قم - ایرنا - مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته با تلاش کشاورزان قمی در پاییز سال‌جاری ۳۷ هزار تُن انار از باغات استان برداشت می‌شود.

علی محمد ملاتقی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان کرد: براساس اطلاعات درج شده در سامانه‌های آماری، در حال حاضر سطح باغات انار استان قم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار می‌باشد که عملکرد برداشت محصول از هر هکتار آن به طور میانگین ۱۷ تُن است.

وی در خصوص مناطق مستعد در قم برای کاشت انار، گفت: مناطق دشتی استان که دارای منابع آبی کافی و با کیفیت هستند، بهترین مکان برای تولید انار به شمار می‌آیند و اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان استان به تولید این محصول پرتقاضا اشتغال دارند.

وی ادامه داد: ارقام غالب انار که در باغات قم تولید می‌شود شامل قجاق و ملس است و طی سال‌های اخیر حوزه مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری کشاورزان استان تلاش کرده‌است تا استفاده از ارقام مقاوم را برای تولید انار در باغات گسترش دهد.

ملاتقی همچنین با اشاره به عمده مشکلات تولید انار گفت: تولید این محصول با مشکلاتی همچون آفتاب‌سوختگی، کرم گلوگاه، مگس مدیترانه‌، سفید شدگی دانه و ترکیدگی مواجه‌است، برای نمونه در سال‌جاری به علت تنش‌های شدید دمایی و خشکی هوا در تابستان، درصد سفید شدگی دانه افزایش یافته‌است اما کشاورزان استان تمام تلاش خود را برای مقابله با این مشکلات و تولید محصول هرچه بهتر و با کیفیت بالاتر به کار گرفته‌اند.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال بیش‌از ۸۵۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.