کرمان- ایرنا- مدیرکل بازرسی کرمان ضمن تاکید بر مطالبه‌گری مناسب در سطح کلان موضوعات، همچنین ضرورت ارتقای مرجعیت سازمانی ادارات استان به مثالی از دلایل توسعه نیافتگی استان اشاره و تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد تولیدات مس کشور مربوط به دیار کریمان است که باید دید چه میزان در مدیریت آن در استان نقش داریم.

به گزارش ایرنا دادخدا سالاری روز پنجشنبه در نشست تخصصی بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی کرمان ضمن تاکید بر اینکه در استان مطالبه گری بسیار پایین است اظهارداشت: مجموعه اجرایی استان کار برای درمان اقتصاد این استان را آغاز کرده‌اند اما راه طولانی در این زمینه در پیش داریم.

وی تاکید کرد: باید به سوی مرجعیت سازمانی و متولی‌سازی پیش برویم تا سازمان‌ها در استان نقش و اختیارات مرجعیت را داشته باشند و متولیان هر اقدام نیز مشخص شوند تا بر این اساس بتوان راهکارهای حل مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی استان را با سرعت تدوین و اجرایی کرد.

سالاری ادامه داد: آمده‌ایم که بیماری اقتصاد استان را مداوا کنیم و این بیمار در کماست؛ باید به قید فوریت به او کمک کرد؛ راهکار اصلی نیز این است که در همه حوزه ها مرجعیت سازمانی داشته باشیم و هر دستگاه به میزان مسئولیت خود، اختیارات و ابزار در اختیار داشته باشد.

مدیرکل بازرسی استان کرمان اظهارداشت: رتبه اول تولید کاتد مس و محصولات جالیزی و کشاورزی، همچنین تولید فولاد و متعلقات آن را داریم اما باید ببینیم جایگاه ما در کشور کجاست؟؛ یکی دوسال قبل رتبه کسب و کار ما ۳۱ کشوری بود که اکنون با مطالبه‌گری نماینده ولی فقیه در استان و استاندار این رتبه به حدود چهارم کشوری ارتقا یافته ولی انتظار می رود استان باوجود ظرفیت‌های خود به رتبه اول در این زمینه دست یابد.

وی ادامه داد: دُرست است که در بسیاری از حوزه‌ها در رتبه‌های اول کشور قرار داریم اما قله ما، مکتب حاج قاسم است که دنیا از او تاثیر گرفت و باید ببینیم آیا ما مدیران استانی توانسته‌ایم در کشور تاثیر بگذاریم، چقدر حرف ما در تهران خریدار دارد؟چقدر نمایندگان ما در وضع قوانین تاثیر دارند؟.

سالاری اظهارداشت: بیش‌ از ۷۰ درصد تولیدات مس مربوط به استان کرمان است اما باید ببینیم که استان چه میزان در مدیریت این مجموعه نقش دارد و در این حوزه باید مطالبه‌گری کنیم.

وی تصریح کرد: کلان‌نگری در مسائل اقتصادی استان کرمان، البته نفی‌کننده اقدامات و تلاش‌های انجام شده و در دست انجام در استان نیست و بیان‌کننده آن است که باید اقدام ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.

مدیرکل بازرسی استان کرمان گفت: سربازانی در حوزه‌های مختلف مشغول به جهاد هستند که باید به آنها کمک کنیم و این امر از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز به شمار می‌رود؛ پشتیبانی سازمان بازرسی از سربازان عرصه های اقتصادی در استان کرمان انجام می گیرد.

فرصت‌های مدیریتی در خدمت توسعه کرمان باشد

وی مدیران را به استفاده از فرصت های مدیریتی برای کمک به توسعه استان کرمان توصیه و تاکید کرد: مدیران باید از فرصت خدمت به مردم استفاده کنند.

سالاری ضمن بیان اینکه سازمان بازرسی براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، برنامه های خود را در حوزه‌های پیشگیری، نظارت حین اقدام (مصون سازی و ارتقای توان مدیریتی مدیران) و اقدامات سلبی متمرکز کرده است، از اقدامات مدیرکل سابق سازمان بازرسی استان نیز تقدیر کرد و گفت: در سازمان بازرسی بخش اندکی از موارد منجر به تشکیل پرونده می‌شود و در راستای پیشگیری از وقوع جرم در بیش‌از ۹۰ درصد موارد، تذکراتی به منظور اصلاح امور به مدیران داده می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شورای نظارتی برای حل مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح‌ها تاکید کرد: سازمان بازرسی تلاش می‌کند موانع از سر راه مدیران برداشته شود و این اقدام به نحوی انجام می‌گیرد که مرزهای قانونی نیز حفظ شود و قانون‌شکنی صورت نگیرد.

مدیرکل بازرسی استان کرمان گفت: سازمانی که باید کمک حال بخش تولید باشد اگر با ترک فعل، مشکلی در مسیر اجرای طرح‌ها ایجاد کند، با صدور احکام قانونی از سوی سازمان بازرسی روبه رو خواهد شد و البته نیت همه تلاشگران در سازمان بازرسی این است که کار مردم حل و قانون اجرا شود.

وی تاکید کرد: آمده‌ایم که به مدیران واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی اعلام کنیم که پشتیبان شما هستیم تا این استان به جایگاه اصلی خود دست یابد؛ چرا که فاصله توسعه استان کرمان با برخی استان‌ها کیلومتری است و با پیاده رفتن نمی‌توان به هدف مورد نظر رسید بلکه در این مسیر باید بدویم.