تهران- ایرنا - عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در حوزه دریای خزر می‌توانیم تعاملات خوبی با ترکمنستان داشته باشیم، گفت: توسعه اقتصادی دو کشور در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های غرب و آمریکا بسیار موثر خواهد بود.

حمیدرضا ترقی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان اظهار کرد: کشور ترکمنستان همسایه شمالی ایران و استان‌های خراسان و گرگان است. در مراودات اقتصادی، کریدور شمال و جنوب به لحاظ اقتصادی و ترانزیت کالا و همچنین توافقاتی که در ارتباط با سوآپ گاز داشتیم نقش بسیار مهمی در مسائل اقتصادی کشورمان دارد.

وی افزود: تقویت روابط دو کشور ترکمنستان و ایران از ابعاد مختلف هم به لحاظ مسئله آب سد ایران- ترکمنستان - افغانستان و هم در ارتباط با ترانزیت کالا از چین به ایران و از ایران به خلیج‌فارس می‌تواند کمک بسیار خوبی به جمهوری اسلامی ایران کند و تسهیلات خوبی را نیز فراهم کند.

توانسته‌ایم مسئله ناترازی گاز را از طریق توافق سه‌جانبه‌ با ترکمنستان حل کنیم

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: ما تاکنون توانسته‌ایم مسئله ناترازی گاز را از طریق توافق سه‌جانبه‌ای که با ترکمنستان داریم حل کنیم و قطعاً این همکاری در فصل زمستان می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

ترقی با بیان اینکه با استفاده از حوزه دریای خزر می‌توانیم تعاملات بسیار خوبی با ترکمنستان داشته باشیم، افزود: با اقتصادی که در دریای خزر وجود دارد و حتی چاه نفتی شمالی که در آنجا است، ما با همکاری ترکمنستان می‌توانیم بهره‌برداری بسیار خوبی از آنجا داشته باشیم.

وی با اعتقاد به اینکه ترکمنستان به لحاظ فرهنگی و زبان، نزدیکی بسیار زیادی با ایران دارد، خاطرنشان کرد: از این رو این همکاری های ما می‌تواند در تعاملات عمیق‌تر میان دو کشور به‌ویژه در بُعد گردشگری و فرهنگی توسعه بسیار خوبی پیدا کند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه یکی از مهمترین مراکز مقدس مسلمانان «مرو» ـ محل اسکان امام هشتم ـ است، افزود: از این رو مناسب است که این موضوع در این سفر مورد توجه قرار بگیرد و زمینه سرمایه‌گذاری مسلمانان در آنجا هم برای ایجاد یک یادمان مناسب جهت زیارت و هم امکان تردد بیشتر، میان زوار امام رضا(ع) فراهم شود.

تاثیر توسعه مناسبات ایران و ترکمنستان در خنثی‌سازی تحریم‌ها

ترقی گفت: همه این‌ موارد می‌تواند زمینه توسعه مناسبات اقتصادی را در بر داشته باشد و به طور طبیعی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های غرب و آمریکا بسیار موثر خواهد بود و می‌تواند زمینه تهاتر کالا میان دو کشور را فراهم کند.

ظرفیت بسیار خوبی برای تبادل اقلام صادراتی به ترکمنستان داریم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: ما در گذشته برای صادرات مبل و بسیاری از اقلام مختلف صادراتی از استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی به ترکمنستان امکانات بسیار خوبی برای تبادل داشتیم که باید گسترش و توسعه پیدا کند تا هم به بازار ایران کمک کند و هم نیاز ترکمنستان را رفع کند.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳) برای شرکت در مراسم سیصدمین سالگرد درگذشت «مختومقلی فراغی» شاعر مشهور ترکمن عازم ترکمنستان می‌شود.

پزشکیان امروز در همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زبان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه به مناسبت بزرگداشت مختومقلی فراغی نیز سخنرانی خواهد کرد.

در این سفر رئیس جمهور علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با سردار قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان با برخی دیگر از مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

همچنین رئیس جمهور در این سفر با مقامات و سران دیگر کشورها هم دیدارهایی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به عشق آباد در گفت‌وگویی با بیان اینکه در این سفر در دیدار با سران کشورهای همسایه درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و برق گفتگوهایی خواهیم داشت، گفت: امیدوارم این سفر دستاوردهای خوبی در زمینه ایجاد همبستگی، همدلی و تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری داشته باشد.