تهران - ایرنا - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه توسعه هوش مصنوعی در ارائه خدمات دولتی نیازمند اراده و اقدامات تحولی است، افزود: در سازمان یک امور تخصصی با عنوان هوش مصنوعی و هوشمندسازی دولت ایجاد کردیم تا در تعامل با سازمان ملی هوش مصنوعی، تحولی در ارائه خدمات عمومی به صورت هوشمند ایجاد کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیع‌زاده روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در نخستین همایش آموزشی «هوش مصنوعی، نظام اداری و آینده‌ دولت» که با همکاری سازمان ملی هوش مصنوعی برگزار شد، بر اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی در ارائه خدمات عمومی تاکید و اعلام کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در سازمان اداری و استخدامی کشور یک امور تخصصی با عنوان هوش مصنوعی و هوشمندسازی دولت ایجاد کردیم تا در تعامل با سازمان ملی هوش مصنوعی، تحولی در ارائه خدمات عمومی به صورت هوشمند ایجاد کند.

وی با اشاره به برخی یافته‌های یک پژوهش در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی، بر نقش آموزش کارکنان دولت در حوزه این تکنولوژی تاکید کرد و گفت: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ۵۴ درصد کارکنان در حوزه استفاده از هوش مصنوعی نیاز به آموزش دارند، لذا نقش مرکز آموزش مدیریت دولتی اینجا مهم است و باید در این حوزه با جدیت بیشتری وارد شود.

رفیع زاده توسعه کاربردی هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مردم را نیازمند یک اراده قوی و حرکتی شجاعانه برای ایجاد تحول دانست و گفت: ما مشکل زیرساخت، نرم‌افزار و افراد متخصص نداریم. مشکل از ما مدیران شروع می‌شود و تا نگاه خود و فرهنگ سازمانمان را عوض نکنیم، اتفاقی نمی‌افتد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت سامانه‌های متعددی داریم، افزود: اگر وفاق بین سامانه‌ها ایجاد شود و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها صورت بگیرد، نفع آن را مردم می‌برند. این اتفاق نیازمند یک اراده و یک اقدام شجاعانه تحولی است.

سازمان ملی بهره‌وری در بهینه کردن فرایندها و خدمات نقش کلیدی دارد
رئیس سازمان هوش مصنوعی نیز گفت: در دهه اخیر تحول و چرخشی عظیمی در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی رخ داده است و دولت باید خود، پای کار توسعه بیایید.

محمدسعید سرافراز با اشاره به شاخص دولت‌ها در پذیرش هوش مصنوعی در دنیا خاطر نشان کرد: براساس گزارش سال ۲۰۲۳ آکسفورد اینسایت، در خصوص شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت‌ها، ایران در میان ۱۹۳ کشور در جایگاه ۹۴ قرار دارد. این گزارش وضعیت کشورها را در سه بخش دولت، فناوری و زیرساخت‌ها بررسی کرده که در آن ایران امتیاز ۴۷.۰۲ را کسب کرده است.

وی سازمان ملی بهره‌وری را مسئول بهینه و بهره‌ور کردن فعالیت‌ها دانست و گفت: سازمان ملی بهره‌وری که زیرمجموعه سازمان اداری و استخدامی کشور است در بهینه کردن فرایندها و خدمات نقش کلیدی دارد و بوسیله هوش مصنوعی به راحتی این اتفاق در فرایندها رقم خواهد خورد.

رئیس سازمان هوش مصنوعی با بیان اینکه بهره‌برداری از حوزه هوش مصنوعی موجب توسعه کشور خواهد شد، ادامه داد: مرکز آموزش مدیریت دولتی با آموزش کارمندان دولت می‌تواند، نقش مهمی را در پذیرش، توسعه و استفاده دولت از هوش مصنوعی داشته باشد، زیرا بیشترین داده‌ها در دولت تولید می‌شود.

سرافراز فرهنگ‌سازی استفاده از داده‌ها را مرتبط با سازمان اداری و استخدامی دانست و گفت: مسئولیت این سازمان در جهت فرهنگ‌سازی استفاده از داده و هوش مصنوعی است، زیرا در آینده با مفاهیم جدید مواجه خواهیم شد و باید هم آمادگی داشته باشیم و هم به استقبالش برویم و این سازمان نقش بسیار مهمی در این اتفاق دارد.