش آبی، انفجار لوله گاز در استان به وقوع پیوست اما با آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی مسوول، چهارمحال و بختیاری با کمترین میزان خسارت روبرو شد.

وی اظهار داشت: همچنین با تزریق اعتبار مناسب از سوی ماده ۱۷ سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور بسیاری از مکان‌های آسیب زا ترمیم و ماشین آلات مدیریت بحران نوسازی شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص رونمایی از ۲ سند کاهش خطر حوادث و سوانح و آمادگی پاسخگویی مدیریت بحران در این استان اظهار امیدواری کرد عملیاتی کردن این سندها موجب کاهش خطر و حوادث شود.

حیدری برضرورت آماده باش دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان با توجه به احتمال وقوع بارش‌ها در نیمه دوم سال و برطرف کردن مشکلات مطرح شده از سوی فرمانداران تاکید کرد.

وی برقراری کشیک دستگاه‌های خدماتی، انبار تجهیزات و امکانات از جمله آرد، سوخت و سایر موارد مورد نیاز برای مناطق سخت گذر، به سرانجام رساندن آسفالت جاده ها و راه‌هایی که زیرسازی آن‌ها انجام شده، تجهیز راهدارخانه‌ها، تهیه نمک و شن و جمع‌آوری محصولات کشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی و لایروبی مسیل‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد.