کنگاور- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سنقر و کلیایی در شرق کرمانشاه از آغاز برداشت تخمه آجیلی در ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

عبدالله خسروی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال سه هزار و ۸۷۰ تن آفتابگردان آجیلی در این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سنقر افزود: متوسط عملکرد مزارع آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقر و کلیایی یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی ضمن اشاره به بازارپسندی بالای آفتابگردان آجیلی تولیدی در شهرستان سنقر و کلیایی، گفت: این محصول در بازارهای داخلی به تخمه سنقری معروف است و طرفداران زیادی در سراسر کشور دارد.

خسروی خاطرنشان کرد: سالانه بخش زیادی تخمه سنقری تولیدی در شهرستان سنقر و کلیایی راهی کشور عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود.

او با اشاره به کیفیت بالای آفتابگردان آجیلی تولیدی در این شهرستان، اضافه کرد: عمده رقم آفتابگردان کشت شده در این شهرستان "سفید ابلق پوست نازک" است که به دلیل شرایط آب و هوایی خاص شهرستان از طعم و مزه منحصر به فردی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به فعال بودن یک کارخانه فرآوری آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقر و کلیایی، ادامه داد: این کارخانه امسال ظرفیت بسته‌بندی حدود یک هزار تن از محصول تولیدی شهرستان را دارد و در صورت تکمیل ظرفیت می‌تواند کار فرآوری سه هزار تن را انجام دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سنقروکلیایی تاکید کرد: برداشت آفتابگردان آجیلی در شهرستان سنقر و کلیایی آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.

کشاورزی یکی از ظرفیت های مهم سنقر و کلیایی است، به گونه ای که ۱۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان ۱۸ هزار هکتار آن آبی است و سالانه ۱۰۵ هزار تن گندم به عنوان محصول شاخص در این شهرستان تولید می‌شود.

شهرستان سنقر و کلیایی با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه واقع شده است.