زاهدان - ایرنا - طبق اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، حدود ۴۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال در استان شناسایی شده اند؛ این در حالیست که این افراد شرایط خاصی ندارند و وضعیت آنها برای تحصیل معمولی است.

به گزارش ایرنا، «بازماندگی از تحصیل» در سیستان و بلوچستان به عنوان جوان‌ترین استان کشور موضوعی است که سال‌ها به آن پرداخته می‌شود اما هر روز آمار جدیدی از سوی مسئولان در این خصوص ارائه می‌شود و همچنان این استان به واسطه وسعت جغرافیایی زیاد و بالاترین پراکندگی جمعیت در بین استان‌هایی با بیشترین بازماندگان از تحصیل قرار دارد.

کودکان بازمانده از تحصیل؛ کودکانی‌اند که در سن تحصیل حداقل ۶ تا ۱۱ سال عمدتا به دلیل فقر مطلق برای پسران و یا ساختارهای فرهنگی و اجتماعی برای دختران از مدرسه جا می‌مانند؛ به گفته حسن بروشکی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان سال گذشته ۱۰ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف که از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه جذب شدند اما امسال فقط نزدیک به ۴۰ هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی شناسایی شده‌اند که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند؛ البته آمارهای رسمی منهای آمار فاقدین شناسنامه اعلام می‌شود.

براساس گزارش‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی در کل کشور داشته‌ایم که با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۳۱ هزار نفر از این کودکان طی سال تحصیلی جذب شده‌اند این یعنی از جمعیت ۳۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل که در ۳۱ استان ایران جذب شدند، جذب ۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل سهم سیستان و بلوچستان بوده است.

یکی از دلایل بالا بودن آمار بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان در کنار سایر علل اصلی، موضوع جمع بستن آمار بازماندگان و تارکان تحصیل است و به نظر می‌رسد این موضوع بیانگر واقعیت آمار نیستبه گفته غلام‌عباس ترکی معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور در حال حاضر حدود یک میلیون بازمانده از تحصیل داریم که ۶۰ درصد افراد بازمانده‌ تحصیل در ۵ استان ساکن هستند، براساس همین گزارش یکی از استان‌ها سیستان و بلوچستان است.

یکی از دلایل بالا بودن آمار بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان در کنار سایر علل اصلی، موضوع جمع بستن آمار بازماندگان و تارکان تحصیل است و به نظر می‌رسد این موضوع بیانگر واقعیت آمار نیست؛ چون موضوع ترک تحصیل مربوط به افرادی است که امکانات و شرایط تحصیل برای آنان فراهم است اما خودشان از تحصیل انصراف می‌دهند.

براساس برنامه مدون آموزش و پرورش حتی مدیران مناطق در سیستان و بلوچستان نیز بر اساس جذب حداکثری بازمانده‌ها ارزشیابی می‌شوند. عمده بازماندگان از تحصیل در استان دختران هستند که به دلیل ازدواج زوهنگام و مسائل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل به آن‌ها توسط خانواده‌ها داده نمی‌شود، البته اشتغال پسران و دوری مدرسه‌ها در روستاها برای دانش آموزان هم از دیگر دلایل افزایش بازماندگان از تحصیل به شمار می‌رود.

چندین سال است که آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با یک کار جدی و عملیاتی به بحث بازماندگان از تحصیل ورود پیداکرده و با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، آن‌ها را به مدرسه فرستاده است و این اقدام همچنان ادامه دارد تا آمار بازماندگان از تحصیل در استان را بتوان به صفر رساند.

شناسایی بازماندگان از تحصیل باید اولویت‌ باشد

استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای آموزش و پرورش که با هدف تحلیل و بررسی آخرین وضعیت بازماندگان و تارکان تحصیل، در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اصلی و راهبردی نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است بنابراین توجه ویژه به همه ابعاد کار آموزش و پرورش از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بسیار مهم است.

محمد کرمی افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی در بحث آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان انجام شده اما در حوزه بازماندگان از تحصیل تلاش می کنیم که این آمار به کمترین حد و تقریبا به صفر برسد تا همه دانش آموزان، جوانان و نوجوانان بتوانند از آموزش بهره‌مند شوند.

آموزش و پرورش استان موظف است کارگروهی با حضور و مشارکت نهادهای همسو از جمله ثبت احوال، تشکیل دهد تا ظرف حداقل ۱۰ روز آمار درستی از بازماندگان از تحصیل استان ارائه دهندوی با اشاره به اینکه برای شناسایی بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان همه دستگاه‌ها را موظف کرده ایم تا به صورت جدی پای کار باشند تصریح کرد: آمار و اطلاعات بازماندگان تارکان تحصیل با هدف برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در راستای جذب و هدایت آنان به کلاس‌های درس باید با همکاری همه نهادهای مرتبط انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش استان موظف است کارگروهی با حضور و مشارکت نهادهای همسو از جمله ثبت احوال، تشکیل دهد تا ظرف حداقل ۱۰ روز آمار درستی از بازماندگان از تحصیل استان ارائه دهند.

وی افزود: آنچه مهم است دستگاه تعلیم و تربیت زمینه دستیابی همه دانش آموزان را به شرایط تحصیل رایگان فراهم کرده و در روستاها و مناطق مختلف حضور معلمان و برپایی کلاس درس را شاهد هستیم؛ توانمندسازی معلمان و به روز بودن دانش آنان همراه با تغییرات روز و تکنولوژی یک ضرورت است و این مهم باید با جدیت در دستور کار مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد.

کرمی اظهار داشت: در حوزه ساخت و ساز مدارس نیز باید به تکمیل پروژه‌ها و بهره‌برداری از آنها سرعت عمل داده و در مسیر بهره‌گیری دانش آموزان از کلاس درس استاندارد تلاش شود.

آمار بازماندگان از تحصیل دقیق نیست

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد نهادهای مرتبط برای به دست آوردن آمار دقیق بازماندگان از تحصیل با یکدیگر همکاری کنند چرا که آمارهای ثبت احوال، آموزش و پرورش و همچنین دیگر دستگاه‌ها با یکدیگر مغاریت دارد.

حسن بروشکی ادامه داد: براساس آماری که در سامانه آموزش و پرورش وجود دارد ۴۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی، ۳۳ هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول و نزدیک به ۴۰ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه دوم در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده اند اما همچنان این آمار دقیق نیست بنابراین برای تعیین تکلیف این دانش آموزان و جذب آن‌ها در کلاس درس باید آمار دقیق ارائه شود.

شرایط خاص سیستان و بلوچستان از ابعاد جغرافیایی، اقلیمی، مرزی بودن، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شاخص‌های مختلف به ویژه سواد و نرخ سوادآموزی تاثیرگذار استوی تصریح کرد: در بحث بازماندگی از تحصیل مؤلفه‌های مختلفی تاثیرگذارند که از آن جمله می‌توان به فقر اقتصادی و فرهنگی، کودکان کار، مرزی بودن استان و شغل‌های کاذب، ازدواج‌های زود هنگام و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: توسعه مدارس شبانه روزی، توسعه مدارس و مراکز مهارتی و هنرستان‌ها، تقویت طرح روستا مرکزی و تخصیص اعتبارات و ردیف‌های بودجه خاص این موضوع می‌تواند در مسیر ارتقاء پوشش حداکثری تحصیلی موثر واقع شود، از سوی دیگر کمک، همراهی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و نهادهای همسو نیز می‌تواند در این مسیر تسهیل‌گر شرایط موجود و اهداف مورد نظر باشد.

وی تصریح کرد: شرایط خاص سیستان و بلوچستان از ابعاد جغرافیایی، اقلیمی، مرزی بودن، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شاخص‌های مختلف به ویژه سواد و نرخ سوادآموزی تاثیرگذار است در حال حاضر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بالای ۱۴۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر دارد و از نظر کمبود فضای آموزشی در سطح خوبی قرار داریم در واقع وظیفه آموزش و پرورش که دادن معلم و ایجاد فضا برای در خدمت و تعلیم و تربیت دانش آموزان بوده به خوبی انجام شده است.

تحویل هزار و ۵۰۰ کلاس درس در سال جاری

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه اظهار داشت: با مدیریت بهینه فضای آموزشی و کمک خیرین توانسته است در سال جاری هزار و ۵۰۰ کلاس درس جدید به دانش‌آموزان استان تحویل دهد، این اقدام گامی مهم در جهت توسعه آموزش و عدالت آموزشی در این استان است.

تلاش‌ها با حمایت قدرتمند خیرین و همکاری دولت، توانسته گردش مالی و اعتباری در این حوزه را به سمت ۳ هزار میلیارد تومان هدایت کند که نشان از اهمیت و تأثیر فعالیت‌های خیرخواهانه در پیشرفت استان داردمیثم لکزایی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان یک بخش کلیدی در توسعه آموزشی کشور همواره مورد توجه مسئولان و خیرین بوده است همچنین یکی از موضوعات اساسی، رفع کمبود معلم با سیاست بومی‌سازی بوده که به خوبی مدیریت شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت فضای آموزشی و با توجه به نوسازی مدارس، این استان توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، افزود: در ۶ ماهه اول امسال نیز ۷۱۰ کلاس درس به دانش‌آموزان تحویل داده شد و در حال حاضر، هزار و ۴۵۰ کلاس درس با زیربنای ۲۵۰ هزار متر مربع در حال ساخت است که نویدبخش آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای طرح‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد نیز از سه سال و نیم اخیر مورد توجه قرار گرفته و ۱۸ هزار کلاس درس به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند؛ این تلاش‌ها با حمایت قدرتمند خیرین و همکاری دولت، توانسته گردش مالی و اعتباری آنان را به سمت ۳ هزار میلیارد تومان هدایت کند، که نشان از اهمیت و تأثیر فعالیت‌های خیرخواهانه در پیشرفت استان دارد.

وی عنوان کرد: آموزش زیربنای توسعه است و تمام تلاش‌ها در راستای تقویت این زیرساخت حیاتی ادامه خواهد یافت تا عدالت آموزشی به بهترین شکل ممکن محقق شود.